زنان و ساخت آینده/ ریسک های ۴۰ سال بانکداری در ایران/ فراز و فرود ریسک نقدینگی بانکها در سال ۱۴۰۱

پنجاه و هشتمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

پنجاه و هشتمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده در قالب شش پرونده با موضوعات مختلف و محوریت « راهبری زنان در ساخت آینده با تاکید بر حوزه فناوری های مالی » با سردبیری محمود فراهانی در 112 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پنجاه و هشتمین شماره از ماهنامه بانکداری آینده در حالی جامه چاپ بر تن کرد که این روزها شاهد بروز برخی اتفاقات در سطح شهرهای مختلف کشور هستیم که طبیعتا اجازه نمی دهد تا حالمان خوب باشد.

در شماره مهرماه بانکداری آینده، شش موضوع در قالب شش پرونده مورد بررسی و مرور قرار گرفته است. حضور زنان فناور مالی در ایران و جهان، ریسک های بانکداری در زمان ما، آثار ریسک های بانکی بر روندهای بانکداری و تحول دیجیتال، مسیرها و مکانیزم های نظارت پذیری شرعی که این روزها در برخی محافل تصمیم گیری از جمله مجلس و بانک مرکزی مطرح است.

اکوسیستم نوآوری در شرکت خدمات انفورماتیک به عنوانی کلیدی ترین پیشران و راهبر نوآوری و فناوری مالی در عرصه سامانه داری حاکمیتی و رقابتی و در آخر هم آخرین روندهای فعالیت اکوسیستم تعاملی فینوپیا، استارت اپ بلاکچینی حوزه مبادلات مبتنی بر رمز ارز و بین المللی.

همچنین در این شماره 16 مدیر ارشد بانکی، نواوری و استارت آپی در میزگردهای این شماره حضور پیدا کرده اند. همچنین در بخش سرمقاله نیز دو مدیر ارشد در حوزه های فناوری مالی به بیان نظرات خود پرداخته اند.

بخش سرمقاله

در بخش سرمقاله چهار موضوع با عناوین « چرا نقش زنان مهم است » به قلم محمود فراهانی، سردبیر ماهنامه، «آینده بانکداری نو؛ چالش های درآمدی » به قلم وهب متقی نیا، رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی، « درسها و ریسک های اجرای بانکداری اسلامی در ایران» به قلم حسین غیوری، دبیر اجرایی ماهنامه، و «پیش ران نوآوری»  به قلم نسترن حق جوی، مدیر آکادمی سداد مورد بررسی قرار گرفته است. مولفان در این مقالات سعی کرده اند وجوه مختلفی از بانکداری و وضعیت حاکم را تحلیل کنند.

زنان فناور و ساخت آینده

اولین پرونده این شماره به موضوع زنان فناور مالی در ایران و جهان اختصاص یافته است. همچنین تصویر روی جلد با تیتر« آینده » نیز تحت تاثیر این موضوع انتخاب شده است. با توجه به اینکه نقش زنان در ساختار و سازماندهی آینده محوری است میزگردی با حضور افسانه اوضاعی و عشرت عدالت دو تن از بانوان حوزه فناوری مالی و از مدیران مجرب بانکی در حوزه فناوری و تحول دیجیتال برگزار شده است.

در این میزگرد شرایط حال حضور زنان و نحوه حضور موثر آنها در آینده مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. همچنین در دو گزارش جداگانه به ترکیب مردان و زنان در حوزه اشتغال فعلی بانکها پرداخته شده است و همچنین 15 زن برتر حوره فناوری مالی جهان معرفی شده اند.

اکوسیستم نوآوری در بازوی فناوری بانک مرکزی

پرونده دوم به بررسی اکوسیستم نوآوری در شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی فناوری مالی بانک مرکزی اختصاص یافته است. اخیر این شرکت در مسیر توجه بیشتر به مقوله نوآوری، ساختار تشکیلاتی خود را نیز ارتقا بخشیده است.

