قطعی اینترنت و کاهش ۲۵ درصدی ارسال مرسوالات پستی

پست لازمه تجارت الکترونیک است

محدودیت‌های اینترنتی بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها را با مشکلات پیش‌بینی نشده و ضررهای گوناگونی مواجه کرده است. خسارت وارد شده به کسب‌وکارهای آنلاین حتی شرکت‌های لجستیکی و فعال در حوزه حمل‌ونقل را هم تحت تاثیر قرار داده است؛ هر چه باشد این کسب‌وکارها در سال‌های اخیر مهم‌ترین گروه مشتریان شرکت‌های پستی را تشکیل می‌دادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، چهار هفته از اختلالات اینترنتی و فیلترینگ گسترده می‌گذرد. محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرطرفدار باعث شد کاربران، کسب‌وکارهای خرد و بزرگ و حتی بخش‌های خصوصی و دولتی هم با مشکلات بسیار زیادی مواجه شوند. گزارش‌های منتشر شده از سوی بخش‌های مختلف نشان‌ می‌دهند که میزان آسیب‌های قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر جامعه بالا است.

محدودیت‌های اینترنتی بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها را با مشکلات پیش‌بینی نشده و ضررهای گوناگونی مواجه کرده است تا جایی که به گواه بررسی‌ها و آمار نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اختلالات اینترنتی در جهان، خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران در حدود ۵/ ۱میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌شود.

خسارت وارد شده به کسب‌وکارهای آنلاین حتی شرکت‌های لجستیکی و فعال در حوزه حمل‌ونقل را هم تحت تاثیر قرار داده است؛ هر چه باشد این کسب‌وکارها در سال‌های اخیر مهم‌ترین گروه مشتریان شرکت‌های پستی را تشکیل می‌دادند. درست به همین دلیل هم بود که در روزهای گذشته مدیرعامل شرکت ملی پست هم اعلام کرد که بعد از فیلترینگ اینستاگرام، درآمد شرکت ملی پست تا یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

کاهش مرسولات پستی به دنبال اختلالات اینترنتی

در طول دوره همه‌گیری کووید-۱۹ که کسب‌وکارهای آنلاین رونق چشمگیری را تجربه کردند، به تبع آنها و با افزایش تعداد مرسولات‌شان، شرکت ملی پست هم جان دوباره‌ای گرفت. حالا قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های پستی را هم کاهش داده است.

در همین راستا مدیرعامل شرکت ملی پست، با بیان اینکه یک‌سوم فرآیندهای پستی به مرسوله‌هایی اختصاص دارند که از طریق پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام معامله می‌شوند و با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی درآمدهای پستی هم کاهش یک سومی داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی پست در هفته دوم مهر در گفت‌وگویی و با اشاره به اختلالات اینترنت گفت: درآمد شرکت پست یک‌سوم کاهش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد یک‌سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفته است.

لیایی در ادامه و با اشاره به تلاش مدیران از سال‌های گذشته نسبت به تشویق کسب‌وکار‌ها برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی، گفت: از سال‌های گذشته تاکید مدیران ارشد کشور بر این بوده است که افراد و کسب‌وکار‌ها از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند که اگر مشکلاتی از قبیل تحریم و فیلترینگ رخ داد، دچار بحران نشوند؛ اما متاسفانه همچنان بستر کسب‌وکار‌ها روی پلتفرم‌های خارجی بوده و این مساله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور پیش آورده است.

لیایی همچنین تاکید کرد که صنعت پست باید برای فرآیندهای تجارت الکترونیکی پیشتاز باشد و این، هدف مهم آن است. او در این باره گفت: پست لازمه تجارت الکترونیکی است.

اولویت شرکت ملی پست، خدمت‌رسانی است و کسب‌وکار در وهله بعد از خدمت‌رسانی قرار دارد.» با این حال مدیر بخش ارتباط با رسانه‌های ‌شرکت ملی پست معتقد است در حال حاضر هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

او به نقل از مدیران این شرکت گفت: در ابتدای قطعی و فیلترینگ مشکلاتی وجود داشت، اما با گذر زمان این مشکلات برطرف شده است؛ چرا که شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که با شرکت ملی پست همکاری دارند حالا در شبکه‌های اجتماعی بومی شروع به فعالیت کرده‌اند و آن بخش از کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های خارجی فعال بوده‌اند و اکنون فعالیت خود را به‌طور کلی متوقف کرده‌اند، تاثیر چشمگیری در کاهش درآمد شرکت ملی پست نداشته‌اند.

این در حالی است که یکی از مدیران تیپاکس گفت: شرکت ما اطلاع دقیقی از نوع فعالیت کسب‌وکارهای مشتری برای ارسال مرسولات ندارد، مگر اینکه آن شخص یا شرکت با ما قرارداد همکاری داشته باشد. به همین خاطر نمی‌توان آمار و ارقام را به‌طور دقیق اعلام کرد، اما به‌طور کلی ۲۰ تا ۲۵ درصد از میزان ارسال مرسولات کاسته شده و طبیعتا این کاهش تماما متعلق به کسب‌وکارهای اینترنتی نیست.

هر چند مسوولان شرکت پست معتقدند که در حال حاضر کسب‌وکارهای مشتری آنها به شبکه‌های اجتماعی بومی مهاجرت کرده‌اند و دیگر در پلتفرم‌های خارجی فعالیت نمی‌کنند، اما آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهند که در واقعیت کسب‌وکارها نه تنها از پلتفرم‌های داخلی استقبال نکرده، بلکه به کمک ابزارهای فیلترشکن، سعی دارند همچنان در همان پلتفرم‌های محبوب خارجی فعالیت‌شان را دنبال کنند؛ رونق فروش وی‌پی‌ان‌ها هم گواهی بر این مدعاست.

برای مثال بر اساس گزارش «نوین هاب» تعداد کاربران تلگرام پس از فیلتر شدن این پلتفرم رشد ۲۵ درصدی داشته است که نشان می‌دهد کاربران حتی با وجود فیلترینگ و محدودیت‌ها هم ترجیح می‌دهند با استفاده از فیلترشکن‌ها همچنان از شبکه‌های اجتماعی محبوب خود استفاده کنند.

گزارش اخیر مرکز پژوهش «بتا» هم نشان می‌دهد از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۱، بازدید از پست‌های تلگرامی، رشدی بیش از ۲ برابر داشته است.

جدیدترین بررسی‌های مرکز «بتا» نشان می‌دهد که با وجود فیلتر بودن تلگرام، میزان بازدید از پیام‌ها و پست‌های این پیام‌رسان از حدود ۲/ ۱ میلیارد بازدید در بازه زمانی ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور، به حدود ۸/ ۲ میلیارد بازدید در فاصله ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه افزایش یافته و بیش از دو برابر شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فیلترینگ از اواخر شهریور گسترده‌تر شده و به سختی می‌توان از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کرد. از سی‌ام شهریور ماه، اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران فیلتر شدند و برای ساعات بسیاری اینترنت اپراتورها ملی شد؛ علاوه بر فیلترینگ بعضی پلتفرم‌ها، امکان استفاده از ابزارهای تغییر IP نیز سخت‌تر از گذشته شده است. اما آمارها نشان می‌دهد که عملا فیلترینگ شکست خورده و بازدید محتواها در تلگرام نسبت به گذشته حتی بیشتر هم شده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  10