عملیاتی شدن سامانه برخط صرافی ها از هفته آینده/ تنوع در سبد سرمایه گذاری با انتشار اوراق سکه

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از هفته آینده، سامانه برخط صرافی ها، با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان عملیاتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ،دکتر علی صالح آبادی گفت: اوراق سکه بهار آزادی از هفته آینده انتشار می یابد .مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه، در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.وی افزود: اشخاص حقیقی و همچنین صندوق های سرمایه گذاری در طلا می توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود، در چارچوب ضوابط تعیین شده، این اوراق را خریداری کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه، از برنامه این بانک برای ورود بخش خصوصی در ضرب و عرضه سکه بهار آزادی تحت نظارت بانک مرکزی خبر داد و گفت: چارچوب این طرح، در بانک مرکزی در حال تدوین و نهایی سازی است.
صالح آبادی همچنین گفت: از هفته آینده، سامانه برخط صرافی ها، با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان عملیاتی خواهد شد.
وی در ادامه، به موضوع مالیات سود سپرده های اشخاص حقوقی اشاره کرد و گفت: در جلسه روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با توجه به آثار این مصوبه در افزایش هزینه تجهیز منابع و سود سپرده ها در شبکه بانکی، لایحه پیشنهادی‌ دولت مبنی بر اصلاح این قانون با همکاری مجلس به طور ویژه پیگیری شود.

اوراق سکه چیست؟

در گذشته افراد پول و دارایی های شبه پول خود را به صورت فیزیکی نگهداری میکردند. به مرور زمان و با پیشرفته شدن جوامع و شکل گیری تکنولوژی در مشاغل مالی و بانکی این دارایی های فیزیکی جای خود را به دارایی های الکترونیکی، کارت بانکی و اعداد و ارقام در حساب بانکی داد که زندگی را برای بسیاری راحت تر کرد. زحمت جا‌به‌جایی مقادیر زیاد پول و ریسک سرقت یا دزدیده شدن آنها تا حدود زیادی کاهش یافت تا جاییکه اکنون کمتر کسی را می بینیم که با خود مقادیر زیادی پول برای خرید و انجام معاملات روزمره حمل کند.

با این وجود همچنان در مورد برخی دارایی های شبه پول مانند سکه طلا این سنت شکنی به طور کامل رخ نداده است و هنوز شاهد نگهداری سکه و طلا به صورت فیزیکی هستیم در حالیکه اوراقی برای آن ها نیز تعبیه شده اند که همان وظیفه کارت های بانکی را ایفا می کند و از امنیت بالایی حتی نسبت به صندوق امانات بانک برخوردار هستند.

مزایای اوراق سکه

1.حذف شدن ریسک نگهداری سکه طلا به صورت فیزیکی مانند گم شدن و به سرقت رفتن سکه
2.حذف ریسک تقلبی بودن خرید و فروش سکه طلا
3.خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا به صورت آنلاین با سرعت و سهولت (نقدشوندگی بالاتر)
4.پرداخت کارمزد پایین تر برای انجام معاملات
5.معافیت مالیاتی گواهی سپرده ها
6.شفافیت بیشتر در بازار بورس کالا
7.عدم نیاز به مراجعه حضوری و نگهداری فیزیکی سکه طلا
8.گواهی سپرده سکه طلا قابلیت وثیقه گذاری برای اخذ انواع تسهیلات در برخی از بانک‌ها را دارد
9.پایین بودن اختلاف قیمت خرید و فروش در بورس کالا نسبت به صرافی ها
10.تعیین قیمت سکه بر اساس عرضه و تقاضا و نه به صورت دستوری و …
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  10  =  13