راه اندازی سامانه ستاره در جهت دیجیتال سازی ابزارهای بانکی/فناوری بانکداری باید با اکوسیستم دیجیتال همراه شود

وزیر اقتصاد؛

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید فناوری بانکداری با اکوسیستم دیجیتال همراه شود، گفت: سامانه ستاره که در شبکه وثیقه‌گذاری بین بانک و بازار سرمایه راه‌اندازی شد و این سامانه گام مهمی در جهت دیجیتال‌سازی ابزارها به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و نقل از ایرنا ، سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از بانک پلاس بانک ملت اظهار کرد: هزینه مبادله در کشور بالاست و فعالان اقتصادی خرد و کلان با این موضوع مواجه هستند و هرچه اصطکاک سیستمی کاهش یابد، بخش مهمی از مشکلات تولید هم کم می‌شود.

وی افزود: شبکه بانکی می‌تواند با کاهش زنجیره مبادله به مشتریان کمک کند تا با هزینه کم و در کوتاه‌ترین زمان به هدف برسند .

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید فناوری بانکداری با اکوسیستم دیجیتال همراه شود، ادامه داد: سامانه ستاره که در شبکه وثیقه‌گذاری بین بانک و بازار سرمایه راه‌اندازی شد و این سامانه گام مهمی در جهت دیجیتال‌سازی ابزارها به شمار می‌رود.

خاندوزی تصریح کرد: بانک‌های تجاری از محل کاهش هزینه‌های مبادلاتی و کاهش هزینه غیر بهره‌ای در شبکه بانکی باید به دنبال افزایش سود و اصلاح ترازنامه خود باشند. همچنین هزینه تمام شده پول برای شبکه بانکی باید کاهش پیدا کند و هزینه‌های غیر بهره‌ای بانک‌ها به سمت کاهش هدایت شود.

 شایان ذکر است که توثیق سهام یکی از درخواست هایی بود که نظام مالی و بانک‌ها و همچنین مسوولان اقتصادی از سازمان بورس و اوراق بهادار داشتند. عملیات اجرایی این طرح از ماه ها پیش در دولت سیزدهم آغاز شد و امروز مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در محل ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

عملکرد این سیستم به این شکل است که اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند.

سامانه ستاره چطور کار می‌کند؟

برای مثال فردی برای دریافت اعتبار یا تسهیلات خرید به سایت‌‌ها یا شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات مراجعه می‌کند؛ این شرکت با اتصال به سامانه ستاره، می‌تواند دارایی‌های احراز شده فرد، مثلاً سهام، سپرده بانکی یا هر سرمایه دیگری را از نهاد متولی آن نوع خاص از دارایی استعلام کند و بدین ترتیب روند توثیق انجام شود. با یک مثال شیوه کار سامانه ستاره را برای معرفی دارایی افرادی که درخواست گذاشتن وثیقه دارند، شرح می‌دهیم؛

فرض کنید شخصی 100 میلیون تومان را در یک بانک سپرده‌گذاری کرده و بانک هم سپرده‌گذاری او را تایید کرده است. براساس تایید بانک، تمام اطلاعات سپرده این فرد در سامانه ستاره قابل‌ مشاهده است. علاوه بر این، همان فرد 200 میلیون تومان هم سهام و اوراق بهادار دارد که نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. از سمت دیگر، او 100 میلیون تومان هم اندوخته بیمه عمر دارد که نزد یکی از شرکت‌های بیمه قرار دارد.

هر ۳ دارایی این فرد به دلیل اتصال نهادهایی که او در آنها سپرده دارد، به سامانه ستاره قابل مشاهده و احراز است. حالا این فرد برای خرید اقساطی به فروشگاهی رفته است. به دلیل اینکه فروشگاه خرید اقساطی در زمره فروشگاه‌های عضو سامانه ستاره قرار می‌گیرد، با اتصال به سامانه و وارد کردن کد ملی متقاضی، دارایی‌های احراز و تایید شده او را از طریق نهادهای متولی مشاهده می‌کند. با توافق فرد و فروشنده روی یکی از ۳ دارایی، با اتصال به درگاه توثیق، تراکنش توثیق انجام شده و این درخواست به نهادهای متولی دارایی ارسال شده و عملیات وثیقه گذاشتن دارایی اعلامی او انجام می‌شود.

در نهایت هم بعد از پرداخت اقساط دستور آزادسازی وثیقه به صورت خودکار صادر می‌شود و دارایی فرد از توثیق سامانه بیرون می‌آید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  −    =  73