نگاهی به عملکرد سه ماهه بانک پارسیان / زیان ده اما امیدوار به ماه های آینده

بررسی ها نشان می دهد دلیل زیان دهی بانک پارسیان در سه ماهه نخست سال 1401، رشد 43 درصدی زیان دهی در خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کارنامه بانک پارسیان همچون اغلب میاندوره های قبل زیان بار بوده است.

حاصل عملکرد بانک پارسیان در سه ماهه نخست سال 1401 گزارش سود خالص 25.6 هزار میلیارد ریالی بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد حدود 10 درصدی همراه شده است.

بررسی ها نشان می دهد دلیل زیان دهی بانک پارسیان در این دوره، رشد 43 درصدی زیان دهی در خالص درامد تسهیلات و سپرده گذاری بوده است.

سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی بانک نیز نسبت به حجم عملیات و سرمایه گذاری ها به هیچ عنوان متناسب نیست.

هر چند که بخش عمده ای از درآمدهای مربوط به سرمایه گذاری های بانک با توجه به سال مالی، در سه ماهه پایانی سال شناسایی می شود که در رقم آن می تواند در کاهش زیان دهی بانک تاثیرگذار باشد.

رقم قابل توجهی دارایی های ارزی بانک نیز می تواند، از محل مبادلات و نرخ تسعیر زیان دهی بانک را تا حدی کاهش دهد.

عملکرد بانک پارسیان

در بخش هزینه ها نیز هر چند بانک موفق شده هزینه های عمومی و اداری خود را مهار نماید (نرخ رشد حدود 8 درصدی)، اما هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک حدود دو برابر شده است.

همچنین بانک در سه ماهه نخست سال مبلغ 1852 میلیارد ریال هزینه مالی شناسایی کرده این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، بانک چنین هزینه ای متحمل نشده است.

منفی بودن جریانات نقد عملیاتی بانک، به نگرانی ها در خصوص تداوم چالش نقدینگی و به تبع آن رشد هزینه های مالی در ماه ها و سال های آینده دامن می زند.

در مجموع نیز جمع هزینه های بانک با رشد 41 درصدی همراه شده است.

با زیان گزارش شده بانک پارسیان همچنان در زمره بانک های با زیان انباشته قرار دارد و تداوم زیان دهی در ادامه سال می تواند آن را در شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت قرار دهد.

هر چند که با نکات گفته شده به احتمال فراوان عملکرد بانک در مجموع 12 ماهه بهتر از سه ماهه نخست خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  4