بانک پاسارگاد صدر نشین بلامنازع بانک های خصوصی

نگاهی بر عملکرد بانک پاسارگاد در بهار 1401 نشان می دهد

صورت های مالی سه ماهه نشان می دهد سود خالص بانک پاسارگاد نسبت به سال قبل با رشد حدود 69 درصدی همراه شده و به رقم 31 هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گزارش عملکرد بانک پاسارگاد در بهار سال جاری حکایت از آن دارد که این بانک با اختلاف بسیار اندک بعد از بانک ملت، رتبه دوم را از حیث سودآوری و رتبه چهارم را پس از سه بانک خصولتی ملت، صادرات و تجارت در بین بانک های بورسی دارد.

صورت های مالی سه ماهه نشان می دهد سود خالص بانک پاسارگاد نسبت به سال قبل با رشد حدود 69 درصدی همراه شده و به رقم 31 هزار میلیارد ریال رسیده است.

بررسی های جزئی تر نشان می دهد خالص درآمدهای بانک از محل تسهیلات و سپرده حدود 38 درصد رشد داشته و به مرز 38 هزار میلیارد ریال رسیده و رتبه دوم را از این حیث در بین بانک های مورد بررسی کسب کرده است.

افزایش حدود پنج برابری جمع سایر درآمدهای عملیاتی (عمدتا به دلیل رشد خالص درآمد کارمزد) و همچنین رشد حدود نه برابری دیگر اقلام غیرعملیاتی نیز به رشد سودآوری این بانک کمک کرده است.

این در حالی است که جمع هزینه های بانک با رشد حدود 40 درصدی همراه شده که بخش اعظم آن هزینه های عمومی و اداری و هزینه مطالبات مشکوک الوصول است.

نکته جالب توجه آن که بانک پاسارگاد نیز همچون بانک های خصولتی و دولتی، شبکه گسترده ای از شرکت ها و هلدینگ ها را با حوزه های فعالیت مختلف در دل خود دارد که بخش قابل توجهی از منابع خود را صرف سرمایه گذاری در این شرکت ها می کند.

با این وصف میزان بازدهی این شرکت نسبت به شرکت های زیرمجموعه دیگر بانک ها بسیار بیشتر است. به گونه ای که برخی شرکت های زیرمجموعه آن همچون بیمه پاسارگاد و میدکو در زمره 10 شرکت برتر بورس به لحاظ ارزش بازار هستند.

شاید بتوان عدم وجود چالش نقدینگی را مهم ترین نقطه قوت بانک پاسارگاد نسبت به سایر بانک ها دانست. خالص جریان ورودی وجه نقد عملیاتی بانک در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر شده است.

ناچیز بودن نسبت مطالبات غیرجاری (سررسید گذشته – معوق – مشکوک الوصول) به کل مطالبات نیز از دیگر برتری های پاسارگاد نسبت به دیگر بانک هاست.

به هر روی با ثبت سود یاد شده، بانک پاسارگاد همچنان رتبه دوم به لحاظ بیشترین سود انباشته را در بین بانک های کشور دارد به گونه ای که می توان آن را سرآمد بانک خصوصی دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  37  =  41