مقایسه گوشی ردمی ۱۰ سی با سامسونگ a13

رقابت سامسونگ و شیائومی از گوشی‌های پرچمدار آغاز می‌شود و تا گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی ادامه پیدا می‌کند.

 اگر قصد داشته باشید گوشی ارزان قیمتی خریداری کنید دو گوشی شیائومی ردمی 10c و گلکسی A13 گزینه‌های خوبی به حساب می‌آیند و در ادامه ما قصد داریم به مقایسه این دو مدل در زمینه‌های مختلف بپردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

قبل از این که مقایسه دو گوشی را آغاز کنیم باید بگوییم که این مدل در نسخه‌های 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم حدود 1 میلیون اختلاف قیمت دارند و قیمت گوشی سامسونگ a13 بیشتر از ردمی 10c است.

طبق انتظاری که داریم هر دو گوشی اقتصادی از پلاستیک ساخته شده‌اند و حدود 190 گرم وزن دارند. گلکسی A13 سامسونگ طراحی یکپارچه‌تری دارد و دوربین‌های این کهکشانی به صورت هم‌سطح با قاب پشتی طراحی شده‌اند و خبری از یک فریم مشخص برای دوربین‌ها نیست. از سوی دیگر ردمی 10 سی از یک فریم مشکی رنگ استفاده می‌کند که دوربین‌ها و حتی حسگر اثر انگشت درون این فریم قرار گرفته‌اند.

بخش جلویی دو گوشی بسیار شبیه به هم است و هر دو از ناچ قطره‌ای استفاده می‌کنند. البته نسبت نمایشگر به بدنه در کهکشانی کره‌ای‌ها مقداری بهتر است و حاشیه‌های کمتری را اطراف پنل شاهد هستیم. در کل انتخاب محصول بهتر در این بخش بیشتر سلیقه‌ای است و نمی‌توان یک مدل را برتر در نظر گرفت، هرچند که گوریلاگلس 5 در A13 نسبت به گوریلاگلس 3 در ردمی 10C مقاومت بالاتری دارد.

صفحه نمایش

گوشی شیائومی ردمی 10C به یک صفحه نمایش 6.71 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1650 در 720 مجهز شده و تراکم 268 پیکسل بر هر اینچ را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. این پنل کیفیت کاملا معمولی دارد و نمی‌توان از آن انتظار کیفیتی بسیار خوب را داشت. وضوح تصویر به نسبت قیمت مناسب است و اندازه بزرگ این پنل باعث می‌شود بتوانید محتوا را به خوبی مشاهده یا مطالعه کنید.

 

نمایشگر گلکسی A13 از سوی دیگر اندازه‌ای 6.6 اینچی دارد و از رزولوشن 2408 در 1080 استفاده می‌کند. این پنل PLS LCD دارای تراکم 400 پیکسل بر هر اینچ است و مانند رقیب نرخ نوسازی 60 هرتزی دارد. به طور حتم کیفیت صفحه نمایش این کهکشانی بهتر از رقیب خود است و می‌تواند محتوا را با دقت بالاتر و وضوح بیشتری به نمایش دربیاورد. همه این موارد در کنار هم سبب می‌شود تا برنده بخش نمایشگر را گلکسی A13 سامسونگ در نظر بگیریم و اگر برای شما کیفیت صفحه نمایش اولویت است به سراغ این مدل بروید.

اسپیکر

با توجه به قیمت گوشی سامسونگ a13 و ردمی 10C نمی‌توان انتظار اسپیکرهای استریو را داشت. اسپیکرهای این دو گوشی از نظر بلندی و کیفیت عملکرد معمولی دارند و نمی‌توان کیفیت آن‌ها را خوب ارزیابی کرد.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A13 از One UI 4.1 بر پایه اندروید 12 استفاده می‌کند و ردمی 10 سی به رابط کاربری MIUI 13 بر پایه اندروید 11 مجهز شده است. استفاده از اندروید 11 در 10 سی کمی عجیب به نظر می‌رسد و انتظار داشتیم از ابتدا شاهد اندروید 12 باشیم. هر دو رابط کاربری از عملکرد خوبی برخوردار هستند و قابلیت‌های شخصی سازی بسیار متنوعی را در دسترس کاربر قرار می‌دهند.

