فصل سرد رکود اقتصادی به دو غول فناوری رسید

کاهش سود اقتصادی در گوگل و مایکروسافت

دو غول فناوری گوگل و مایکروسافت در طول همه‌گیری ویروس کرونا از درآمدهای قوی برخوردار بودند، اما اکنون رکود اقتصادی بر سود آنها تأثیر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فروش در غول‌های فناوری آلفابت و مایکروسافت به شدت کاهش یافته و نگرانی مدیران این شرکت‌ها از رکود اقتصادی را افزایش داده است.

به تازگی آلفابت که مالک گوگل و یوتیوب است اعلام کرده است که با کاهش بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها، فروش فقط ۶ درصد در سه ماه منتهی به سپتامبر(شهریور) افزایش یافت و به ۶۹ میلیارد دلار رسید. این ضعیف‌ترین رشد سه ماهه این شرکت آمریکایی پس یک دهه بوده‌ است.

همچنین؛ براساس اعلام مایکروسافت همزمان با افت درصد فروش، تقاضا برای رایانه‌ها و سایر فناوری‌هایش نیز ضعیف شده است. فروش آن با ۱۱ درصد افزایش به ۵۰٫۱ میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین رشد درآمد آن در پنج سال اخیر را نشان می‌دهد.

سود شرکت آلفابت نیز تقریباً ۳۰ درصد کاهش یافت و به ۱۳٫۹ میلیارد دلار در سه ماهه رسید، زیرا درآمد تبلیغات YouTube برای اولین بار از زمانی که شرکت شروع به گزارش عمومی آنها کرد، کاهش یافت.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که رشد فروش در این شرکت برای پنج فصل متوالی کند شده است.

تبلیغات دیجیتال در خطر است؟

ایولین میچل، تحلیلگر اصلی Insider Intelligence، با اشاره به اینکه وب‌سایت اصلی گوگل در گذشته نسبت به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک یا اسنپ در برابر کاهش هزینه‌های تبلیغات انعطاف‌پذیرتر بوده است، می‌گوید: «وقتی گوگل دچار لغزش می‌شود، برای حوزه تبلیغات دیجیتال در کل یک فال بد است.»

براساس عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه، اگر شرایط بازار همچنان رو به وخامت باشد، این سه ماهه ناامیدکننده برای گوگل به معنای روزهای سختی است که برای این شرکت در پیش است.

همچنین؛ مایکروسافت اعلام کرد که انتظار دارد با کاهش مشتریان تجاری، تقاضا برای رایانه شخصی و فناوری محاسبات ابری خود در سال جاری به کاهش خود ادامه دهد. از طرفی هم فروش در تجارت بازی‌های ویدیویی ایکس باکس نیز کاهش یافته است.

شرکت‌های بزرگ فناوری شاهد جهش فروش خود در طول همه‌گیری ویروس کرونا بودند، چرا که مصرف‌کنندگان و کارگرانی که در قرنطینه به سر می‌بردند، بیشتر به فناوری تکیه کردند. اما ثروت این بخش در شرایط جوی فعلی تیره تر به نظر می رسد.

طبق گفته شرکت آلفابت در ماه‌های اخیر روند استخدام نیز قرار است کند شود، در حالی که مایکروسافت مشاغل را کاهش داده است.

بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر از جمله نتفلیکس و توییتر تصمیم گرفته‌اند کارکنان خود را اخراج کنند یا سرعت استخدام را کاهش دهند، مانند پلتفرم رسانه‌های اجتماعی اسنپ.

سهام آلفابت در معاملات ۵٫۸ درصد کاهش یافت

نتایج ضعیف آلفابت در چند ماه اخیر، نگرانی‌هایی را برای سایر شرکت‌ها در این بخش، به‌ویژه پلتفرم‌هایی مانند متا که وابسته به تبلیغات هستند. درآمد تبلیغاتی گوگل در سه ماهه سوم ۵۴٫۴۸ میلیارد دلار بود، در مقایسه با ۵۳٫۱۳ میلیارد دلار در سال گذشته، اما کمتر از انتظارات تحلیلگران بود.

روث پورات، مدیر ارشد مالی آلفابت، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «ما در حال کار برای تنظیم مجدد منابع برای تامین بالاترین اولویت‌های رشد خود هستیم.

این شرکت اعلام کرد که کل درآمد در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۶۹٫۰۹ میلیارد دلار بوده است، در حالی که سال قبل از آن ۶۵٫۱۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

طبق داده های Refinitiv، تحلیلگران به طور متوسط ​​انتظار داشتند درآمد ۷۰٫۵۸ میلیارد دلار باشد.

جسی کوهن، تحلیلگر ارشد در Investing.com می‌گوید: «درآمدهای گوگل در این سه ماهه ثابت می‌کند که از چالش‌های پیش روی صنعت تبلیغات دیجیتال به طور کلی مصون نیست.

درآمد خالص آلفابت از ۱۸٫۹۴ میلیارد دلار یا ۱٫۴۰ دلار به ازای هر سهم در سال گذشته به ۱۳٫۹۱ میلیارد دلار یا ۱٫۰۶ دلار به ازای هر سهم کاهش یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  78  =  83