پنج راهکار نوآورانه در صنعت ساختمان‌سازی از طریق نوآوری باز

نوآوری باز این پتانسیل را دارد که دسترسی به خدمات مالی مفیدتر، مقرون به صرفه و جامع را برای همه از جمله مستأجران، افزایش دهد. برای مالکان، شرکت‌های املاک و مستغلات و کارگزاران وام مسکن، نوآوری باز به ارائه اطلاعات بیشتر و دقیق‌‌تر در مورد اجاره‌‌کنندگان و خریداران ادامه می‌‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با توسعه بازار مجازی املاک و مستغلات، فناوری در حال حاضر روش خرید و اجاره خانه مردم را متحول کرده است. مالکان و صاحب خانه‌ها می‌‌توانند پست بگذارند و در عین حال اجاره‌‌کنندگان یا خریداران می‌‌توانند فهرست‌‌ها را از خانه‌های خود مشاهده کنند.

علاوه بر این اکنون می‌‌توانند برای گشت زدن مجازی در خانه مد نظر از مدل‌‌سازی سه بعدی استفاده کنند تا به خریداران و اجاره‌‌کنندگان اجازه دهد تا به صورت مجازی در اطراف ملک قدم بزنند. جایی که فناوری وارد املاک و مستغلات می‌شود را Proptech می‌گویند.

Proptech صنعت املاک و مستغلات را با ارائة خدمات برای متخصصان املاک، صاحبان املاک و سرمایه‌گذاران متحول کرده است و در عین حال به مشتریان نهایی و خانه‌های آنها نیز خدمات ارائه می‌دهد و اکنون، بانکداری باز در حال تغییر Proptech است.

بانکداری باز چیست؟

بانکداری باز یک روش بانکی است که اطلاعات مالی مانند تراکنش‌های بانکی مصرف‌کننده و سایر داده‌های مالی را به طور ایمن با ارائه‌دهندگان خدمات مالی شخص ثالث به اشتراک می‌گذارد. اشتراک‌گذاری داده‌ها از طریق استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) و تنها با رضایت مشتریان انجام می‌شود. بانکداری باز محرک نوآوری و رقابت در صنعت مالی است.

املاک و مستغلات در حال تغییر است

بانکداری باز فرصتی را برای تغییر نحوه اجاره و خرید املاک و مستغلات برای بهتر شدن ارائه می‌دهد. به طور سنتی، مالکان باید پیش از امضای هرگونه قرارداد، اسنادی مانند صورت ‌حساب بانکی را از مستأجرین بخواهند و منتظر بمانند و سپس باید از نظر اعتبار ارزیابی شوند.

با استفاده از بانکداری باز، صاحب‌خانه‌‌ها می‌‌توانند فوراً سلامت مالی اجاره‌‌کنندگان را مشاهده کرده و به ‌طور خودکار آنها را تأیید کنند و کل فرآیند برای هر دو طرف شفاف‌تر ‌شود.

بانکداری باز، املاک و مستغلات را در سطح جهانی تغییر می‌دهد. اکنون مستأجران، به ویژه آنهایی که سابقه اعتباری ندارند، می‌توانند واجد شرایط اجاره ملک باشند؛ همچنین، تحرک اجتماعی در کشورهای مختلف از طریق بانکداری باز پشتیبانی می‌شود، زیرا مستأجران دیگر نیازی به افتتاح حساب‌های بانکی مخصوص یک کشور ندارند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در املاک نیز به لطف فناوری بلاکچین و بانکداری باز افزایش یافته است. این فناوری از توکن‌های املاک و مستغلات استفاده می‌کند که نشان‌‌دهندة سهام در دارایی‌های املاک و مستغلات فردی است که برای سرمایه‌گذاری در دسترس است و تجارت را آسان‌‌تر و شفاف‌‌تر می‌‌کند.

در مورد خرید خانه، بانکداری باز آن را آسان‌‌تر، سریع‌‌تر و شفاف‌‌تر می‌‌کند. پیشرفت در فناوری دیجیتال منجر به پیشرفت‌های زیادی در روند درخواست وام مسکن شده است. پذیرش بانکداری باز به تأیید درآمد، سرعت بخشیدن به تأیید هویت و پذیرش مشتری کمک می‌کند و حتی به تصمیم‌گیری‌های اعتباری کمک می‌کند.

