رشد سودآوری بهاری در بانک صادرات / تداوم جولان هزینه های عمومی و اداری

بر اساس صورت های مالی منتشر شده بانک صادرات، سود خالص این بانک در بهار سال 1401 رقم 2279 میلیارد ریال بوده این در حالی است که حاصل عمکلرد بانک صادرات در سه ماهه ابتدایی سال 1400 سود خالص 777 میلیارد ریالی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هر چند سود خالص بانک صادرات ایران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شده عدد ریالی آن، آن چنان در خور توجه نیست.

بر اساس صورت های مالی، سود خالص بانک در بهار سال 1401 رقم 2279 میلیارد ریال بوده این در حالی است که حاصل عمکلرد بانک در سه ماهه ابتدایی سال 1400 سود خالص 777 میلیارد ریالی بوده است.

خالص درآمد تسهیلات و سپرده بانک در مدت یاد شده حدود سه برابر شده که این امر موجبات امیدواری است.

بر این اساس، درآمد بانک از این محل در سه ماهه نخست سال 1401 به رقم 20.3 هزار میلیارد ریال رسیده این در حالی است که در بهار سال 1399 بانک از این محل تنها 7.2 هزار میلیارد ریال درآمد داشته است.

اقلام مربوط به سایر درآمدهای عملیاتی نیز با تغییرات قابل توجه همراه شده است. هر چند خالص درآمد کارمزد بانک در دوره مورد بررسی با رشد 67 درصدی همراه شده اما خالص مبادلات و معاملات ارزی در این فصل زیان ده شده است.

با این حال جمع سایر درآمدهای عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نکرده است. نکته قابل ذکر دیگر در این بخش آن که بانک صادرات بیشترین درآمد سرمایه گذاری را بین بانک های بورسی داشته است.

جمع هزینه های بانک نیز در دوره یاد شده با نرخ 42 درصدی رشد کرده است. افزایش 7 برابری هزینه مطالبات مشکوک الوصول مهم ترین نکات در این بخش است.

بانک صادرات از حیث هزینه های مالی و هزینه های عمومی و اداری رتبه دوم را در بین بانک های مورد بررسی داشته است. این موضوعات نشان می دهد نقطه ضعف عمده بانک صادرات در حوزه هزینه بوده و رشد سودآوری در بانک صادرات مستلزم مهار روند افسار گسیخته افزایش هزینه هاست.

همچنین مانده مطالبات بانک صادرات در پایان خرداد ماه سال جاری از دولت به رقم 558 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به پایان اسفند ماه سال 1400 با رشد حدود 2 درصدی همراه شده است.

نکته قابل توجه این که این عدد معادل 9 درصد از کل دارایی های بانک است. به عبارت دیگر به دلیل دست درازی های دولت در امور بانک صادرات، مدیریت حداقل حدود 9 درصد از منابع خود را در جهت سودآوری و کسب بازدهی در اختیار ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  ⁄    =  13