پیش‌بینی قیمت طلا و سکه ۶ آذر ۱۴۰۱

امروز قیمت طلا و سکه مانند هفته گذشته گران شد. این روند معکوس طلا و سکه با دلار همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد ترس مردم از خرید دلار به رونق بازار طلا و سکه کمک کرده است. آیا روند افزایش در بازار فلز زرد همچنان صعودی است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،قیمت طلا و سکه در نخستین روز هفته با سیر صعودی بر خلاف دو بازار دلار و انس جهانی طلا حرکت کرد.

قیمت دلار در روزهای اخیر با تلاش نهاد پولی کشور روند با ثباتی را پیش‌ گرفت اما قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر گران شده است. این روند معکوس قیمت‌ها در ۲ بازار مالی کشور، سیگنال افزایش قیمت دلار را می‌دهد که فعلا توسط بازارساز کنترل شده است.

قیمت طلا و سکه در ۱۰ روز گذشته بیشتر افزایشی بود، این در حالی است که قیمت دلار روند کاهشی و نسبتا با ثباتی را پشت سر گذاشته است.

در حال حاضر قیمت هر انس طلا 1,754.68 دلار است و امروز روند کاهشی محدودی در طلای جهانی داشتیم. این در حالی است که قیمت هر انس طلا در اواسط هفته گذشته تا محدوده ۱۷۳۰ دلاری عقب نشست اما در پایان هفته موفق شد محدوده حمایتی ۱۷۵۰ دلاری را بشکند و گران شد.

سکه امامی وارد پله هفتم شد

در روزهای پایانی هفته قبل، قیمت طلا و سکه به سقف‌های قیمتی جدیدی رسید و محدوده‌های حمایتی قبلی را شکست. سکه امامی که ۳ آذر از نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی فراتر رفت، امروز در پله هفتم کانال مذکور ایستاد. قیمت هر گرم طلا نیز بیش از ۲۰ هزار تومان افزایش داشت.

امروز شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ هر گرم طلای ۱۸ عیار در لحظه نگارش این گزارش، یک میلیون و ۵۲۲ هزار تومان شد. قیمت هر مثقال طلا امروز به حدود ۶ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان رسید، و در حدود ۸۰ هزار تومان این مقدار طلا افزایش قیمت داشت.

گفتنی است قیمت طلا در شنبه گذشته (۲۸ آبان) در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی معامله می‌شد.

اما قیمت سکه امامی با افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت ۱۶ میلیون و ۷۹۱ هزار تومان داد و ستد شد. سکه قدیم نیز با بیش از ۱۵۰ هزار تومان رشد،  ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد.

نیم سکه امروز ۵۰ هزار تومان گران شد و با این افزایش قیمت وارد کانال ۹ میلیون تومانی شد. این قطعه از سکه امروز با قیمت ۹ میلیون تومان در بازار معامله شد.

ربع سکه اما با وجود افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت، همچنان در پله آخر کانال پنج میلیون تومانی قرار دارد.

ربع سکه امروز با قیمت 5 میلیون و 980 هزار تومان در بازار داد و ستد شد. با این افزایش قیمت به نظر می‌رسد در پایان زمان معاملاتی امروز این قطعه از سکه نیز به کانال جدید راه پیدا کند.

سکه گرمی ارزان شد

اما سکه گرمی از روند رشد قیمت جا ماند و اندکی ارزان شد. امروز سکه گرمی با پنج هزار تومان کاهش با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

حباب سکه امامی امروز بر خلاف سایر قطعات سکه بزرگ شد اما حباب سایر سکه‌ها کوچک شد. بیشترین سهم کاهش حباب سکه برای سکه طرح قدیم با نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت بود.

حباب نیم، ر بع و سکه گرمی هم از ۵ تا ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

بلاتکلیفی بازارهای مالی

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی در مورد آینده بازارهای مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «ابهامات در آینده اقتصادی کشور، هم از جهت توقف روند مذاکرات و هم سیاست‌گذاری‌های کلان دولت، نوعی بلاتکلیفی را در همه بازارهای مالی و کالایی، از جمله دلار، طلا و سکه ایجاد کرده است.»

او  می‌گوید: «سکه همچنان با حباب قیمتی در حال معامله است. فعالان بازار معتقدند سکه باهوش‌تر از دلار رفتار می‌کند. طلا نیز با توجه به حباب موجود در بازار، معامله می‌شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد در شرایط فعلی، نوسان شدید قیمتی از جمله کاهش زیاد در بازار رخ دهد.»

فلاحیان با اشاره به شرایط تورمی در کشور، توضیح می‌دهد: «بازارهای مالی از جمله دلار نسبت به تورمی که در بازارهای کالایی ایجاد شده، عقب‌تر هستند. با توجه به سیاست‌های دولت در کنترل دستوری، به نظر می‌رسد فنر قیمتی آنها کشیده شده است.»

فلاحیان توضیح می‌دهد: «اگر یک موج تورمی دیگر در بازارها شکل بگیرد، این احتمال وجود دارد که فنر آنها رها شود و دلار به رقم‌های بالاتری برسد.»

در شرایطی که کنترل قیمت دلار در دستان نهاد پولی کشور است به نظر می‌رسد مردم برای درگیر نشدن با تبعات خرید دلار به خرید طلا و سکه تمایل بیشتری دارند. این افزایش تقاضا موجب تحرکات قیمتی در بازار طلا و سکه شده است.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  27