تامین مالی واحدهای تولیدی با دریافت کارت اعتباری تولید کننده از بانک ملی

در شست بررسی نحوه اجرای طرح "تامین مالی زنجیره تامین "عنوان شد؛

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به هدف حمایت از واحدهای تولیدی عنوان کرد: در طرح “تامین مالی زنجیره تامین” مصرف کننده می تواند یک کارت اعتباری در حدود مصوبه شورای عالی پول و اعتبار دریافت کند و بانک ملی ایران هم، ثبت تولید کننده را انجام دهد.فروشگاه های معینی با این روش تا کنون تامین مالی شده اند و می توان به مرور تعداد بنگاه های برخوردار از این طرح را گسترش داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،نشست بررسی نحوه اجرای طرح “تامین مالی زنجیره تامین” با حضور دکتر سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت و دکتر محمد رضا فرزین، در بانک ملی ایران برگزار شد.

دکتر محمد رضا فرزین در این نشست که با حضور برخی از اعضای هیات مدیره،معاونان، مدیران بانک و چند تن از مدیران کل وزارت صمت برگزار شد،ضمن تشریح ابعاد مختلف طرح “تامین مالی زنجیره تامین” تاکید کرد:بانک ملی ایران آمادگی دارد تا با هدف حمایت از واحدهای تولیدی در بخش های گوناگون،تامین مالی آنها را از طریق طرح هایی که پیش بینی کرده است،بر عهده بگیرد.

وی در تشریح برخی از اقدامات انجام شده گفت:بانک ملی ایران در صدد است از ابزارهای مختلف تامین مالی در جهت تامین مالی بنگاه های اقتصادی و به نفع رونق اقتصادی استفاده نماید و در این مسیر تا کنون 80 هزار میلیارد ریال از طریق اوراق گام پرداخت کرده است و با توجه به پتانسیل خوب این اوراق می توان این روند را تقویت کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران ادامه داد:برای استفاده از سامانه سککوک از سوی مشتریان تقاضا وجود دارد اما برای پاسخگویی مناسب به این نیازها لازم است تا با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت سامانه های ذیربط هر دو سازمان، یکپارچه شده و خدمات مناسبی به مشتریان در این مسیر ارائه کند.

فرزین تاکید کرد:پیشنهاد ما در گام اول طرح “تامین مالی زنجیره تامین” با تعداد محدودی از بنگاه ها است.در این طرح مصرف کننده می تواند یک کارت اعتباری در حدود مصوبه شورای عالی پول و اعتبار دریافت کند و بانک ملی ایران هم، ثبت تولید کننده را انجام دهد.فروشگاه های معینی با این روش تا کنون تامین مالی شده اند و می توان به مرور تعداد بنگاه های برخوردار از این طرح را گسترش داد.

وی افزود:بانک ملی ایران برای تک تک بخش های تولیدی در این مسیر پیشنهاد ویژه تهیه کرده است و راه های تامین مالی آنها پیش بینی شده است که می توان متناسب با ظرفیت های بانک و مفاد توافقی با این بخش ها ،آن را اجرایی کرد.

دکتر سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت باید 20 درصد تسهیلات تولید در تامین مالی زنجیره تولید مانند برات الکترونیک صرف شود.وی افزود:زنجیره تامینی که از سوی بانک ملی ایران آماده شده است می تواند صنایع معدنی و سنگ آهن را نیز پوشش دهد.

وزیر صمت تاکید کرد که در آینده نزدیک می توان عقود دولتی را نیز با این اوراق پرداخت کرد.فاطمی امین اظهار کرد:بر اساس مصوبه دولت، بخش های مختلفی مانند شرکت های پتروشیمی،بازرگانی دولتی،سازمان امور مالیاتی،سازمان تامین اجتماعی،بیمارستان ها و… باید اوراق گام و سایر ابزارهای تامین مالی زنجیره ای را بپذیرند و این مصوبه در آستانه ابلاغ قرار دارد.

وی افزود:این طرح ظرفیت گسترش و تبدیل شدن به یک طرح بزرگ ملی را دارد تا قشر وسیع تری از مزایای آن برخوردار شوند.در حال حاضر زیر ساخت های طرح و ابعاد فنی آن آماده شده است،شاید بتوان 300 هزار مورد پیش بینی شده در این طرح را به یک میلیون افزایش داد و در مرحله بعدی با متصل شدن تعداد زیادی از فروشگاه ها تامین کنندگان بیشتری به این طرح،می توان طرح را در ابعاد ملی به اجرا در آورد.

فاطمی امین تاکید کرد: از این طریق می توان تامین مالی خرد را افزایش داد و قدرت خرید مردم را نیز تقویت کرد؛ ضمن اینکه با این روش تورم کاهش می یابد و بازپرداخت منابع به بانک نیز از طریق مطمئن تری انجام می شود.

وزیر صمت گفت:در حال حاضر متقاضیان تسهیلاتی را که در زنجیره تامین دریافت می کنند،ممکن است در جای خودش هزینه کرده باشند اما به دلیل اینکه نمی توانند محصولات خود را به فروش برسانند،قادر به پرداخت اقساط آن هم نباشند.اما وقتی اعتبار به خریدار پرداخت شود،قطعا با آن، اقدام به خرید می کند و از این طریق بخش تولید رونق می گیرد.وی افزود:سامانه جامع تجارت توسعه پیدا کرده است،چنانکه تا هفته گذشته 880 هزار شناسه کالا و 7 میلیارد کد رهگیری صادر شده است.در این سامانه همه مشخصات محصول در آن درج می شود. همچنین روزانه پنج میلیون تراکنش نیز در سامانه جامع تجارت ثبت می شود.بنابراین این زیر ساخت ها کاملا آماده است و بانک ملی ایران تمام داده هایی را که برای اجرای طرح “تامین مالی زنجیره تامین” نیاز دارد، می تواند از طریق سامانه جامع تجارت به دست بیاورد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  45