کدام بانک ها هزینه پیامک بانکی را افزایش داده اند؟ / اجرای بخشنامه پس از ۲ سال

دبیر کانون انجمن بانک‌های خصوصی گفت: بر اساس بخشنامه سال ۹۹ بانک مرکزی، بانک‌ها تاخیر در اعمال هزینه دارند. برخی از بانک ها بخشی از این هزینه ها را دریافت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، آقای جمشیدی در خصوص افزایش نرخ پیامک برخی از بانک‌ها گفت: بانک مرکزی امسال اعلام کرد که بانک‌ها افزایش نرخ پیامکی نداشته باشند، اما سال ۹۹ این افزایش نرخ صورت گرفت و به بانک‌ها ابلاغ شد که علاوه بر هزینه تمام شده می‌توانند هزینه پیامک را تعیین و از مشتریان دریافت کنند.

طبق خبر منتشر شده از خبرآنلاین، وی می‌گوید: بانک‌ها با آماده کردن نرم افزار خود باید با یکدیگر هماهنگ می‌شدند تا کنار هم پیش بروند، اما برخی از بانک‌ها نتوانستند و برخی از بانک‌ها کار را پیش بردند و شروع به انجام این کار کردند.

جمشیدی گفت: علی رغم آنکه هزینه تمام شده رقم قابل توجهی می‌شد، اما به سبب عدم آمادگی سایرین رقم‌های قبلی که میزان آن کمتر است، اعمال می‌شود که براین اساس بانک‌ها بخشی از هزینه تمام شده را دریافت می‌کنند.

دبیر کانون انجمن بانک‌های خصوصی گفت: بر اساس بخشنامه سال ۹۹بانک مرکزی، بانک‌ها تاخیر در اعمال هزینه دارند به طوریکه این افزایش نرخ را باید سال ۹۹ انجام می‌دادند، که این امر محقق نشده و هم اکنون بخشی از آن را دریافت می‌کنند.

به گفته وی، بانک مرکزی اعلام کرد که امسال افزایش نرخی نداشتیم و این موضوع درست است، اما این بخشنامه برای قبل بوده است چرا که برخی از بانک‌ها تا اول سال نرم افزار‌های خود را آماده می‌کنند.

نحوه محاسبه هزینه پیامک‌‌های بانکی

تمام بانک‌‌ها هزینه‌‌ای را تحت عنوان هزینه سالانه پیامک‌‌های تراکنشی از حساب مشتریان خود کسر می‌‌کنند. آبونمان یا به عبارت دیگری حق اشتراک، مبلغی است که در بازه زمانی مشخص برای خدماتی که معمولا به‌صورت مستمر ارائه می‌‌شوند و نیاز به پشتیبانی دارند، از مشتریان اخذ می‌‌شود. هزینه ارسال پیامک‌‌های تراکنشی نیز از این دسته است. در واقع هزینه ارسال پیامک از سوی اپراتورهای تلفن همراه مشخص و بانک‌‌ها بر اساس آن هزینه‌‌ای را تحت عنوان هزینه ارسال پیامک تراکنش از مشتری دریافت و به اپراتورها می‌‌پردازند. البته محاسبه هزینه این خدمات صرفا بر عهده مشتری نیست، در واقع بانک‌‌ها بر اساس فرمول خاصی، نسبتی از هزینه مذکور را خودشان پرداخت و نسبت دیگری از آن را از مشتری دریافت می‌‌کنند.

البته عملکرد بانک‌‌ها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است. برای مثال برخی از بانک‌‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تعیین حق اشتراک پایین‌‌تر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنش‌‌های خود صرف نظر کرده یا برای ارسال پیامک برای تراکنش‌‌های پایین ۳۰هزارتومان، هزینه‌‌ای مضاف بر حق اشتراک را طلب می‌‌کردند. بنابراین طبیعی است که هزینه اشتراک تعیین‌شده توسط بانک‌‌ها به هزینه‌‌ای که اپراتورها برای ارسال پیامک بانکی تعیین می‌‌کنند، مرتبط باشد. با این حال چگونگی محاسبه هزینه تراکنش‌‌های بانکی یکی از اختلاف نظرهای همیشگی بانکداران بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  24