مهاجرت نخبگان حوزه اقتصاد دیجیتال با مسدودسازی اینترنت در کشور

عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به مهاجرت نیروی کار در حوزه اقتصاد دیجیتال بیان کرد: «در مورد نیروی انسانی یکی دیگر از مشکلاتی که شاهد آن هستیم و روند صعودی به خود گرفته، مهاجرت نیروی کار نخبه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، مازیار نوربخش با اشاره به مشکلات کسب‌وکار‌ها به دلیل قطعی اینترنت گفت: «قطعی اینترنت نه فقط برای شرکت‌های فعال در صنعت آی‌تی بلکه برای افراد و شرکت‌هایی که در سایر صنایع کار می‌کنند نیز مشکل ایجاد کرده است. متأسفانه آمار‌های مسئولان از واقعیتی که در حوزه اقتصاد دیجیتال در جریان است، فاصله زیادی دارد و این امر موجب می‌شود تصمیمات اشتباهی بر مبنای اطلاعات نادرست گرفته شود و آنقدر اختلاف بین تصویر مسئولان و واقعیت زیاد است که این تصمیمات منجر به افزایش نارضایتی‌ها می‌شود.»

او با اشاره به آمار اعلامی از سوی معاون وزیر صمت درباره خسارت فیلترینگ اینستاگرام گفت: «به نظر می‌رسد حداقل یک میلیون نفر به صورت مستقیم و هفت تا هشت میلیون نفر به صورت غیرمستقیم از این پلتفرم در حال ارتزاق هستند که فیلترینگ و قطع آن موجب قطع درآمد و بروز مشکل در زندگی حرفه‌ای و شخصی آن‌ها می‌شود.»

عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تأکید بر اینکه دسترسی و گردش آزاد اطلاعات به سلامت و امنیت جامعه کمک می‌کند؛ نه محدود کردن آن، تصریح کرد: «اتفاقاتی که طی روز‌های گذشته در مورد اختلال در اینترنت شاهد بودیم، مشکلات زیادی برای کسب و کار‌ها ایجاد کرد. یک تماس و ارتباط ساده با ساپلایر‌های خارجی بسیار مشکل و طاقت‌فرسا شده و همین مشکل در کار صرافی‌ها هم اختلال ایجاد کرده است.»

او افزود: «محدود شدن دسترسی به گوگل و موتور‌های جستجو نیز موجب کاهش و یا از دست دادن مشتریان بسیاری از شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال شد. همچنین پرداخت‌یار‌ها اعلام کردند ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش در تراکنش‌های خود داشته‌اند و همانطور که می‌دانیم بیشتر مشتریان آن‌ها کسب و کار‌های خرد جامعه هستند.»

نوربخش ادامه داد: «مطابق اخباری که داریم طی این مدت کوتاه بسیاری از شرکت‌ها به خصوص کوچک و متوسط، مجبور به تعدیل نیروی کار خود و یا حتی تعطیلی فعالیت خود شدند و بسیاری دیگر نیز تعدیل نیرو‌های خود را در برنامه دارند.»

او با اشاره به افزایش مهاجرت نیروی کار در حوزه اقتصاد دیجیتال بیان کرد: «در مورد نیروی انسانی یکی دیگر از مشکلاتی که شاهد آن هستیم و روند صعودی به خود گرفته، مهاجرت نیروی کار نخبه است. رصدخانه ملی مهاجرت در این شرایط آمار رسمی خود را منتشر نکرد اما ما از طریق اتاق بازرگانی آمار‌هایی را به دست آوردیم.»

نوربخش خاطرنشان کرد: «در پژوهش اخیر این مرکز از ۶ هزار مدیر ارشد و میانی درباره میل به مهاجرت سؤال شده است و ۷۶ درصد آنان اعلام کرده‌اند که تمایل زیاد و خیلی زیاد به مهاجرت دارند. می‌دانیم که نیروی انسانی متخصص به خصوص در حوزه اقتصاد دیجیتال مهمترین و اصلی‌ترین رکن است و وقتی این میزان از مدیران تمایل به خروج از کشور دارند، نمی‌دانم چه آینده‌ای برای اقتصاد دیجیتال در کشور باید متصور بود؟»

نوربخش با تأکید بر اینکه از سوی نظام صنفی تاکنون پیگیری‌های زیادی برای حل مشکلات صنف انجام شده، بیان کرد: «مکاتبه با رئیس‌جمهور، وزرای مربوطه و معاونان آن‌ها انجام شده است. البته همانطور که وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد، موضوع محدودیت اینترنت از کنترل‌ایشان نیز خارج است.»

او ادامه داد: «برخی از اعضای هیأت مدیره پیگیر و خواستار آزاد شدن افرادی بودند که از این صنف در روز‌های اخیر بازداشت شدند که خوشبختانه موفقیت‌هایی نیز کسب شد و این مسأله همچنان در حال پیگیری است.»

نوربخش خاطرنشان کرد: «سازمان نظام صنفی در مورد برداشته شدن محدودیت برخی پلتفرم‌ها نظیر LinkedIn، Web engag و برخی فیچر‌های گوگل نظیر google Ads پیگیری‌هایی انجام داد که موفقیت‌آمیز بود اما کافی نیست. ما باید دسترسی آزاد و بدون محدودیت به اینترنت داشته باشیم تا اقتصاد دیجیتال در کشور رشد کند. در غیر این صورت با وجود صدماتی که به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط می‌بینند، خیلی از آن‌ها به زودی ورشکسته خواهند شد.»

عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در پایان تأکید کرد: «ما پیگیری‌های دیگری نیز می‌خواهیم انجام دهیم تا شرایط فورس ماژور را در برخی قرارداد‌ها فعال و به کمک آن بتوانیم برخی تعهدات قراردادی را به صورت موقت تعلیق کنیم. با این‌حال بیشترین تلاش ما به عنوان نظام صنفی این است که فاصله بین واقعیات را با آنچه در ذهن مسئولان است، کم کنیم تا شاهد اخذ تصمیمات درست‌تری باشیم.»

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =