عقب نشینی بانکداری سنتی با حضور فین‌تک ها

نقش فین‌تک ها در صنعت بانکداری

اصطلاح فین‌تک این روزها موضوع داغی شده و به‌ویژه وابستگی بالایی با حوزه بانکداری پیدا کرده است. فین‌تک ها امکان همکاری میان صنعت بانکداری و استارت‌آپ‌های حوزه خدمات مالی را فراهم می‌کند تا جایی که امروز رشد فین‌تک را یک رقیب قدرتمند برای بانکداری سنتی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از خرید مواد غذایی با استفاده از کیف پول الکترونیکی در سوپرمارکت محلی خودمان گرفته تا بانکداری آنلاین، در هر زمان و هر مکان می‌شود ردپای فین تک یا فناوری‌های جدید مالی را دید. این روزها بدون شک، صنعت خدمات مالی تغییرات بزرگی را تجربه می‌کند؛ چرا که پروژه‌ها و استار‌‌ت‌آپ‌های جدید همچنان به ارائه روش‌های هوشمندتر، سریع‌تر و راحت‌تر برای مدیریت امور مالی ادامه می‌دهند. اما دنیای فین‌تک فقط به این محدود نمی‌شود.

با ظهور روش‌های پرداخت موبایلی، ابزارهای سرمایه‌گذاری و سایر جایگزین‌های گزینه‌های سنتی، احتمال اینکه در آینده اصلاً به بانک‌های سنتی نیاز نداشته باشیم، بالا است. البته، اعداد و ارقام هم این احتمال را تأیید می‌کنند. ارزش کل تراکنش‌های پرداخت‌های دیجیتال از ۴.۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. بیش از ۷۰ درصد مؤسسات مالی در سطح جهان در حال برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی آخرین نوآوری‌ها در جهت افزایش و حفظ مشتریان هستند. ارزش بخش فین تک تا سال ۲۰۲۲، به ۳۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

امروز نزدیک به ۱.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان هنوز دسترسی یا امکان حساب بانکی ندارند. این افراد همچنین به بعضی از خدمات مالی اصلی مثل بیمه یا وام دسترسی ندارند. فین‌تک پتانسیل حل این مشکل جهانی را دارد.

اما تعریف یک شرکت فناوری مالی چیست و کدام نوع از آن‌ها در حال حاضر محبوبیت بیشتری دارند؟

فین‌تک راه‌حل‌های نوآورانه مختلفی را با هدف بهبود و خودکارسازی خدمات مالی شامل می‌شود. از شرکت‌های بزرگ گرفته تا افراد مستقل در این سیستم به مدیریت عملیات مالی مختلف کمک می‌کنند. به‌طور کلی کسب‌وکارهای فین‌تک، سازمان‌هایی را دربر می‌گیرد که انواع مختلفی از خدمات مالی را از طریق نرم‌افزار ارائه می‌کنند.

دسته‌بندی‌های رایج انواع فین‌تک

شرکت‌های فین‌تک از فناوری برای پشتیبانی از تراکنش‌های بین کسب‌وکارها و شرکای آن‌ها (B2B) و مصرف‌کنندگان (B2C) استفاده می‌کنند. بازیگران این صنعت بیشتر از همه در زمینه‌های زیر فعالیت دارند:

پرداخت‌های موبایلی

بسیاری از ما روزانه از روش‌ها و پلتفرم‌های پرداخت موبایلی استفاده می‌کنیم. پرداخت‌های موبایلی در محیط فین تک جایگاه ویژه‌ای دارند. با استفاده از این فناوری، می‌توان به جمعیت محروم از خدمات و امکانات بانکی دسترسی پیدا کرد.

هدف اصلی این فناوری ایجاد فرصت‌های جدید برای مشاغل و همچنین افراد برای مدیریت کارآمدتر و مؤثرتر سرمایه‌هایشان است. به لطف فناوری پرداخت موبایلی در فضای فین‌تک، بسیاری از  فرآیندهای پیچیدۀ مالی دقیق‌تر، ساده‌تر و البته کارآمدتر شده‌اند.

بیمه

جای تعجب نیست که فین‌تک بر صنعت بیمه هم تأثیر گذاشته و اصطلاح «اینشورتک» را با موفقیت به دنیا معرفی کرده است. شرکت‌های بیمه مبتنی بر فناوری از نوآوری‌ها برای ارائه خدمات مختلف بهره می‌برند. به این ترتیب مدیریت پوشش بیمه را می‌توان  از طریق یک برنامه کاربردی کاربرپسند به‌راحتی انجام داد.

پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی

از آنجا که با ظهور فین تک نیاز به مراجعه به بانک و درخواست وام کاهش پیدا کرده، پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی محبوبیت پیدا کرده‌اند. این پلتفرم‌ها  به استارت‌آپ‌های کوچک یا حتی افراد مستقل فرصت جذب سرمایه برای پروژه‌ها را می‌دهد.

