کوچ ناگزیر نوآوری از ایران در زمانه «قحطی» اینترنت / استقبال کاربران از نئوبانک ها بانکداری را گوشه گیر کرده است

بررسی اهمیت جایگاه نئوبانک ها در زنجیره کسب و کارهای دیجیتال

یک فعال نوآوری از کوچ ناگزیر نوآوری از ایران در زمانه «قحطی» اینترنت خبر داد و گفت: در حال حاضر استارت آپ های زیادی به نابودی کشیده شدند و جای هیچ امیدی برایشان نیست و طبق گزارشی که نظام صنفی رایانه ای ارائه کرده بیش از 50 درصد کسب و کارهای دیجیتال به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند و این شرح کاملی از وضعیت کنونی ما را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با ورود به عصر دیجیتال، حیات بانکداری سنتی به چالش کشیده شد و همین موضوع باعث شد تا انقلاب بزرگی در صنعت بانکداری بر پایه نوآوری و تحولات دیجیتال شکل گیرد و بسیاری از کارها مثل باز کردن حساب، گرفتن وام، چک، اعتبار و…  در قالبی جدید و با حذف شعب انجام شود به همین منظور نئوبانک ها وارد میدان شدند.

نئوبانک‌ ها نسل جدید موسسات مالی و بانکی هستند که با بازنگری روند کلی خدمات ارائه شده، سعی دارند مدل تازه و مدرنی از کسب‌ و کار بانک را در قالب استارت آپ  به صورت مستقل از بانک خلق کنند. در نئوبانک ‌ها دیگر خبری از شعبه فیزیکی و حضور مشتریان در آن نیست و همه خدمات از بازکردن حساب، برداشت و پرداخت پول گرفته تا ارائه وام و اعتبارسنجی کاربران همگی از طریق اپلیکیشن انجام می ‌شود.

ورود و گسترش نئوبانک ‌ها تحول بزرگی را در عرصه بانکداری رقم زد و باعث شد طیف وسیعی از قابلیت‌ ها و مزیت ‌ها در دسترس مشتریان قرار گیرد. قابلیت‌ هایی که تا پیش‌ از این به ‌سختی و با هزینه زیادی به کاربران ارائه می ‌شد و حالا به کمک نئوبانک‌ ها ساده‌ تر و کم‌ هزینه‌ تر شده است. اما از ابتدای شکل گیری این صنعت چالش های زیادی داشت که به نظر می رسد نه تنها این چالش ها برطرف شدنی نیست بلکه هر روز تنوع آن بیشتر شده و استارت آپ ها وارد فضای پرتنشی کرده است. یکی از این چالش های جدید ، محدودیت های اینترنتی کشور و عدم ارسال پیامک ها بوده که در این گزارش یکی از فعالان صنعت نئوبانک به تشریح کامل چالش های این حوزه می پردازد.

آینده صنعت نئوبانک ها را در امارات می بینم

سعید احمدی پویا در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تصریح کرد: اگر بخواهم واقعیت را عنوان کنم آن است که ما در ایران نئوبانک نداریم، در واقع ما بانکداری دیجیتال داریم. در حال حاضر چیزی که موجود است بانک هایی بوده که مجوزشان را رگولاتوری داده که با آن مجوز چالش پیدا کرده است.

وی افزود: نئوبانک ها عملا موسسات بانکی مستقل هستند و باید از رگولاتور مربوطه مجوز بانکی داشته باشند و اکنون هم از نظر محصولی مستقل از بانک هستند. 4 نئوبانک ویپاد، توبانک، بلوبانک و بانکینو در ایران وجود دارد که به ظاهر از لحاظ محصولی مستقل از بانک بوده اما می بینیم هر کدام وابسته و زیرمجموعه یک بانک هستند و عملا بانک ها از آن ها پشتیبانی می کنند. در واقع بانک ها هم از لحاظ محصولی روی نئوبانک ها دخالت دارند.

