تحمیل هزینه به صنعت بیمه با اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی

یک کارشناس صنعت بیمه اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور اجرای استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) عقلایی نیست و هزینه‌های سرسام‌آوری را به شرکت‌های بیمه‌ای تحمیل می‌کند و از طرفی هم توقعات سهامداران را از شرکت‌‌ها افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «رسول تاجدار» گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مصوبه‌ای را برای موسسات مالی به اضافه شرکت‌هایی که سرمایه بالای هزارمیلیارد تومان داشتند صادر کرد که اجرای استاندارد IFRS  برای آنها اجباری است. وی افزود: از این استاندارد استقبالی نشد زیرا اجرای آن با موفقیت همراه نبود و درایران هم تاکنون اجرایی نشده هرچند که دربسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده و در برخی از کشورهای اروپایی یا آمریکایی هم هنوز اجرا نشده است. این کارشناس صنعت بیمه تصریح کرد: اجرای IFRS  بیشتربه شفافیت صورت‌های مالی کمک می‌کند و مبنای محاسبه مالیات نیست و صرفا بر شفافیت صورت‌های مالی تاکید دارد. تاجدارگفت: در IFRS تاکید می‌شود که دارایی‌ها بر مبنای ارزش منصفانه در صورت‌های مالی نشان داده شوند.

وی ادامه داد: از آنجا که در کشور یک تورم جدی وجود دارد، بنابراین محاسبه ارزش واقعی دارایی در مقطع ترازنامه ابهامات و توقعات زیادی را در سهامداران ایجاد می‌کند. این کارشناس صنعت بیمه خاطرنشان کرد که دارایی‌های ثابت شرکت‌‌ها درهمین دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته که می‌توان در نظر گرفت که توقعات سهامداران را چقدر افزایش خواهد داد و از طرفی ارزشیابی این دارایی‌ها می‌تواند هزینه‌های سرسام‌آوری را به شرکت‌ها از لحاظ کارشناسی تحمیل کند. تاجدار با اشاره به شرکت‌های کوچک بیمه‌ای گفت: اجرای این استاندارد حسابرسی برای بسیاری از شرکت‌های کوچک عقلایی نیست و هزینه‌های سنگینی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

وی درباره تفاوت IFRS ۱۷ و IFRS ۲۲توضیح داد: تفاوت زیادی بین این دو استاندارد وجود ندارد. از آنجاکه اجرایی شدن این استاندارد در بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای دنیا مشکلاتی را به همراه داشت دائما به تاخیر انداخته شده و الان به عدد ۲۲ رسیده و هنوز نتوانسته‌اند اجرای آن را به صورت کامل انجام دهند. این کارشناس صنعت بیمه تاکید کرد که اصرار بی‌مورد به اجرای این استاندارد جز هزینه برای شرکت‌های بیمه‌ای دستاورد دیگری ندارد و عمده محور IFRS هم برمبنای ارزش منصفانه دارایی است که اجرای آن منجر به افزایش توقع سهامداران و در آینده‌ای نه چندان دور سازمان مالیاتی می‌شود.تاجدار اذعان کرد که برای شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌ای همین استانداردهای حسابداری ایران که درحال حاضر اجرایی می‌شود مشکلی ندارد و می‌توان در یادداشت‌های پیوست، ارزش منصفانه دارایی  را هم از نظر مدیریت افشا کرد. وی گفت: همین روش موجود حسابرسی روش خوبی است و دست زدن به صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌ای عقلایی نیست.

منبع: چابک آنلاین

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  7