اتصال ۷۸ دستگاه‌ دولتی و حاکمیتی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیراً اعلام کرد که ۷۸ درصد دستگاه‌ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و شش درصد نیز در حال اتصال هستند و مابقی نیز با ارائه زمان‌بندی قرار است تا پایان آذرماه متصل شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به خدمتی هوشمند گفته می‌شود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.

بر این اساس، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه به عموم مردم است که اکنون در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.

در همین باره عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و سازمان‌های زیرمجموعه آنها درخواست کرده بود تا هرچه سریع‌تر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خود را راه‌اندازی کنند.

زارع‌پور اولویت اتصال و راه‌اندازی این پنجره را با دستگاه‌های دولتی دانسته و گفته بود وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های ذیل این دستگاه‌ها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راه‌اندازی کنند.

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تأکید کرد که دستگاه‌های اجرایی تا پیش از پایان سال ۵۰ درصد خدمات خود را به‌صورت هوشمند ارائه کنند.

بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده‌اند تا پایان شهریورماه سال جاری به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را به‌صورت کاملاً غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.

جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، به تازگی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با تبیین خاستگاه قانونی شکل‌گیری پنجره واحد خدمات هوشمند، اظهار کرد: در مصوبه قانونی پنجره واحد خدمات هوشمند، دو تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است؛ یکی این که تا پایان شهریورماه، پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند و دیگری، وزارت ارتباطات نیز تا پایان دی‌ماه، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را ایجاد کند. طی این بازه زمانی، دستگاه‌های پیشرو در مهلت قانونی خود به پنجره متصل شدند بنابراین با توجه به این که وزارت ارتباطات از کمی قبل‌تر، مقدمات انجام این مهم را فراهم کرده بود در دی‌ماه سال گذشته موفق به راه‌اندازی نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات شدیم.

موحد درباره آخرین وضعیت اتصال دستگاه‌ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند گفت: تا این لحظه، ۷۸ درصد دستگاه‌ها متصل شدند و شش درصد نیز در حال اتصال هستند. مابقی نیز با ارائه زمان‌بندی قرار است تا پایان آذرماه متصل شوند.

به گفته او، سه قالب برای اتصال خدمات دستگاه‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از دستگاه‌هایی که خدمات محدودی داشتند که به طور مستقیم آنها را در پنجره ملی ارائه کردند. دسته دیگری که متولی سامانه‌های ملی بودند که آنها نیز متصل شدند و در نهایت سایر دستگاه‌ها که اقدام به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات کرده‌اند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران خواستار جدیت اتصال دستگاه‌هایی شد که خدمات آن‌ها دارای گستردگی فراوانی است اما تاکنون به این پنجره متصل نشده‌اند و گفت: در بین دستگاه‌های که هنوز متصل نشده‌اند چند گروه داریم؛ دانشگاه‌ها به عنوان زیرمجموعه وزارت علوم، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان هدفمندی یارانه‌ها از جمله دستگاه‌هایی است که تاکنون به پنجره واحد خدمات وصل نشده‌اند.

کدام سازمان‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند؟

سازمان تأمین اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی بود که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شد. این سازمان با اتصال و اشتراک بانک‌های اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، تا الان موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیون‌ها بیمه‌گزار شده است.

سازمان بهزیستی

سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تأمین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد واصلی‌ترین دستگاه ارائه‌دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است؛ بسیاری از گیرندگان خدمات بهزیستی به طور خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.

پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت در حال حاضر بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد که متقاضیان به صورت یکپارچه و با یک‌بار احراز هویت می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

خدمات وزارت بهداشت

هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت می‌پردازند، مانند سامانه‌های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت‌سنجی مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده‌اند و پنج مجموعه دیگر این وزارتخانه هنوز متصل نشده‌اند. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارتخانه به پنجره متصل شده‌ است .

وزارت صمت

در حال حاضر ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفاً دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه‌های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین‌شناسی هنوز متصل نشده‌اند اما بخشی از مجوزهای این وزارتخانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می‌شود، در حال حاضر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.

گمرک

گمرک در میان دستگاه‌های اجرایی به عنوان یکی از سازمان‌های مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت است. گمرک به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است تا خدمات گمرکی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد.

بنابراین هم اکنون حدود ۵۰ خدمت شناسه‌دار این سازمان در بخش‌های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله‌های پستی ورودی و خروجی و همچنین مسافری با تنها یک بار احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس است.

لازم به ذکر است سازمان‌های جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط‌زیست و غذا و دارو هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  3  =