از نظر پایداری و استفاده بهینه‌تر از سخت افزار در حال حاضر One UI سامسونگ نسبت به MIUI شیائومی برتری دارد و سابقه طولانی‌تر این برند باعث شده تا رابط کاربری آن پخته‌تر باشد. در نهایت البته نمی‌توان یکی از این دو گوشی را برنده دانست و انتخاب را برعهده خود شما واگذار می‌کنیم.

عملکرد سخت افزاری؛ برتری حتمی شیائومی!

با وجود این که قیمت گوشی سامسونگ a13 بیشتر از رقیب است اما کره‌ای‌ها تراشه خیلی جذابی را برای این محصول در نظر نگرفته‌اند. این کهکشانی از چیپست 8 نانومتری اگزینوس 850 استفاده می‌کند. قدرت سخت افزاری این گوشی به گونه‌ای است که شما می‌توانید با آن کارهای روزمره را بدون مشکل انجام دهید اما در کارهای سنگین‌تر عملکرد خیلی عالی را شاهد نیستیم و نمی‌توانید خیلی به فکر بازی کردن باشید.

در طرف دیگر گوشی شیائومی ردمی 10C از تراشه 6 نانومتری اسنپدراگون 680 قدرت می‌گیرد. این تراشه قدرت بسیار بهتری نسبت به رقیب دارد و نه‌تنها از پس کارهای معمول با سرعت مناسب برمی‌آید، بلکه شما می‌توانید با آن نیم نگاهی هم به بازی‌های مختلف و حتی عناوین سنگین مانند کال آف دیوتی موبایل داشته باشید.

 

برای درک بهتر تفاوت قدرت سخت افزاری این دو گوشی اقتصادی بد نیست نگاهی به اعداد و ارقام داشته باشیم. تراشه اسنپدراگون 680 در زمینه پردازش‌های کلی حدود 70 درصد قوی‌تر از اگزینوس 850 است و در زمینه پردازش‌های گرافیکی این اختلاف به بیشتر از دو برابر افزایش پیدا می‌کند. در تست آنتوتو ردمی 10 سی حدود 80 درصد نمره بالاتری نسبت به A13 کسب کرده است. پس در نهایت برنده قطعی این بخش را نماینده شیائومی می‌دانیم.

باتری

سامسونگ و شیائومی برای نماینده‌های خود باتری 5000 میلی آمپر ساعتی را مناسب دیده‌اند و خوشبختانه شارژدهی بسیار خوبی را هم شاهد هستیم. هر دو مدل می‌توانند با یک بار شارژ و استفاده معمول حدود 1.5 تا 2 روز دوام بیاورند و در این بین شیائومی ردمی 10 سی مقداری بهتر از رقیب عمل می‌کند. گلکسی A13 از شارژ سریع 15 واتی برخوردار است و ردمی 10C از شارژ سریع 18 واتی استفاده می‌کند.

دوربین

هر دو گوشی از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. عکس‌های گرفته شده با هر دو مدل به نسبت بازه قیمتی واقعا خوب است و تصاویر دقت رنگ مناسب و جزئیات کافی دارند. شارپنس عکس‌ها قابل قبول است و مقدار نویز تا حد خوبی پایین نگه داشته می‌شود. لنز دوم گوشی شیائومی ردمی 10C از نوع عمق میدان با سنسور 2 مگاپیکسلی است که برای ثبت پرتره کاربرد دارد و در واقع نماینده شیائومی تنها دارای یک تک دروبین است.

گلکسی A13 اما به غیر از دوربین اصلی از یک دوربین فوق عریض 5 مگاپیکسلی و همچنین ماکرو و عمق میدان 2 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. پس از نظر تنوع دوربین‌ها قطعا برتری با کهکشانی کره‌ای‌ها است. در نهایت بد نیست اشاره کنیم که سلفی A13 سنسوری 8 مگاپیکسلی و سلفی رقیب سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم عنوان کردیم سامسونگ a13 گران تر از ردمی 10c است و باید هنگام انتخاب به این موضوع توجه داشته باشید. اگر کیفیت صفحه نمایش و برخورداری از دوربین فوق عریض برای شما اهمیت دارد به سراغ گلکسی A13 سامسونگ بروید و اگر برای شما قدرت سخت افزاری اولیت بالاتری دارد و می‌خواهید هزینه کمتری پرداخت کنید به سراغ ردمی 10C شیائومی بروید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =