نقش بازارساز در کنترل بازار داغ دلار سهمیه‌ای

جدال بازار و بازارساز بر سر قیمت دلار/ برنده بازار ارز کیست؟

قیمت دلار در دومین روز آبان با ۱۶۹ تومان کاهش قیمت روند نزولی داشت و با قیمت ۳۲ هزار و ۶۴۹ تومان در بازار معامله شد. نقش بازارساز در کنترل قیمت دلار و بازار داغ دلار سهمیه‌ای از پررنگ‌ترین عوامل این روزهای بازار دلار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت دلار در دومین روز آبان ۱۴۰۱ با اندک روند نزولی و نوسان با قیمت ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان در بازار معاملات قیمت خورد. امروز دلار ۱۶۹ تومان کاهش قیمت داشت. سیگنال دلار هرات امروز مانند روز یکشنبه هم‌سو با قیمت دلار در تهران پیش‌ نرفت و رشد قیمت ۵۰ تومانی داشت.

اما درهم امارات در محدوده ۸ هزار تومان در نوسان بود و با کاهش قیمت ۵۱ تومانی با قیمت ۸ هزار و ۸۸۷ تومان معامله شد. سیگنال کاهش قیمت درهم امارات در روزهای گذشته نیز بر روند کاهشی قیمت دلار تاکید داشت.

هر چند به نظر می‌رسد اخباری که در رسانه‌های سایر کشورها درباره روند مذاکرات هسته‌ای برجام منتشر می‌شود چندان مساعد نیست و فضای اجتماعی و سمت و سوی تورمی بازار میل به صعود قیمت‌ها دارد، اما تصمیم بانک مرکزی و سیاست‌های فعلی دولت بر افزایش حجم عرضه به معاملات رسمی بازار ارز تهران برای کنترل قیمت دلار است.

تحلیلگران بازار با ابراز نگرانی از سیاست ارزپاشی بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت دلار در دراز مدت معتقدند این تلاش دولت در بلندمدت موجب ایجاد کسری در تراز پرداخت‌های این نهاد بازارساز می‌شود.

عرضه دلار موثر نبود

هم‌اکنون قیمت دلار روی سقف قیمتی است و بانک مرکزی نیز در تلاش است تا با عرضه دلار بازار را کنترل کند.

عرضه دلار و کنترل قیمت در بازار توسط بازارساز به شدت مشهود است اما به نظر می‌رسد عرضه‌ دلار چندان موثر نبوده زیرا هر چه‌قدر بازارساز دلار عرضه می‌کند و سعی می‌کند قیمت را در بازه‌های کمتر از ۳۲ هزار تومان بیاورد اما خریدار قوی پیدا می‌شود و قیمت چندان پایین نمی‌آید.

این موضوع طبیعی است زیرا اوضاع اجتماعی، تورم، داده‌های کلان اقتصادی همه به نفع روند صعودی قیمت دلار است اما بازارساز اصرار عجیبی دارد که اجازه ندهد این صعود انجام شود و دلار را همچنان زیر ارزش ذاتی خود کنترل کند.

اگر اتفاق مثبتی در خصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای رخ ندهد، روند قیمت دلار صعودی خواهد بود.

بازار دلار سهمیه‌ای همچنان داغ است

کارشناسان ارزی ضمن اشاره بر روند افزایشی تزریق‌های نهاد بازار‌ساز به معاملات ارزی تهران بر این باورند که درصورت عدم تامین ذخایر ارزی کشور، کسری تراز پرداخت‌های بانک مرکزی در آینده مشکل‌ساز خواهد شد.

اما مسئولان بانک مرکزی در ماه‌های گذشته اخبار متعددی از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور منتشر کردند که در آخرین اظهارنظر علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، وضعیت تامین ارزی کشور را بسیار مناسب خواند.

در هفته آخر مهر ۱۴۰۱ بازار دلار سهمیه‌ای داغ شد و متقاضی برای خرید این رانت دولتی زیاد بود و حجم معاملات توافقی از معاملات خرد بازار آزاد پیشی گرفته است.

 

تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1