سعید احمدی پویا

احمدی پویا در خصوص تجربه مشتریان از این حوزه عنوان کرد: هنوز نئوبانکی به طور کامل شکل نگرفته است که تجربه مشتریان را مطرح کند اما کاربران ایرانی به نسبت گذشته استقبال ویژه ای برای بانکینو داشته اند. کسب و کارها پیشران هر تغییری هستند و کسب و کارهای دیجیتال قطعا به نئوبانک ها و بانکداری دیجیتال نیازمند هستند. اما با وضعیت کنونی که علاوه بر محدودیت اینترنت، ارسال پیامک هم غیرممکن شده است، نمی توان راجع به آینده روشن و فرصت های این صنعت صحبت کرد.

وی ادامه داد: در کمیسیون تجارت الکترونیک هم بر سر این محدودیت های جدید بحث شد و همه معتقد بودند با این شرایط بهتر است کسب و کارهای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال را خاتمه دهند. در حال حاضر دنیای تاریکی برای اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای دیجیتال رقم خورده اما لازم است این فضا با آرامش باشد و صاحبان این کسب و کارها در فضایی به دور از تنش سرمایه گذاری کنند و مشتری هم وارد معامله شود و به این ترتیب اکوسیستم مربوطه شکل گیرد.

احمدی پویا تاکید داشت: وقتی فضا پر تنش و زیرساخت ها قطع است نمی توان راجع به فرصت ها صحبت کرد در حالی که این موضوع تنها مختص کشور ما است و دنیا به صورت چهارنعل در این حوزه پیش می رود.

وی افزود: یکی از عمده ترین چالش ها با صاحبان نئوبانک ها این است که بانک می خواهد اعمال نفوذ کند و نوآوری را بانک نمی پذیرد. رگولاتور و بانک مرکزی برای هر گونه نوآوری مقاومت و مخالفت می کنند و ایجاد شعبه را ملزم می دانند این در حالی است که تمام امور به صورت مجازی انجام می شود اما متاسفانه زیرساخت ها ناپایدار هستند.

محدودیت اینترنت و مهاجرت 50 درصدی کسب و کارهای دیجیتال

احمدی پویا متذکر شد: در حال حاضر استارت آپ های زیادی به نابودی کشیده شدند و جای هیچ امیدی برایشان نیست و طبق گزارشی که نظام صنفی رایانه ای ارائه کرده بیش از 50 درصد کسب و کارهای دیجیتال به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند و این شرح کاملی از وضعیت کنونی ما را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد آینده این صنعت فقط می توان گفت این صنعت در امارات و کشورهای خلیج فارس شکل می گیرد. در حال حاضر با مهاجرت شرکت ها مواجه هستیم و به طور کلی آینده ای با این شرایط در کشورمان دیده نمی شود. زمانی این صنعت جای امید دارد که رگولاتور و نظام بانکی اطمینان بخشی از نظر حقوقی، قانونی و زیرساختی ارائه کند اما مادامی که این محدودیت های اینترنتی و قطعی پیامک ها برقرار باشد عملا کسب و کارها جمع می شوند و ضرر و زیان آن قابل جبران نیست.

قطع پیامک، چاشنی جدید و تلخ برای مشکلات نئوبانک ها

عصر دیجیتال، بانک های دنیا را متحول کرده اما این موضوع در کشور ما نه تنها حرکتی رو به جلو نداشته بلکه سنگ اندازی های پی در پی، آن را به نابودی کشانده است. فضای پر تنش این صنعت فقط به مقاومت های بانک مرکزی با نوآوری خلاصه نمی شود بلکه محدودیت های اخیر اینترنتی و قطعی پیامک، چاشنی جدید و تلخی را به کام نئوبانک ها و کسب و کارهای وابسته به آن افزوده است. اما اگر از این فشارهای کنونی در این صنعت نئوبانک ها کاسته نشود زنجیره عظیمی از خسارت ها را شاهد خواهیم بود که جبران ناپذیر است.

 

/ الهه فراهانی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄  4  =