نگاهی به میز خدمت آریانو محصولی از شرکت بازرگانی مبناکارت آریا / هوشمند و چندمنظوره

میز خدمت آریانو دستگاهی هوشمند و چندمنظوره است که بر اساس نیاز مشتریان جهت استفاده به‌عنوان پایانه بانکی، صندوق فروشگاهی و دستگاه احراز هویت قابل بهره‌برداری است و به نظر می‌رسد با گذشت پنج سال از طراحی اولیه آن، به یک نمونه کامل از آنچه مدیران شرکت بازرگانی مبناکارت آریا برنامه‌ریزی کرده‌اند، رسیده باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت بازرگانی مبناکارت آریا پنج سالی می‌شود که در تلاش برای طراحی میز خدمتی بر اساس نیازهای بازار است و به‌تازگی از میز خدمت خود با نام تجاری آریانو رونمایی کرده است.

مسیری که میز خدمت شرکت بازرگانی مبناکارت آریا طی این سال‌ها پیموده، در کنار بررسی ویژگی‌های کنونی آریانو می‌تواند علت این تأخیر پنج‌ساله را روشن کند.

میز خدمت آریانو بر اصل خدمات‌ حضوری، ولی بر پایه سرویس‌های فناورانه شکل گرفته و قرار است مجموعه‌ای از خدمات مورد نیاز پذیرندگان را به مشتریان ارائه‌ دهد.

آریانو در تلاش‌های اولیه بر مبنای تولید داخلی شکل گرفته و بنا به گفته‌های پیمان اکبری خرازی، سرپرست برنامه‌ریزی و توسعه این شرکت، عملکرد آزمایشی دستگاه نیز سنجش شده و همچنین این شرکت با بانک‌ها وارد تعامل و مشارکت شده بود تا به درک درست و منطقی‌ای از نیازهای آنها برسد.

اما نمونه اولیه تولید داخلی از لحاظ عملکردی و داشتن مزیت رقابتی راضی‌کننده نبود و همین موضوع تولید این میز خدمت را با تأخیر مواجه کرد.

میز خدمت آریانو دستگاهی هوشمند و چندمنظوره است که بر اساس نیاز مشتریان جهت استفاده به‌عنوان پایانه بانکی، صندوق فروشگاهی و دستگاه احراز هویت قابل بهره‌برداری است و به نظر می‌رسد با گذشت پنج سال از طراحی اولیه آن، به یک نمونه کامل از آنچه مدیران این شرکت برنامه‌ریزی کرده‌اند، رسیده باشد.

در وضعیت کنونی آریانو توانسته به بسیاری از نیازهای پرداخت غیرنقدی مجموعه‌های پولی و مالی کشور پاسخ دهد و قابلیت‌های توسعه‌ نرم‌افزاری را نیز برای پذیرندگان فراهم آورد. در این مرحله تیم توسعه محصول این شرکت اعتقاد دارد که به درک متناسبی از بازار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پرداخت کشور در تعامل با بانک‌ها رسیده است.

این شرکت توانسته تاکنون با دو بانک داخلی به توافق اولیه برسد و قرار است میز خدمتی سفارشی‌سازی‌شده به آنها ارائه دهد. به عبارت دیگر، میز خدمت آریانو حاصل این تعامل بلندمدت با مجموعه‌های پولی و مالی است که توانسته به نیازهایی چون احراز هویت و خدمات سلف‌سرویس و نیز خدمات پرداخت پاسخ مناسب بدهد.