پلتفرم‌های تأمین مالی سهام هم به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند به‌راحتی جذب سرمایه کنند. به‌عنوان مثال، برخی از آن‌ها سرمایه‌گذاران معتبر را با استارت‌آپ‌ها مرتبط می‌کنند.

نقل و انتقالات بین‌المللی پول

تا همین یک دهه پیش، سرعت انتقال پول بین‌المللی واقعاً یک مسئله بود. علاوه بر این، کارمزد این نقل و انتقالات خیلی بالا بود. بنابراین هم مشتریان و هم بانک‌ها به دنبال راه‌های سریع‌تری برای ارسال پول بودند. شرکت‌های فین‌تک امروزه خدمات انتقال پول بین‌المللی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر را ارائه می‌کنند.  برای مثال، شرکت ریپل توانسته است زمان تراکنش را از ساعت به چند ثانیه کاهش دهد.

به این ترتیب شرکت‌های فین‌تک به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند که پول را سریع و مقرون‌به‌صرفه ارسال کنند. فناوری‌هایی مانند بلاک چین این امکان را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند که پرداخت‌ها را با هزینه بیشتر از بانک‌ها پردازش کنند.

بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال

صرافی‌های ارزهای دیجیتال در حال تبدیل شدن به یک نوع تجارت فین‌تک برای سرمایه‌گذاری هستند. این صرافی‌ها یک امکان ساده و راحت برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ترجیحی هستند.

یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد در بخش فین تک، بلاک‌چین است. زیرا نقش مهمی در نوآوری‌های مالی ایفا می‌کند. بلاک‌چین با ذخیره داده‌ها در سراسر شبکه خود، خطرات جعل داده‌ها را که به‌ویژه در بخش بانکی اهمیت دارد، از میان برمی‌دارد.

وام‌دهی

فین تک روش وام گرفتن مردم را ساده کرده است. با خدمات مدرن وام در بازار امروز، گرفتن وام از هر زمان دیگر آسان‌تر شده است. در این فرآیند وام‌دهی فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا نتیجه به شما ارائه شود، زیرا نرم‌افزارهای  پیشرفته اعتبار وام‌گیرندگان را به‌طور خودکار تجزیه و تحلیل می‌کنند. چنین برنامه‌هایی تجربه مشتری را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند و در زمان صرفه‌جویی می‌کنند. همچنین می‌توان به‌طور هم‌زمان به مشتریان بیشتری خدمات‌رسانی کرد.  با استفاده از این فناوری‌ها مردم دیگر برای وام گرفتن نیازی به مراجعه به بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری ندارند.

بسیاری از شرکت‌های فین‌تک در حال حاضر مستقیماً به مصرف‌کنندگان وام می‌دهند. در این فرآیند وام‌دهندگان به‌سرعت ارزش اعتباری وام‌گیرندگان را ارزیابی و فرآیند پذیره‌نویسی را خودکار می‌کنند. این مدل‌های جدید به وام‌دهندگان فین‌تک اجازه می‌دهند تا به وام‌گیرندگان بیشتری وام ارائه دهند.

بانکداری باز

در گذشته بانک‌ها منبع اصلی خدمات مالی بوده‌اند. اکنون، شرکت‌های فین‌تک با ارائه گزینه‌های جدید به مشتریان، یعنی عدم استفاده از کارت‌های نقدی کارمزد یا تأیید کارت اعتباری، نحوۀ ارائۀ این خدمات را تغییر می‌دهند.

پلتفرم‌های مشاوره خودکار

مشاوران روبو Robo  هم از دیگر شاخه‌های فین تک هستند که با ارائه توصیه‌های هوشمندانه و در نتیجه کاهش هزینه‌ها برای مشتریان، صنعت مدیریت دارایی‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌اند. استفاده از این روش جدید مشاوره،  موثرتر از استخدام یک متخصص با ساعات کاری محدود است، زیرا این سیستم می‌تواند داده‌ها را به‌صورت ۲۴/۷ و بدون نیاز به وقفه زمانی تجزیه و تحلیل کند.

برنامه‌های مدیریت مالی

دریافت مشاوره مالی در روش سنتی از طریق بانک‌ها صورت می‌گرفت و شامل تعاملات انسانی زیادی بود. اما اکنون مردم می‌توانند مشاوره‌های بودجه‌بندی شخصی را مستقیماً از تلفن‌های هوشمند خود دریافت کنند. این نرم‌افزارها می‌توانند انواع منابع را برای مدیریت پول، محاسبه پرداخت‌های ماهانه و صرفه‌جویی هوشمندانه‌تر در اختیار شما قرار دهند.

