نقش استارت آپ‌ها در نظام بانکی/ معرفی ۸ استارت آپ‌ بانکی در ایران

استارت آپ‌ها کسب و کارهای کوچکی هستند که به دور از بوروکراسی اداری، فرایندهای دست و پاگیر معمول و هزینه های گزاف، یک ایده کوچک را به یک دستاورد بزرگ تبدیل می کنند. توسعه بانکداری الکترونیکی و گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، همه در گروی همکاری نزدیک نظام بانکی با استارت آپ‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه در عصرتحولات دیجیتال، استفاده از فناور‌‌‌ی‌های مالی(فین‌تک‌ها) به ‌بخش جدایی‌ناپذیری از صنعت بانکداری تبدیل شده‌اند و همکاری بانک‌ها با استارت‌آپ‌های فین‌تک برای گذار به بانکداری دیجیتال، دیگر نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت تلقی می‌شود.امروزه و در عصر علم و تکنولوژی، رفتن به سمت استارت آپ‌های بانکی دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و تمامی بانک‌ها باید به سوی همکاری با این دست فناوری‌های مالی حرکت کنند. در همین دوران است که نقش فین‌تک‌ها بیش از پیش به چشم می‌آید.

استارت آپ‌های بانکی ایران

آسان‌پرداخت

شرکت آسان‌پرداخت پرشین در سال ۱۳۸۸ توسط حامد منصوری تاسیس شد. به طور خلاصه کار اصلی این استارت اپ در واقع  فعالیت در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی داده‌ها می‌باشد.
شرکت آسان پرداخت با هدف گسترش و تسهیل خدمات پرداخت الکترونیک و همچنین اجزای مختلف سیستم بر پایه «مقررات ناظر بر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت» اداره نظام پرداخت بانک مرکزی طراحی شده است.

هف‌هشتاد

هف‌هشتاد یکی از آشناترین استارتاپ‌های حوزه بانکی و پرداخت است. ارائه خدمات پرداخت بر روی بستر موبایل به کمک کارت‌های بانکی عضو شتاب از جمله وظایف استارتاپ هف‌هشتاد است. شما برای استفاده از این سرویس نیاز به نصب هیچ‌گونه نرم‌افزار و یا گوشی با تکنولوژی خاصی ندارید و به صورت کاملا رایگان در اقصی نقاط ایران می‌توانید به راحتی از سامانه سرویس #۷۸۰* استفاده کنید. این استارتاپ در سال ۱۳۹۳ توسط سید حمیدرضا قاسمی متولد شد.

جیرینگ

استارتاپ بعدی جیرینگ است. شرکت پرداخت اول کیش که با نام تجاری جیرینگ شناخته می‌شود، با هدف ارائه خدمات مالی و پرداخت بر بستر تلفن‌های همراه مشترکین همراه اول، فعالیت می‌کند.  در حال حاضر این استارتاپ بانکی از طریق درگاه‌های پرداخت کیف پول، کارت‌بانکی (شبکه شاپرک) و حساب بانکی (شبکه شتاب)، خدمات مالی و پرداخت بر بستر تلفن همراه را ارائه می‌دهد. جیرینگ در سال ۱۳۸۹ توسط مهرداد خطیبی کلید خورد.

ساده‌پرداخت

پرداخت و بروزرسانی قبض، خرید شارژ، پرداخت بیمه، کمک به موسسات خیریه، برآورده شدن نیازهای روزمره مالی، امکان انتقال وجه بر بستر شبای بانکی (بدون کارمزد) و دیگر خدمات پرداخت همگی از جمله خدماتی هستند که شرکت ساده‌پرداخت در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. ساده‌پرداخت در سال ۱۳۹۵ توسط سید مسعود حسینی تاسیس شد.

فون‌پی

به کمک اپلیکیشن فون‌پی، شما می‌توانید پرداخت‌های موبایلی خود را به سادگی با استفاده از QR Code اختصاصی آنلاین انجام دهید. این روش بیشتر برای پرداخت‌های خُرد از قبیل پرداخت کرایه تاکسی، خرید از فروشگاه، سوپرمارکت، وب‌سایت‌ها، شارژ موبایل، انتقال اعتبار به سایرین، صفحات اجتماعی و… استفاده می‌شود. ابراهیم سوادی نژاد، وحید صادقی در سال ۱۳۹۵ ایده فون‌پی را عملی کردند.

پولیتو

در سال ۱۳۹۶ علیرضا پورتقی، محمد علی کرمی و احمد وطنی استارت آپ خودشان با نام پولیتو را برای انجام کلیه‌ی پرداخت‌ها (مخصوصا تراکنش‌های خرد) از طریق موبایل با استفاده از NFC یا QR Code راه‌اندازی کردند. پولیتو که یک کیف پول الکترونیکی است، بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و کاربران می‌توانند بدون استفاده از کارت بانکی و از نرم‌افزارهای موبایل بانک و اینترنت‌بانک، تراکنش‌های خود را بی‌دردسر انجام دهند.

اول پرداخت

سامانه‌ی بانکی پرداخت‌های بین‌المللی یا همان اول پرداخت در سال ۱۳۹۸ توسط علیرضا جاوید تشکیل شد. از جمله خدمات استارتاپ اول پرداخت می‌توان به نقد درآمد ارزی، افتتاح حساب پی‌پال، خرید از وب‌سایت‌های خارجی، صدور مستر کارت مجازی و تراول، خرید سیم کارت‌های بین المللی و … اشاره کرد.

پادیوم، چیزی فراتر از یک استارت آپ بانکی ساده

خدمات دیجیتال پادیوم و بازارچه API آن، شامل طیف وسیعی از APIها است که زمینه آغاز فعالیت کسب‌‌و‌‌کارهای دیجیتال را فراهم می‌کند.
در واقع بازارچه API پادیوم، یک پلتفرم دو سویه برای تسهیل برقراری ارتباط میان ارائه‌کننده‌ها و دریافت‌کننده‌های API است. ارائه‌دهندگان API در پادیوم این امکان را دارند تا APIهای خود را در فضایی کاملا رقابتی و شفاف قرار داده تا دریافت‌کنندگان هم با بررسی و مقایسه خدمات شرکت‌ها گوناگون، بتوانند APIهای مورد نیازشان را به آسانی دریافت کنند. تنوع APIهای پادیوم موجب شده تا این بازارچه طیف وسیعی از APIها در حوزه‌های مالی و بانکداری (حساب دیجیتال، خدمات کارت به کارت، برداشت مستقیم و…)، خدمات کاربردی (شارژ تلفن همراه، شارژ اینترنت، سیستم‌های احراز هویت، عملیات حساب کاربری و…)، خدمات پرداخت (پرداخت قبض، تسهیم وجه و…)، نهادها و سازمان‌ها (خدمات شهرداری مشهد، حمل‌ونقل، ترافیک و…)، بیمه، بورس، نقشه و مسیریابی (نقشه‌ نشان)، گردشگری، پزشکی و سلامت و غیره را پوشش دهد.

ضرورت وجود استارت آپ ها در نظام بانکی

استارت آپ ها که در گذشته نه چندان دور تنها یک اسم بودند، امروز به جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند. آنها کسب و کارهای کوچکی هستند که به دور از بوروکراسی اداری، فرایندهای دست و پاگیر معمول و هزینه های گزاف، یک ایده کوچک را به یک دستاورد بزرگ تبدیل می کنند.توسعه بانکداری الکترونیکی، ایجاد مفهوم بانکداری مجازی و گذار از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن، همه در گروی همکاری نزدیک نظام بانکی با استارت آپ‌ها است. از آنجایی که استارت آپ ها به شدت مورد توجه نظام بانکی قرار گرفته اند، در توسعه فعالیت های بانکداری هم نقش مهمی را ایفا می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  18