چگونه کارت بانکی مفقود شده خود را مسدود کنیم؟

در صورتی که کارت عابربانک شما مفقود شده یا به سرقت رود، باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به مسدود کردن کارت بانکی یا به اصطلاح سوزاندن کارت بانکی کنید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همه ما دیگر مانند گذشته پول نقدمان را در خانه نگه‌ نمی‌داریم و آن را برای انجام کارهای روزمره با خود حمل نمی‌کنیم، بلکه برای راحتی و امنیت بیشتر، وجه نقد خود را داخل حساب بانکی‌مان می‌گذاریم و خرید و نقل‌وانتقالات مالی خود را به کمک کارت‌های بانکی انجام می‌دهیم. اما همین کارت‌های بانکی اگر به سرقت بروند و سارقین بتوانند رمز اول یا دوم آن‌ها را پیدا کنند، در یک چشم به‌هم زدن حساب‌مان خالی می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید به خوبی بدانیم چگونه از کارت بانکی خود، اطلاعات حساب‌ و رمزهای‌مان محافظت کنیم و در هنگام مفقود شدن آن، خیلی سریع از طریق یکی از راه‌های ممکن، با انجام عملیات مسدود کردن، خطر خالی شدن حساب بانکی را از خود دور سازیم.

روش‌های مسدود کردن کارت بانکی

  1. دستگاه خودپرداز
  2. مراجعه به بانک
  3. تماس با تلفن بانک
  4. اینترنت بانک

دستگاه خودپرداز

یکی از سریع‌ترین راه‌های سوزاندن کارت بانکی در هر ساعت از شبانه روز، مراجعه به یکی از دستگاه خودپرداز بانکی است که کارت‌تان را صادر کرده است. برای این منظور مراحل زیر را یک‌به‌یک، پشت‌سرهم انجام دهید:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به نزدیک‌ترین دستگاه ATM به محلی که در آن قرار دارید مراجعه کنید. توجه کنید که دستگاه خودپرداز باید به بانک عامل کارت‌تان تعلق داشته باشد.

نگران نباشید که کارتی در دست ندارید که داخل دستگاه کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه ثبت را فشار دهید .

از بین گزینه‌هایی که به شما نشان داده می‌شود، گزینه مسدود کردن کارت بانکی را انتخاب کنید.

شماره کارت بانکی مفقود شده خود را وارد کنید .

رمز اول کارت‌تان را وارد کنید .

به همین راحتی عملیات مسدودسازی کارت بانکی شما به پایان رسید. در اولین فرصت به یکی از شعب بانک عامل کارت‌تان مراجعه کنید و کارت عابربانک جدید بگیرید.

مراجعه به بانک

راه دیگری که برای مسدود کردن کارت تمامی بانک‌های کشور وجود دارد، مراجعه به یکی از شعب بانک صادر کننده کارت است. شما باید با در دست داشتن کارت ملی، به شعبه بانک مراجعه کنید. با دریافت فرم مربوط به اعلام مفقودی کارت، مشخصات کارت را وارد کرده تا درخواست سوزاندن کارت صادر ‌شود.

* مزیت استفاده از این روش این است که با مراجعه به شعبه بانک علاوه بر سوزاندن کارت مفقودی، به طور همزمان می‌توانید اقدام به گرفتن کارت بانکی جدید کنید.

تماس با تلفن گویا

با در اختیار داشتن تلفن گویای بانک صادر کننده کارت، از طریق تلفن می‌توانید اقدام به سوزاندن کارت خود کنید. برای انجام این کار، پس از برقراری ارتباط باید مشخصات کارت بانکی و مشخصات شخصی خود وارد کنید. بعد از این مرحله، درخواست انسداد کارت تایید می‌شود.

پس از وصل شدن به اپراتور مربوطه و وارد کردن شماره کارت، مشخصات هویتی و رمز کارت و تایید درخواست انسداد کارت بانکی، عملیات مسدودسازی خود را با موفقیت به سرانجام برسانید.

بانک ملت: ۸۱۳۲

بانک ملی: ۲۷۸۴

بانک صادرات: ۰۹۶۰۲

بانک سپه: ۶۴۰۵۸

بانک رفاه کارگران: ۸۵۲۵ ۰۲۱

بانک تجارت: ۸۱۲۷۷

بانک کشاورزی: ۲۲۹۰۱۵۰۰

بانک اقتصاد نوین: ۸۴۲۹۲

بانک آینده: ۲۹۵۷ ۰۲۱

بانک انصار: ۰۲۱ ۴۸۰۴۹

بانک ایران زمین: ۲۴۷۶۰ ۰۲۱

بانک پاسارگاد: ۸۲۸۹۱۹۹۹

بانک پارسیان: ۸۴۸۴۱۰۰۰

پست بانک ایران: ۰۹۶۰۴

بانک دی: ۲۸۹۳۰ ۰۲۱

سامان: ۶۴۲۲

بانک سرمایه: ۸۲۵۴

بانک سینا: ۸۲۴۸۷

بانک قرض‌الحسنه رسالت: ۲۴۹۳۰ ۰۲۱

بانک قرض‌الحسنه قوامین: ۵۱۵۱ ۰۲۱

بانک کارآفرین: ۲۳۶۴۰ (۰۲۱)

بانک صنعت و معدن: ۴-۲۲۲۶۰۲۷۲

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران: ۸۵۲۸ ۰۲۱

سوزاندن کارت با استفاده از اینترنت بانک

از طریق اینترنت بانک نیز می‌توانید با وارد کردن مشخصات کارت (شماره کارت، رمز دوم، کد امنیتی CVV2 و تاریخ انقضای کارت)، کارت بانکی را مسدود کنید.

در برخی از بانک‌ها نیز می‌توان با استفاده از همراه بانک یا کد دستوری (USSD)، کارت‌های صادر شده از طریق آن بانک را مسدود کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

94  −    =  92