چرا املاک و مستغلات از بانکداری باز استفاده می‌کند؟

برای صاحب‌خانه‌ها، شرکت‌های املاک و مستغلات و شرکت‌های وام مسکن مهم است که به اطلاعات ارزشمند در مورد سلامت مالی فعلی مستأجر دسترسی داشته باشند. این موضوع به آنها کمک می‌کند توانایی خود را برای پرداخت اجاره یا واجد شرایط بودن برای وام ارزیابی کنند.

بانکداری باز به مستأجران اجازه می‌دهد تا با دسترسی مستقیم و مطمئن به اطلاعات درآمد، اعتبار خود را به مالکان ثابت کنند. علاوه بر این، بانکداری باز با ارائه اطلاعات قابل اعتماد در مورد سطح درآمد مستأجران و ثبات مالی، شکاف‌های اطلاعاتی را که در آن داده‌های دفتر اعتباری در دسترس نیست، پر کنند.

در نهایت، برای کارگزاران وام، بانکداری باز هماهنگی بین وام‌دهندگان و متقاضیان وام را با امکان دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر که امکان تصمیم‌گیری بهتر برای وام را فراهم می‌کند، خودکارسازی می‌کند.

چه چیزی در راه است؟

بانکداری باز این پتانسیل را دارد که دسترسی به خدمات مالی مفیدتر، مقرون به صرفه و جامع را برای همه از جمله مستأجران، افزایش دهد. برای مالکان، شرکت‌های املاک و مستغلات و کارگزاران وام مسکن، بانکداری باز به ارائه اطلاعات بیشتر و دقیق‌‌تر در مورد اجاره‌‌کنندگان و خریداران ادامه می‌‌دهد.

بانکداری باز به طور کلی با فشار از سوی رگولاتوری‌ها مواجه می‌شود. بانک‌های اروپایی ملزم به اجرای آزمایش راه حل‌های مالی در مقابل محیط‌های بانکی شبیه‌سازی شده بودند. همان‌طور که گفته شد، مأموریت بانکداری باز به گسترش انتخاب‌های مشتری تبدیل شده است و این امر در مورد پرداخت‌های اجاره، وام مسکن و سایر پرداخت‌های مربوط به اموال نیز صدق می‌کند.

پنج راه حل نوآورانه در صنعت ساختمان‌سازی از طریق نوآوری باز

ساخت و ساز نوآورانه: این 5 راه حل نوآورانه ساخت و ساز ارزش نوآوری باز را برای حل چالش‌های پیچیده در این صنعت ثابت می‌کند.

سطح پیشرفت بخش ساخت و ساز یک شاخص توسعه خوب در هر کشوری است؛ زیرا به طور مستقیم بر بقیه بخش‌ها تأثیر می‌گذارد. یک مثال نیاز به ایجاد یک شبکه زیرساختی خوب (بندرها، راه ‌آهن، جاده‌ها و غیره) به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌های لجستیکی بخش خرده ‌فروشی است.

مورد دیگر اهمیت عملیات عمرانی خوب به منظور تولید برق به جهت دستیابی به کمترین هزینه ممکن و در نهایت نیاز به اجرای تکنیک‌های ساخت و ساز خوب برای توسعه پروژه‌های معدنی مقرون به صرفه است. راهکارهای نوآورانه ساخت و ساز بسیار ضروری هستند.

ساخت و ساز بخشی است که 3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد و 7 درصد از نیروی کار حقوق بگیر جهان را به کار می‌گیرد. چین و هند، برخی از کشورهایی که سریع‌‌ترین رشد را دارند، 20 و 6 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می‌‌کنند.

اهمیت جهانی بخش ساخت و ساز به دلیل تأثیر گلوله‌برفی آن بر سایر صنایع و توانایی آن در ایجاد مشاغل جدید، غیر قابل انکار است. به همه این دلایل، صنعت ساخت ‌و ساز باید با ترکیب آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌ها و به‌ کارگیری شیوه‌های Industry 4.0 (انقلاب صنعتی چهارم) برای کاهش اثرات زیست ‌محیطی، هزینه‌ها و افزایش بهره‌‌وری در سطح بالایی قرار گیرد.

بیشترین تأثیرات بخش ساخت و ساز، عمدتاً مربوط به فضایی است که تغییر می‌دهد یعنی فرسودگی منابع تجدیدناپذیر، انتشار آلاینده‌ها و دفع زباله‌ها. مثلاً طبق داده‌های ITeC، برای ساخت 1 متر مربع از یک خانه، بیش از 2 تن مواد خام مورد نیاز است.

