تعیین سقف ۳۰۰ هزار تومانی برای تراکنش های ریال دیجیتال

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر داد؛

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: سقف تراکنش ریال دیجیتال برای کاربران سطح یک 300هزار تومان و کاربران سطح دو تا 2 میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در روزهای ابتدایی آبان پیش‌نویسی از یک سند درباره ریال دیجیتال که توسط بانک مرکزی تهیه و تدوین شده، منتشر شد که در آن چیستی، اهداف، ویژگی‌ ها و کارکردهای ریال دیجیتال تشریح و تبیین شده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هدف از تهیه و ایجاد ریال دیجیتال را «بسترسازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور» اعلام کرده و در همین راستا اقدام به توسعه این ابزار جدید و فناورانه مالی کرده است.

این ابزار پرداخت که بانک مرکزی آن را پس از اسکناس و سکه سومین شکل پول در کشور نامیده است، همتای اسکناس دانسته شده و تمام قوانینی که در مورد اسکناس وجود دارد، در خصوص ریال دیجیتال نیز کاربرد دارد. این شکل جدید پول پس از انتشار در کیف ریال دیجیتال بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و آمادگی توزیع میان بانک‌ ها را دارد و در توزیع نیز فرایندی مشابه فرایند توزیع اسکناس را دارد.

نگه‌داری و تراکنش ریال دیجیتال

دارندگان ریال دیجیتال از طریق نرم‌افزار های تلفن همراه مخصوص این شکل جدید از پول می‌توانند از کلیدهای خصوصی خود نگه‌ داری کرده و همچنین، تراکنش‌ های مالی انجام دهند. طبق متن پیش‌نویس سند ریال دیجیتال، کاربران برای انجام تراکنش در نرم‌افزار باید احراز هویت انجام دهند و کیف ریال دیجیتال خود را فعال کنند.

پس از این اقدامات، کاربران می‌توانند در سه مرحله تراکنش‌ های مبتنی بر ریال دیجیتال خود را انجام دهند. در مرحله اول، تراکنش‌ ها توسط بانک‌ های عامل تأیید می‌شود، در ادامه مناسب‌سازی تراکنش‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت، اعتبارسنجی مجدد صورت می‌گیرد و فرآیند تراکنش به پایان می‌رسد.

محمدرضا مانی‌یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفتگویی اختصاصی با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در خصوص سقف تراکنش ریال دیجیتال عنوان کرد: برای دوره آزمایشی 2 سطح کیف کاربر عادی در نظر گرفته ایم که کیف کاربران عادی در سطح یک همراه با احراز هویت، روزانه تا سقف 300 هزار تومان می تواند شارژ شود و تا 300هزار تومان نیز تراکنش داشته باشد که این مبلغ برای کیف کاربران سطح 2 تا مبلغ 2 میلیون تومان می رسد. همه این مبالغ برای دوره آزمایشی در نظر گرفته شده است و اگر دوره آزمایشی به اتمام برسد مبالغ بازبینی خواهد شد و قابل تغییر است.

وی افزود: اکنون ریال دیجیتال در وضعیت خوبی قرار دارد و طبق تعامل سازنده و مثبت پیش می رویم و استقبال بانک ها نیز زیاد است. از لحاظ فنی از بانک ها عقب افتاده ایم چون حجم درخواست برای اتصال به زیرساخت و عملیاتی کردن این موضوع از سمت شبکه بانکی به ما منتقل می شود، فراتر از برنامه ریزی که از قبل پیش بینی کرده ایم است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  −    =  23