شرایط آرام لازمه کوچ به پلتفرم های داخلی / قهر مردم با پیام رسان های داخلی

بررسی راهکارهای بهبود کسب و کارهای دیجیتال در دوران فیلترینگ؛

رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای اظهار داشت: اگر دولت تاکید برای استفاده از پلتفرم های داخلی دارد بایستی مصوبات را در یک شرایط آرام اجرا کند. اکنون زمان مناسبی برای تشویق مردم در استفاده از پلتفرم های ایرانی و جابجایی افراد به این سمت نیست چراکه عامه مردم از آن استقبال نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دنیای آنلاین دنیای بسیار بزرگی است که فرصت های مختلفی برای توسعه اقتصاد دیجیتال، تسهیل روند زندگی مردم ، تجارت الکترونیک و بسیاری موارد دیگر دارد. اما با اعمال محدودیت های اخیر اینترنتی در کشور این مسائل تبدیل به آرزو شد و اکنون کمتر کسی جرات ورود به حوزه اقتصاد دیجیتال برای راه اندازی کسب و کار خود پیدا می کند و این موضوع نه تنها جذابیتی برای سرمایه گذاری  این حوزه پیدا نکرده بلکه درصد مهاجرت بسیاری از کسب و کارها را بالا برده است. این در حالی است که هیچ قانون حمایتی از کسب و کارهای آنلاین وجود ندارد و تنها یک قانون برای تجارت الکترونیک سال ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که تا کنون هیچ تغییراتی در این قانون اعمال نشده است. با توجه به گسترش و پیشرفت فضای مجازی و همچنین شرایط حاکم بر حوزه اقتصاد دیجیتال این قانون نیاز به بازنگری و اصلاحاتی دارد.
حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای در این باره عنوان کرد: واقعیت این است که یک زلزله ای در حوزه اقتصاد دیجیتال رخ داده که منجر به آسیب جدی به جمع کثیری از کسب و کارها شده است. آسیب ها نیز متعدد است اما مهم ترین آسیب ها متوجه سرمایه های انسانی بوده و بسیار مهم است که حال و روحیه فعالان حوزه دیجیتال کمی از این حالت منفی درآمده و مثبت شود.

اکنون به هیچ وجه زمان مناسبی برای استفاده از پلتفرم های داخلی نیست

وی افزود: آن چیزی که اکنون رخ داده محدودیت هایی بوده که با استناد به فضای امنیتی اعمال می شود و ما معتقدیم در این فضا هیچ نقطه مثبتی برای تصمیمات غیرکارشناسانه وجود ندارد و اعضای صنف نظام رایانه ای نیز مخالف هر گونه تصمیم غیرکارشناسی هستند. امیدواریم با توجه به رفع موضوعات امنیتی کلیه محدودیت های اخیر برطرف شود چرا که زیرساخت های فعلی پلتفرم های ایرانی اجازه نمی دهند که کسب و کارها ارتقا یابند و همچنین نگاه عامه مردم در این شرایط برای کوچ به این پلتفرم ها منفی است و از آن استقبال خوبی نمی شود. البته ما به دنبال گسترش و توسعه پلتفرم های ایرانی هستیم اما این گسترش ها بایستی در چهارچوب رقابت موثر و همدلانه باشد نه آنکه توسعه پلتفرم‌های ایرانی از طریق محدودیت ایجاد کردن روی رقبای خارجی بدست آید.
اسلامی تصریح کرد: کسب و کارهای کوچک تر آسیب های جدی تری دیده اند. برخی از این کسب و کارها فعالیت خود را تعطیل کرده اند چرا که امکان پرداخت حقوق نداشته اند و یا تعدیل های جدی انجام داده اند. باور دارم که طی ماه های آتی کسب و کارهای بزرگتر هم یا تعدیل خواهند کرد یا برخی نیروهای ارزشمند خود را از دست خواهند داد. من این موضوع را به عنوان یک زلزله تعبیر کرده ام و امیدوارم نهادهای مسئول همانند رسیدگی به بحران هایی همچون زلزله در این حوزه سریعا اقدامات لازم را انجام دهند. لازم است بحث مالیات این شرکت ها در این شرایط با تمدید، تخفیف، استمهال و تقسیط روبرو شود و مکاتباتی با وزیر محترم اقتصاد و نیز رئیس سازمان امور مالیاتی کشور انجام داده ایم.
همانطور که در شرایط رشد انتظار داریم کسب و کارها پرداخت مالیات خودشان را به موقع و کامل انجام دهند، در این شرایط باید نهادهایی مانند سازمان امور مالیاتی حداکثر همکاری لازم را با کسب و کارهای آسیب دیده داشته باشند. علاوه بر آن لازم است تمام دولت برای دادن تسهیلات و سرمایه در گردش به این نوع کسب و کارها، فقط به منظور بقای این کسب و کارها اقدام کنند. این روند کمک می کند تا کسب و کارها زنده بمانند و فقط این شرایط فعلی را پشت سر بگذارند. در این خصوص زمان بسیار مهم است چرا که در هر یک روز آسیب های جدی تری به کسب و کارها اضافه می شود. البته شرکت های بزرگ هم آسیب های زیادی دیده اند اما آسیب های این شرکت ها در میان مدت خود را نمایان می کند.
وی در خصوص محدودیت‌های مرتبط با دسترسی کسب و کارها متذکر شد: نامه نگاری های متعددی با وزارت ارتباطات داشته ایم که برخی از این محدودیت ها رفع شده است و بعضی دیگر را در حال مذاکره هستیم. اما مهم آن است که محدودیت ها در 2 پلتفرم اصلی واتس اپ و اینستاگرام با رفع فضای امنیتی برطرف گردد.

تجربه خودروسازی کشور را برای اقتصاد دیجیتال تکرار نکنیم

اسلامی ادامه داد: اینکه اکنون از موقعیت امنیتی بوجود آمده سوءاستفاده شود به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست و جوابی هم نخواهد داد. اگر محدودیت های اینترنتی ادامه دار باشد قطعا حجم زیادی از کسب و کارها محکوم به نابودی خواهند شد. اکنون زمان مناسبی برای تداوم محدودیت و تلاش به کوچ دادن مردم به سمت پلتفرم های ایرانی نیست چراکه زیرساخت های آن مناسب نبوده و عامه مردم از آن استقبال نمی کنند.
اگر دولت تاکید برای استفاده از پلتفرم های داخلی دارد بایستی مصوبات را در یک شرایط آرام از مراجع ذیصلاح بگیرد و همراه با اختصاص دادن زمان لازم برای جابجایی شرکت ها به سمت پلتفرم های داخلی -از طریق حمایت از این پلتفرم ها و نه محدود کردن رقبای خارجی- سوق دهد. قطعا مسیر توسعه پلتفرم های ایرانی در بستن پلتفرم های خارجی نیست و باید سعی کنیم کیفیت پلتفرم های داخلی را بالا ببریم تا در یک رقابت عادی مخاطب های خودشان را به این سمت متقاعد کنند ما نباید تجربه ای شبیه خودروسازی کشور را در حوزه اقتصاد دیجیتال تکرار کنیم.
انتهای پیام/
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄  8  =