مهمترین عناوین خبری هفته

در هفته ای که گذشت از سامانه چک الکترونیک رونمایی شد که مسئولین مربوطه هر یک از مزایای آن را تشریح کردند. همچنین وضعیت ریال دیجیتال در مرحله پیش آزمایشی توسط دو تن از مدیران مربوطه عنوان شد. علاوه بر آن الزام اخد اینماد برای کسب و کارها و نیز تاثیر محدودیت های اینترنتی بر روی تراکنش های پرداختی از جمله عناوین خبری داغ این هفته بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهمترین عناوین خبری بانکداری الکترونیک در هفته ای که گذشت را می توانید به طور خلاصه در این صفحه بخوانید:

تعیین سقف ۳۰۰ هزار تومانی برای تراکنش های ریال دیجیتال

در روزهای ابتدایی آبان پیش‌نویسی از یک سند درباره ریال دیجیتال که توسط بانک مرکزی تهیه و تدوین شده، منتشر شد که در آن چیستی، اهداف، ویژگی‌ ها و کارکردهای ریال دیجیتال تشریح و تبیین شده است.  این شکل جدید پول پس از انتشار در کیف ریال دیجیتال بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و آمادگی توزیع میان بانک‌ ها را دارد و در توزیع نیز فرایندی مشابه فرایند توزیع اسکناس را دارد.محمدرضا مانی‌یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در خصوص سقف تراکنش ریال دیجیتال عنوان کرد: برای دوره آزمایشی 2 سطح کیف کاربر عادی در نظر گرفته ایم که کیف کاربران عادی در سطح یک همراه با احراز هویت، روزانه تا سقف 300 هزار تومان می تواند شارژ شود و تا 300هزار تومان نیز تراکنش داشته باشد که این مبلغ برای کیف کاربران سطح 2 تا مبلغ 2 میلیون تومان می رسد. همه این مبالغ برای دوره آزمایشی در نظر گرفته شده است و اگر دوره آزمایشی به اتمام برسد مبالغ بازبینی خواهد شد و قابل تغییر است.

نیازی به افتتاح حساب برای رمزریال نیست

رمزریال یکی از جدیدترین ابزارهای پرداخت به حساب می‌آید که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و کاهش تورم ایفا کند. وقتی این ایده کاربردی اجرا شود رمز ریال جای ریال اسکناسی که در دست مردم است را می‌گیرد. این موضوع را با عنوان هوشمند کردن پول ملی کشور به حساب می‌آورند. در همین راستا امیر شکری، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عنوان کرد: می توانیم این پروژه را به دو بخش تفکیک کنیم . یک بخشی که ما با آن پیاده سازی را شروع می کنیم و بخش دوم افق هایی هست که برای امتداد این پروژه قابل ترسیم است. در بخش اول قرار است مکملی برای اسکناس فیزیکی باشد. یعنی پول منتشر شده توسط بانک مرکزی به صورت دیجیتال در اختیار عموم قرار بگیرد که تا پیش از این ، چنین اتفاقی رخ نداده بود و پولی که در اختیار عموم قرار داشت ، پول بانک ها بود و نگهداری این پول ها نیز توسط بانک ها صورت می گرفت. وی افزود: عمدتا ابزار پرداخت اسکناس های فیزیکی ، چک ها و کارت ها بودند. بعد از این اتفاق گونه ای جدید از پول در اختیار عموم قرار می گیرد که پیش از این فقط در اختیار بانک ها قرار داشت . رمزریال فیزیکی نیست و همه مردم می توانند آن را در اختیار داشته باشند و نیازی به افتتاح حساب و نگهداری برای آن نخواهند داشت.

چیده شدن پر و بال فین‌تک ها با دستور شاپرک/ فاقد اینمادها متوقف می شوند

شاپرک در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرده که از ۲۴ آبان ، پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد طی ۶ هفته از تاریخ یاد شده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد. انتشار این نامه دوباره موجی از انتقاد و ناامیدی را بین کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک ایجاد کرده است.به باور فعالان حوزه فین‌تک، این نامه تیر خلاصی است که حاکمیت می‌توانسته به کسب‌وکارهای فعال در حوزه پرداخت بزند، آنهم در شرایطی که محدودیت اینترنت و اختلال ادامه‌دار در این زمینه، فعالیت آنها را با مشکل مواجه کرده و باعث شده سرمایه‌گذاری در این بخش به حالت تعلیق درآید.

شاپرک الزام اخذ اینماد را اجرا می کند /احتمال بسته شدن حدود ۸۰ هزار ترمینال پرداختی

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی فین‌تک گفت: نامه‌ای که ازسوی آقای رضا باقری اصل، جانشین رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال خطاب به مدیرعامل شاپرک ارسال شده باید به رئیس بانک مرکزی‌زده می‌شد. مدیرعامل شاپرک از نظر قانونی از بانک مرکزی دستور می‌گیرد؛ نه از جانشین رئیس کارگروه اقتصاد دیجیتال. در واقع رئیس کارگروه اقتصادی دیجیتال باید نامه را به بانک مرکزی ارسال کند. تا جایی که می‌دانم این حرف‌ها بهانه است و شاپرک این مصوبه را اجرا خواهد کرد.

کارمزدهای بانکی به زودی اصلاح می شوند

بسیاری از افراد، هنگام استفاده از خدمات الکترونیک بانکی، متوجه کسر مبلغی تحت عنوان کارمزد شده اند. این کارمزد، مبلغی است که بانک ها و سایر موسسات مالی، در ازای خدماتی که ارائه می دهند، تحت عنوان کارمزد بانکی، دریافت می دارند.از آنجا که یکی از وظایف بانک مرکزی، بر اساس قانون پولی و بانکی کشور، تعیین میزان حداقل و حداکثر بهره و کارمزد دریافتی و پرداختی بانک‌ ها می باشد، نرخ جدید این مبلغ، طی بخشنامه ای، توسط بانک مرکزی ایران، اعلام می گردد و گاها با توجه به افزایش تورم، این نرخ افزایش می یابد. در این راستا معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص سیاست های بانک مرکزی برای نیمه دوم سال و نیز سال آینده عنوان کرد: در حال حاضر سعی داریم استراتژی هایی که وجود دارد را تدوین کنیم. در گام بعدی نیز به بحث کارمزدهای بانکی و اصلاح آن را به جریان خواهیم انداخت.

قابلیت نقد کردن غیر حضوری چک با سامانه چکاد

مهران محرمیان در مراسم رونمایی از صدور نخستین چک الکترونیک که روز شنبه برگزار شده بود، اظهار داشت: بانک‌های پارسیان، صادرات و تجارت در حال حاضر دسترسی مشتریان حقیقی به چک الکترونیک را فراهم کرده اند و سه بانک کشاورزی، آینده و ملت نیز در حال اجرایی آزمایشی این طرح برای مشتریان هستند و بزودی این خدمت را برای مشتریان خود ارایه خواهند کرد. وی گفت : مهمترین مزیت این سامانه در کنار سایر فعالیت های غیرحضوری، بحث نقد کردن چک به صورت غیرحضوری است . این در حالی است که فعالیت غیر حضوری بانک ها به عدد 98 درصد نزدیک شده و امروز امور بانکی مردم بدون مراجعه به شعب انجام می شود.

تراکنش های اعتراضی/از محدودیت های اینترنتی تا کاهش تراکنش های پرداختی

هشتاد و هشتمین گزارش اقتصادی «شاپرک» نشان می‌دهد که بعد از آغاز اعتراضات در ایران،‌ تعداد تراکنش‌ها بیشتر از ۱۸ و نیم درصد در هر ابزار پرداخت نسبت به ماه شهریور کاهش داشته است. این در حالی است که اعتصابات فعالان استارتاپی برای کاهش سرعت اینترنت آن ها را با محدودیت زیادی در حوزه فعالیتشان مواجه کرده است.

اینترنت ملی یک طرحی است که فارغ از طیف سیاسی دولتی که سرکار آمده، در حال پیشرفت است. سیاستمداران نیز به خصوص از دوران تسلط محمدجواد آذری‌جهرمی در وزارت ارتباطات به بعد- همیشه مردم را به بهانه‌های مختلف به حضور در این شبکه و پلتفرم‌های وابسته به آن تشویق می‌کردند. در دولت جدید نیز همواره بر پیشرفت این شبکه تاکید می‌شود. عیسی زارع‌پور،‌ وزیر ارتباطات دولت سیزدهم حتی در گزارش‌های جدیدش به گسترش دسترسی به «شبکه ملی اطلاعات» اشاره می‌کند؛ نه اینترنت. او اخیرا درباره برنامه‌های دولت برای مهاجرت کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلی نیز صحبت کرده بود. با وجود پیشرفت قابل‌ملاحظه شبکه ملی اطلاعات در دولت جدید هنوز هم بسیاری از پلتفرم‌ها نمی‌توانند به نیاز داخلی پاسخگو باشند. از جمله، پیام‌رسان ایتا مدت کوتاهی بعد از موج جدید فیلترینگ در اوایل مهرماه امسال اعلام کرد که نمی‌تواند پذیرای کاربر جدید باشد. در عین‌حال، کار کردن بسیاری از پلتفرم‌ها بدون اتصال به برنامه‌های استاندارد جهانی – مثل نقشه گوگل- عملا امکان‌پذیر نیست. تجربه چندبار قطعی اینترنت در سال‌های گذشته این ناتوانی را در عمل ثابت کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  6  =  1