جمهوری اسلامی در فهرست سیاه FATF باقی ماند

جمهوری اسلامی به دلیل عدم تصویب لوایح مربوط به پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در فهرست سیاه FATF باقی می‌ماند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، FATF یک نهاد بین‌المللی است که برای مقابله با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در مبادلات مالی و بانکی جهان فعالیت می‌کند.

سه کشوری که در فهرست سیاه گروه ویژه قرار دارند کشورهای «در معرض اقدام متقابل» به شمار می‌روند. این گروه در بیانیه اخیر خود همه کشورها را موظف کرده از سیستم بانکی و مبادلات مالی خود در برابر احتمال مشارکت در پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در تعاملات با کشورهای فهرست سیاه محافظت کنند.

باقی‌ماندن در فهرست سیاه وضعیتی است که در صورت لغو احتمالی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نیز روابط مالی بین‌المللی را با چالش روبه‌رو می‌کند.

گروه ویژه اقدام مالی از میانه دهه ۹۰ خورشیدی جمهوری اسلامی را فراخوانده بود تا با اصلاح قوانین داخلی در زمینه مقابله با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم زمینه خروج خود از فهرست سیاه را فراهم کند.

از چهار لایحه مرتبط با این گروه دو لایحه پیش‌تر به تصویب رسیده و دو لایحه پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی‌(پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) از چند سال پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده است.

با بلاتکلیف ماندن این دو لایحه، گروه ویژه اقدام مالی هر سال در نشست دوره‌ای خود رای به باقی ماندن جمهوری اسلامی در فهرست سیاه داده است.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه روز جمعه خود می‌گوید اگر جمهوری اسلامی دو لایحه پالرمو و CFT را تصویب کند آماده بررسی این اقدام و تصمیم‌گیری درباره گام‌های بعدی خواهد بود.

در چنین حالتی گام بعدی می‌تواند حذف جمهوری اسلامی از فهرست سیاه یا قرار گرفتن آن در فهرست خاکستری باشد که در حال حاضر ۲۴ کشور در آن قرار دارند.

فهرست خاکستری شامل کشورهایی است که بر مبادلات مالی بین‌المللی آنها نظارت بیشتری اعمال می‌شود.

گروه ویژه اقدام مالی در نشست دوره‌ای امسال خود نیکاراگوئه و پاکستان را از این فهرست خارج کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

53  −  45  =