  در ادامه به‌طور مفصل به بحث و بررسی کاربرد فینتک در بانکداری می‌پردازیم.

فین‌تک کجای صنعت بانکداری ایستاده است؟

توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و مالی موجب شد تا استارت‌آپ‌ها هم به حوزه خدمات بانکی وارد شوند. به این ترتیب در رقابت با بانک‌ها شروع به ارائه خدمات مالی و بانکی کردند. با توجه به این‌که دیگر جایگاه فین‌تک تثبیت شده است، بانک‌ها هم باید به فکر پیداکردن راه‌حل‌های نوآورانه‌تری برای عقب نماندن از قافله می‌افتادند. اکنون فین‌تک بخش جدایی‌ناپذیر صنعت بانکداری است که خدماتی فراتر از حوزه مالی ارائه می‌کند. برخی از خدماتی که استارت‌آپ‌ها ارائه می‌کنند عبارتند از: خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه، ایجاد فرصت‌های مالی مانند اعطای وام، تامین سرمایه، مدیریت سرمایه و غیره.

در حال حاضر با قرار گرفتن وب سرویس های بانک پاسارگاد در پادیوم، این بانک گام بزرگی را در رشد شرکت‌های فینتکی در نظام مالی و بانکی ایران برداشته است. پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه‌ای این خدمت‌دهنده در پادیوم بزنید.

چرا فین‌تک در صنعت بانکداری مهم است؟

شرکت‌های فین‌تک ارائه کننده تکنولوژی‌های مرتبط با بانکداری، تامین مالی، بازار سرمایه، تحلیل داده‌های مالی و مدیریت پرداخت شخصی هستند. توسعه و یکپارچه‌سازی فین‌تک باعث تغییر ماهیت خدمات مالی می‌شود که از آن به‌عنوان انقلاب فین‌تک یاد می‌شود و از طریق توسعه سخت‌افزار شامل دستگاه‌های موبایل، رایانش ابری، شخصی‌سازی خدمات و همگرایی اطلاعات و تکنولوژی‌های ارتباطات اتفاق می‌افتد.

اما با این‌که برخی معتقد هستند که پیشرفت فین‌تک عامل تهدیدکننده بانکداری سنتی است به نظر برخی دیگر از صاحب‌نظران، فین‌تک چالشی است که می‌تواند تبدیل به فرصت شود، چراکه انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های بالاتری در تجمیع خدمات دارد.

کاربرد فینتک در خدمات مالی و بانکی

خدمات بانکی بر پایه فناوری، از بهره‌وری و سرعت بالاتری برخوردار هستند. فین‌تک کارکردی فراتر از بانکداری الکترونیک دارد و صنعت خدمات مالی پتانسیل بالایی در بهره‌گیری از هوش مصنوعی، دارد. مدیریت سرمایه‌گذاری از اصلی‌ترین کارکردهای فین‌تک است. الگوریتم‌های تحلیل‌گر در رابطه با بازار سرمایه‌، به کاربران مشاور می‌دهند تا بهینه‌ترین سرمایه‌گذاری را داشته باشند. در واقع مشاوران در طول شبانه‌روز، در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه راه‌کارهایی جهت کاهش ریسک و افزایش سود هستند.

فین‌تک در رقابت با بانکداری سنتی

فین تک اصطلاحی است که فناوری‌های جدید مرتبط با ارائه خدمات مالی را توصیف می‌کند و بر ایجاد تجربه متفاوت و خوشایند برای کاربر از طریق ارتقاء عملکرد، شخصی‌سازی و دردسترس‌بودن تمرکز دارد. بنابراین به دلیل استفاده از پیشرفت‌های فناوری و تنوع زمینه‌های فعالیتشان، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را شامل می‌شود.

امروزه بانک‌ها در رقابت با فین‌تک، خدماتی فراتر از حوزه خدمات مالی ارائه می‌کنند. در نتیجه این رقابت، بانک‌های سنتی بخشی از سهم بازار خود را از دست داده‌اند. توسعه فین‌تک تاثیر چشمگیری بر فعالیت بانک‌ها داشته به‌طوری‌که اکنون بسیاری از محصولات بانک‌ها اطلاعات‌محور هستند و می‌توانند توسط سایر ارائه‌کنندگان خدمات مالی خریداری شوند. علاوه بر این، روش‌های مدرن تجزیه و تحلیل داده و فناوری اطلاعات امکان شخصی‌سازی خدمات مالی را به صورت دیجیتالی فراهم کرده است.

به‌کارگیری فناوری‌های جدید موجب ارائه خدمات مالی اثربخش‌تر شده و نظام بانکی سنتی را کاملا به چالش کشیده است. بنابراین ضرورت همکاری بانک‌ها با شرکت‌های فین‌تک و سرمایه‌گذاری در این حوزه، هر روز بیش از پیش احساس می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =