آینده هویت دیجیتال: هوشمند، امن و تکرارشونده

پیش‌بینی آینده هویت دیجیتال بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. چرا که تمامی مناسبات فردی از جمله احراز هویت سمت و سوی دیجیتالی به خود گرفته است و این موضوع تا حد زیادی آینده هویت دیجیتال را دست خوش تغییر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هم اکنون تغییر گسترده‌ای در روش اثبات هویت افراد در حال رخ دادن است. از بحث بانکداری گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و بازی‌ها همگی در حال تغییر روش احراز هویت خود به سمت هویت دیجیتال هستند.

از این رو حرکت بیشتر کسب‌وکارها از دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتال، این ضرورت را برای سازمان‌ها ایجاد می‌کند تا در خصوص احراز هویت دیجیتال دقت بیش‌تری به خرج دهند.

به این ترتیب قادر خواهند بود که تشخیص دهند فردی که در آن سوی سیستم احراز هویت قرار دارد همان فردی است که ادعا می‌کند. به این ترتیب نیز امکان پیشگیری از کلاهبرداری در احراز هویت ایجاد خواهد شد.

آینده هویت دیجیتال با استفاده از فناوری‌های پیشرفته بیومتریک، اتوماسیون، هوش مصنوعی و ارائه مدارک هویتی (ID) و یا استفاده از سلفی برای تایید هویت فرد در زمان واقعی بسیار روشن و غیر قابل انکار است.

اما با حرکت به سمت موج بعدی تأیید هویت ممکن است آینده هویت دیجیتال دست خوش تغییرات بسیاری شود که اکنون برای ما قابل پیش‌بینی یا تشخیص نیست.

هویت دیجیتال

هویت دیجیتال چیست؟

هویت دیجیتال یک مدرک الکترونیکی قابل استفاده مجدد برای اثبات هویت است که توسط یک مرجع قابل اعتماد و با سطح اطمینان بالا صادر می‌شود.

می‌توان این مدرک را در یک کیف پول هوشمند بر روی دستگاه تلفن همراه خود ذخیره کرد و به صورت حضوری و آنلاین برای موارد مختلف در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد.

شناسه دیجیتال نسبت به نوع سنتی مدارک شناسایی (مانند گذرنامه یا کارت شناسایی)، امکان حفاظت از حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات را بسیار بهتر فراهم می‌کند.

زیرا رمزنگاری هویت دیجیتال ایمن است و به شما امکان می‌دهد فقط داده‌های لازم را در اختیار بقیه قرار دهید.

از این رو کنترل و حفاظت از اطلاعات شخصی به مراتب ساده‌تر است. از طرفی نیز یک جزء کلیدی این است که قابل استفاده مجدد است.

امکان کنترل این که چه کسی آن را دارد و کجا به اشتراک گذاشته می‌شود نیز از دیگر مزایایی است که آینده هویت دیجیتال را روشن می‌کند.

در نظر داشته باشید که به عنوان مثال زمانی که حساب بانکی باز می‌کنید، باید اطلاعات شخصی خود را به صورت کامل به اشتراک بگذارید.

این داده‌ها فراتر از آنچه در گواهینامه رانندگی شما درج شده است خواهد بود. تا جایی که ممکن است حتی قبض آب و برق نیز برای اثبات محل اقامتتان از شما خواسته شود.

اما نکته اینجاست که شناسه دیجیتال می‌تواند همه این داده‌ها و تأیید هویت را در خصوص همه سناریوها در خود داشته باشد.

به این ترتیب می‌توان جزئیاتی که مورد نیاز نیستند را خصوصی نگه داشت. از این رو می‌توان تا حد زیادی از کلاهبرداری و سرقت هویت نیز پیشگیری کرد.

هویت دیجیتال

تأیید هویت ساده

یکی دیگر از مزایای هویت دیجیتال این است که شما فقط باید یک بار فرآیند تأیید هویت مرسوم را طی کنید.

زمانی که هویت دیجیتال صادر شد، هر زمان که نیاز به اثبات هویت خود داشتید، به سادگی می‌توانید هویت دیجیتال خود را ارسال کنید.

مانند زمانی که یک حساب کاربری جدید ایجاد می‌کنید یا در یک برنامه بسیار امن احراز هویت می‌شوید.

امروزه، هر بار که یک حساب کاربری متفاوت ایجاد می‌کنید، یک فرآیند تأیید هویت جداگانه با سطوح مختلف KYC و AML لازم است.

این فرآیند ناکارآمد است و به شما اجازه هیچ کنترلی بر روی داده‌های خود نمی‌دهد.

فقط باید یک بار خود را تأیید کنید و سپس هر بار که برای یک سرویس جدید ثبت نام می‌کنید از آن شناسه دیجیتال استفاده کنید.

این بسیار کارآمدتر است و به شما کنترل کامل بر روی داده‌هایی را که به اشتراک می‌گذارید می‌دهد.

هویت دیجیتال چگونه صادر می‌شود؟

هویت‌های دیجیتال توسط برنامه‌های دولتی و ارائه‌دهندگان هویت خصوصی که در حال توسعه اکوسیستم‌های هویتی خود هستند، صادر می‌شود.

علاوه بر این، کنسرسیوم جهانی وب اخیراً اعلام کرده است که شناسه‌های غیرمتمرکز اکنون استاندارد هستند.

واضح است که توانایی پذیرش آن به یک نیاز اصلی هر استراتژی مدیریت هویت و دسترسی (IAM) تبدیل خواهد شد.

با در دسترس قرار گرفتن بیش‌تر هویت‌های دیجیتالی از سوی دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی و ارائه‌دهندگان خدمات مستقل، کسب و کارها یا باید با هر صادرکننده‌ای ادغام شوند یا از بستری استفاده کنند که بتواند همه آنها را بپذیرد.

یک راه‌حل برای تمام نیازهای هویت دیجیتال

در حین فرآیند ورود می‌توان Digital Identity صادرکنندگان را در سراسر جهان با همان سطح اطمینانی که شناسه‌های فیزیکی امروز تایید می‌کند، انتخاب کرد.

اگر می‌خواهید هویتی دیجیتالی برای مشتریان خود صادر کنید، می‌توانید با شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات وارد همکاری شوید که یوآیدی نیز یکی از آن‌ها است.

منبع: یوآیدی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  4  =