در همین راستا در پرونده نوآوری، میزگردی با حضور سید جعفر مرتضویان، عضو هیئت مدیره شرکت خدمات انفورماتیک؛ پرویز ناصری، معاونت نوآوری، برنامه ریزی و تحقیقات شرکت خدمات انفورماتیک؛ نادر قاسمی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش و مهدی نمازی، مدیر پژوهش و نوآوری شرکت خدمات انفورماتیک برگزار شد و اهداف و راهبردهای این تغییرات ساختاری به بحث گذاشته شده است. همچنین آخرین روندهای آی فینک نیز طی گزارشی مرور شده است. نوآوری مشتری محور بحث دیگری است که پرونده مذکور را تکمیل کرده است.

بلاک چین و آینده

یکی از راهبران اصلی در حوزه مالی بلاکچین فینوپیا است که اردیبهشت سال جاری به عنوان یک کسب و کار نوآورانه مالی نوپا راه به عرصه وجود گذاشت. این استارت آپ قصد دارد نقش راهبری در عرصه بلاک چین با محوریت ارائه راهکارها و خدمات مالی مبادلات بین المللی و هم چنین دارایی های غیر مثلی (NFT ) را بر عهده گیرد.

در همین مسیر در پرونده سوم با حضور مهدی بستانچی، سرمایه گذار و عضو هیئت مدیره؛ امیرعباس امامی، بنیان گذار و رئیس هیئت مدیره و آرش فروزان علاء، مدیرعامل فینوپیا سه تن از مسئولان این استارتاپ به گفتگو نشستیم. همچنین در قالب دو مقاله، آخرین روندهای بلاکچین در حوزه مالی را مرور کرده ایم.

سه پرونده و بررسی از سه زاویه

تجربه بیش از 43 ساله بانکداری در ایران که به بانکداری بدون ربا مصطلح شده دارای ریسک ها و هزینه های بسیار زیادی در ایران بوده که اگر به عنوان یک کیس مطالعاتی به آن نگریسته شود می تواند برای جوامعی که به دنبال مدل های مبتنی بر شریعت هستند درس هایی داشته باشد.

در همین راسته از سه منظر به این تجربه پرداخته شده است: ریسک، تحول دیجیتال و نظارت شرعی و سه میزگرد با عناوین:

1- مشتری و مشتری مداری در مثلث: بانکداری، ریسک و شریعت با حضور مهرداد سپهوند، مدير گروه پژوهشی بانكداری پژوهشكده پولی و بانكی؛ کامران ندری، اقتصاددان و مهدی قاسمی، صاحبنظر حوزه بانکی

2- تجربه مشتری در مثلث: ریسک، بانکداری باز و شریعت در اکوسیستم بانکداری این روزها با حضور امید ترابی و نیما امیرشکاری، صاحبنظران حوزه فناوری مالی

3- نظارت شرعی، فرصت یا تهدید با حضور وهاب قلیچ، مدیر آموزش و عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی؛ رسول خوانساری، مدیر امور آموزش و ارزیابی عملکرد بانک کارآفرین و محمود صفرزاده، مدیر امور مالی بانک تجارت، متناسب با سه موضوع مورد اشاره برگزار شده است.

همچنین مقالات درباره ریسک نقدینگی بانکها، وضعیت سود و زیان سه ماهه اول سال جاری بانکها، وضعیت شرکت های فناوری بانکی و ترجمه های مرتبط با ریسک، فناوری مالی و نظارت در عرصه بانکداری مبتنی بر شرعیت آمده است.

درباره ماهنامه

ماهنامه بانکداری آینده به صاحب امتیاز و مدیرمسئول و سردبیری محمود فراهانی منتشر می شود و نویسندگان این شماره را حسن خضوعی، احسان خدیو، حسین عابدی، مسعود اسکندری و نیلوفر ادیب نیا تشکیل می دهند.

مهدی قربانی تبار مدیر هنری و حسین غیوری نیز دبیر اجرایی است. مسئولیت عکاسی و تصویربردای نیز بر عهده سعید عامری و زهرا رمضانی قرار دارد.

ویراستاری ماهنامه را فاطمه غریبی ابر و ویرایش تصاویر را علیرضا تاجیک عهده دار هستند.

مسئول روابط عمومی، بازرگانی و امور مشترکین نیز لادن قناد با شماره 88644303 است.

نشانی سایت: ebinews.com

ایمیل: bankdariayande@gmail.com

شماره 88644304 نیز جهت سفارش محتوا، آگهی رپرتاژ، تبلیغات و همچنین اشتراک ماهنامه پیش بینی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  ⁄    =  37