ویژگی‌های کارکردی میز خدمت آریانو

میز خدمت آریانو بعد از تغییر و تحولات چندنوبتی در نسخه‌های مختلف به نسخه نهایی و کنونی رسیده و به گفته مدیران این شرکت، قابلیت تولید انبوه و پوشش کامل بازار پرداختی کشور را دارد. اگر بخواهیم مروری گذرا بر ویژگی‌های میز خدمت آریانو داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مجهز به دوربین پیشرفته تشخیص چهره؛

دارای قابلیت شناسایی و بهره‌برداری از کارت هوشمند ملی؛

امکان اتصال به درگاه‌های مختلف خدمات‌رسانی آنلاین دولتی-خصوصی؛

مجهز به حسگر پیشرفته شناسایی اثر انگشت؛

امکان استفاده از کارت‌های بانکی جهت خرید، انتقال وجه و پرداخت انواع قبوض؛

مجهز به صفحه نمایشگر رنگی و خودکار الکترونیک جهت حذف انواع فرم‌های کاغذی و جایگزینی فرم‌های الکترونیک؛

قابلیت پیاده‌سازی نرم‌افزارهای شخصی‌سازی‌شده بر پایه سیستم اندروید؛

امکان جابه‌جایی و حمل با استفاده از باتری داخلی؛

بهره‌برداری از انواع شبکه‌های کابلی، بی‌سیم و موبایل؛

دارای بارکدخوان یک‌بعدی و QR؛

قابلیت افتتاح حساب، ثبت‌نام، نظرسنجی و… به‌صورت الکترونیک؛

امکان قرارگیری روی میز، دیوار و به شکل ایستاده (با توجه به نیاز مشتری).

اکبری، مهم‌ترین نیازهای حوزه پرداخت در کشور طی دو سال اخیر را مسئله احراز هویت از طریق کارت ملی و شناسایی و ثبت اثر انگشت می‌داند که میز خدمت آریانو راه‌حل مناسبی برای آن ارائه داده است. آریانو در کنار شناسایی چهره بر اساس الگوریتم‌های چهره، امکانات پرداختی و تشخیص هویتی را به‌طور همزمان انجام می‌دهد. تجربه پرداختی آسان و اخذ خدمات پرداختی و بانکی برای مشتریان یکی از کارکردهای اصلی میز خدمت آریانو است که به نظر می‌رسد بتواند تعامل مثبتی در بین پذیرندگان و مشتری ایجاد ‌کند.

میز خدمت آریانو همزمان یک دستگاه کارت‌خوان است که مجهز به یک چاپگر حرارتی نیز هست و با دارابودن بارکدخوان یک‌بعدی و دوبعدی قابلیت به‌کارگیری به‌عنوان صندوق فروشگاهی را نیز امکان‌پذیر ساخته است. آریانو با استقرار در فروشگاه‌ها می‌تواند به طرح‌های مختلف فروشگاهی یا همگانی متصل شود و آنها را برای مشتریان اعمال کند، همچنین بر اساس نیاز فروشگاه به تحلیل رفتار مشتری بپردازد و داده‌های اخذشده را به پایگاه داده ارسال کند که در نهایت به پیش‌بینی رفتار مشتری ختم می‌شود.

صفحه‌نمایش میز خدمت آریانو این توانایی را به بانک‌ها و دیگر مجموعه‌ها می‌دهد تا صفحه را بر اساس نیازهای مجموعه خود طراحی و تعریف کنند. در گذشته دستگاه‌هایی در این زمینه به بازار ارائه شده بود که تنها یک پد امضا بودند، اما به گفته سرپرست برنامه‌ریزی و توسعه بازرگانی مبناکارت آریا چیزی که میز خدمت آریانو را از سایرین متمایز کرده، نرم‌افزاری است که شرکت مبناکارت آریا با توجه به اکوسیستم داخلی آن را بهبود و توسعه داده‌ و امکانی برای مجموعه‌ها به وجود آورده تا توسعه‌دهندگان مجموعه‌ها به آن متصل شوند و امکانات مختلف بانکی مورد نیاز خود را روی آن تعریف کنند. باتری این دستگاه از طریق پرتابل (باتری داخلی) نیز قابل استفاده است و به‌طور همزمان امکان استفاده ثابت و سیار را برای پذیرندگان ایجاد می‌کند.