انرژی مصرفی در تولید مصالح خانگی می‌تواند برابر با انرژی مصرفی یک خانواده در 17 سال باشد؛ همچنین تولید زباله‌های ساختمانی و تخریب بیش از یک تن برای هر نفر در سال است.

از آنجایی که ساخت و ساز یک بخش اصلی است، به طور مداوم در حال توسعه نوآوری‌ها و جست‌وجوی راهکارهای جدید است که به طور کلی بر کاهش اثرات زیست محیطی، بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه تمرکز دارد. از این نظر، هم ساخت و ساز ماژولار و هم ساخت یکپارچه نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ مثلاً در سوئد، 84 درصد از خانه‌های تک‌واحده از عناصر پیش ساخته استفاده می‌کنند.

اخیراً شرکت‌های چند ملیتی کلیدی بخش ساخت ‌و ساز راهکارهای فناورانه جدیدی را برای حل برخی از چالش‌های خود با استفاده از نوآوری باز یافته یا توسعه داده‌اند. در اینجا 5 مورد از چالش‌های ساخت و ساز آورده شده است که در آن فریلنسرها، SMEها، مراکز فناوری، دانشگاه‌‌ها و مهندسان دیگر شرکت‌ها برای حل آنها با یکدیگر همکاری کردند.

تقویت خودکار تونل در پروژه‌های «Block or Panel Caving»

ساخت و تقویت تونل‌ها در استخراج زیرزمینی فرآیندی است که در آن از تجهیزات و ابزار مدرن موجود در بازار استفاده می‌شود. با این حال در پروژه‌های آماده‌سازی معدن توسط «Block or Panel Caving» با تونل‌های کوچک‌تر از 4 متر در 4 متر، نمی‌توان از ماشین‌آلات استاندارد استفاده کرد؛ زیرا فضای کافی به جهت انجام عملیات و حفظ سطح بهره‌وری یکسان وجود ندارد.

در آگوست 2018، Mas Errázuriz، که شرکتی پیشرو و متخصص در اجرای عملیات معادن، انرژی و کارهای زیرساختی با اندازه متوسط است، تصمیم گرفت نوآوری باز را امتحان کند و یک چالش ارائة نوآوری برای ساخت تونل راه‌اندازی کند. هدف یافتن راهی برای افزایش بهره‌وری در این نوع پروژه‌های تقویتی بود.

شرح و مشخصات فنی فرآیند تقویت تونل به طور مشترک برای حل این چالش تهیه شد: حفاری و محافظت از تونل با یک لایه شاتکریت، باز کردن یک توری فلزی و قرار دادن آن در بالای شاتکریت و محکم کردن توری فلزی با استفاده از بولت‌های فولادی مارپیچ. پس از 7 هفته، بیش از 40 شرکت‌‌کننده راهکارهای مختلفی را پیشنهاد کردند که شامل ابزار و تجهیزات جدید به منظور خودکارسازی فرآیند بود. 5 شرکت‌کننده از اسپانیا، پرتغال، بریتانیا، آفریقای جنوبی و اوکراین فینالیست شدند و بهترین راهکار (از پرتغال) نمونه اولیه و آزمایش شده در محیط یک معدن واقعی بود.

راهکارهای خشک کردن خاک در پروژه‌های راهسازی

یکی از اهداف اصلی در پروژه راهسازی، دستیابی به بهترین تعادل در حین خاک‌برداری است؛ یعنی مصالح حفاری شده باید به عنوان مواد پرکننده در کارهای خاکی برش و پر شود. برای استفاده مجدد از مصالح حفاری شده باید استاندارد فنی مربوط به طبقه‌بندی مکانیک خاک و سایر عوامل مانند رطوبت را رعایت کنند.

در صورتی که خاک مطابقت نداشته باشد، باید آن را بهبود بخشید تا به استاندارد مناسب برسد یا اینکه از چرخه خارج شود و به محل دفن زباله منتقل شود. در نوامبر 2018، شرکت Acciona، یک شرکت چندملیتی از بخش ساخت و ساز که در تمامی قاره‌ها حضور دارد، چالشی را برای یافتن راهکارهای جایگزین برای خشک کردن خاکی که تاکنون با آهک خشک می‌شد، راه‌اندازی کرد. فرآیند سنتی به ساعت‌های زیادی نیاز دارد و بسته به در دسترس بودن و هزینه آهک در هر مکان پروژه دارد که در بسیاری از موارد هزینه‌های جهانی افزایش یابد.