پویایی نرم‌افزاری در کنار امکان استفاده سیار

میز خدمت آریانو با امکان پویایی نرم‌افزاری و همچنین قابلیت استفاده سیار می‌تواند رویکرد سنتی در مسئله خدمات پرداخت را متحول کند و شکل کم‌هزینه‌تر و دسترس‌پذیری از پرداخت را برای مشتریان ارائه دهد. آریانو در کنار خدمات پرداختی که برای مشتری به وجود آورده، توانایی فرم‌سازی بانکی یا فروشگاهی را نیز دارد و می‌تواند جایگزینی برای فرم‌های کاغذی درون شعب بانک باشد و باعث کاهش مصرف کاغذ در شعب بانکی شود. در اصل امکان فرم‌سازی نیازمند پوشش امضای دیجیتال مشتری است که آریانو این امکان را با استفاده از قلم لمسی یا انگشت برای مشتریان رقم زده است. بدین ترتیب خدمات بانکی‌ چون افتتاح حساب با مجموعه قابلیت‌های آریانو برای مشتریان ممکن می‌شود و این فرایند سرعت بیشتری نیز پیدا می‌کند؛ چراکه نیاز به انتظار در صف‌های بانکی از بین می‌رود.

قابلیت دیگر این دستگاه در توجه به دسترس‌پذیری دیجیتال برای جامعه نابینایان معنا می‌یابد. میز خدمت آریانو با بلندگوی داخلی خود می‌تواند انجام اکثر خدمات پرداختی پذیرنده را بدون دخالت دیگری برای فرد نابینا آسان و ممکن سازد. اکبری می‌گوید بر اساس خواست بسیاری از مجموعه‌ها میز خدمت آریانو را به شکلی طراحی کرده‌اند که قابلیت حمل و نصب در مجموعه‌های برون‌سازمانی را داشته باشد و به‌طور کلی استفاده چندجانبه از دستگاه را امکان‌پذیر کرده‌اند. طراحان آریانو اعتقاد دارند در حال حاضر دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی که در بازار موجود است، از یک طرف قیمت بسیار بالایی دارند و از طرف دیگر به‌دلیل اینکه بایستی در یک جای ثابت نصب شوند، امکان سرقت آنها زیاد است. به همین دلیل میز خدمت آریانو را جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی می‌دانند که امکان قرارگیری روی میز، دیوار و به شکل ایستاده با توجه به نیازی مشتری در آن وجود دارد.

آینده دیجیتالی بهتر

به‌طور کلی در میز خدمت آریانو پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همزمان انجام می‌شود و پذیرنده می‌تواند در دو بعد یادشده در تعامل با طراح و ارائه‌دهنده نیاز به پشتیبانی را برطرف کند. همچنین سیستم‌عامل اندرویدی آریانو می‌‎تواند در کنار قابلیت توسعه و بهبود در ارائه خدمات و سرویس‌ها، امکان‌های دیجیتالی زیادی را برای پذیرندگان به وجود آورد. آریانو محصولی است که بنا به سفارش‌ مشتری ارائه می‌شود و امکان حذف یا اضافه‌کردن امکانات و قابلیت‌ها روی آن ممکن است. اکبری در رابطه با فناوری میز خدمت آریانو می‌گوید که برخی فناوری‌های این دستگاه جدید است و باید دید سوئیچ‌های بانکی چگونه با این امکانات روبه‌رو خواهند شد؛ برای مثال بستر احراز هویت در کشور هنوز بر مبنای دستگاه‌های قدیمی انجام می‌شود و شاید استفاده از این فناوری‌ها نیازمند گذر زمان باشد.

«آینده دیجیتالی بهتر» شعاری است که شرکت بازرگانی مبناکارت آریا در طراحی میز خدمت آریانو سرلوحه کار خود قرار داده و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی این دستگاه نیز امکان پیش‌بینی نیازهای پرداختی مشتریان است که با سنجش داده‌های ارسالی در پایگاه داده آن قابل تحلیل و انجام است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  6