54 مهندس از 5 قاره با ارائه راهکارهای مختلف در این چالش نوآوری مهندسی عمران شرکت کردند. برخی از راهکارهای ارائه‌شده بر اساس استفاده از افزودنی‌های دیگر است که میزان آهک را کاهش می‌دهد، برخی دیگر بر اساس توسعه ماشین‌آلات سازگار برای خشک کردن مداوم، تجهیزات تکنولوژیکی برای جداسازی جامد از مایع و غیره بود. 3 راهکار نهایی خشک کردن مداوم مولدتر، سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه‌تر را امکان‌پذیر کرد و در نهایت راهکار برنده توسط یک مهندس اسپانیایی ارائه شد.

کنترل رسوب در تنظیم استخرهای نیروگاه‌های آبی

نیروگاه‌های برق آبی روان به یک مخزن نیاز دارند که جریان بالادست را تنظیم کنند. در این مخازن و به ویژه در برخی از نقاط با مقدار زیاد ماسه و رس، حجم زیادی از رسوبات انباشته شده و حجم تنظیم کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل، هنگامی که قیمت در بالاترین حد خود است، توربین‌ها نمی‌توانند برق تولید کنند.

در سپتامبر 2018، یک شرکت پیشرو در آمریکای جنوبی در تولید برق با استفاده از منابع تجدیدپذیر قصد داشت تا مدل نوآوری باز را به جهت کاهش تجمع رسوب در یکی از مخازن خود آزمایش کند. در طول تابستان، رسوبات 70 درصد از ظرفیت مخزن تنظیم را به خود اختصاص می‌دهند.

هدف یافتن یک فرآیند یا فناوری جدید تمیز کردن بود که هزینه‌های بالای پمپ‌های لایروبی فعلی را کاهش دهد. داده‌های فنی در مورد مخزن فعلی در این چالش نوآوری برای نیروگاه‌های آبی و همچنین هزینه‌های آن، نقشه‌ها و طرح‌های مخزن، جریان‌های ورودی و خروجی، گرانولومتری رسوبات و غیره به اشتراک گذاشته شد.

در نهایت و با مشارکت 85 مهندس ارائه‌دهندة راهکار از سراسر جهان، سه راهکار نهایی مورد ارزیابی قرار گرفت: دو مهندس آرژانتینی و یک مهندس آفریقای جنوبی بهترین راهکارها را ارائه کرده‌اند که از ورود رسوبات به مخزن جلوگیری می‌کند که در نهایت راهکار برنده از آرژانتین در حال نمونه‌سازی و آزمایش در یک محیط واقعی است.

آسفالت‌کاری زیر باران شدید

یکی از حیاتی‌ترین فعالیت‌ها در راه‌سازی، آسفالت‌ریزی است. برای به دست آوردن کیفیت و استحکام مورد نیاز، در طول این فعالیت باید شرایط دمایی و رطوبتی معینی حفظ شود. به همین دلیل، در شرایط بارانی شدید و با تکنیک‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود، این فرآیند باید متوقف می‌‌شد که به دلیل تأخیر، تأثیر زیادی بر هزینه‌های پروژه (کارگر و ماشینآلات) داشت.

در آوریل 2018، Sacyr، که یک شرکت چند ملیتی مهم در بخش ساخت‌ و ساز است، تصمیم گرفت چالشی را برای روسازی جاده‌ها در زیر باران شدید راه‌‌اندازی کند تا راهکارهایی بیابد که فرآیند آسفالت‌ریزی را بدون توجه به شرایط آب ‌و هوایی امکان‌‌پذیر کند.

این شرکت به دنبال یک فرآیند جدید یا ترکیبی آسفالتی بود که از افزایش رطوبت جلوگیری کند و دما را در مدت 10 دقیقه پس از آسفالت‌ریزی حفظ کند. علاوه بر این، راهکار باید به راحتی با فرآیند فعلی و ماشین‌آلات موجود سازگار می‌شد و بهترین حالت تجاری ممکن را می‌داشت.

در شش هفته، 35 مهندس شرکت کردند و پروفسور پرتغالی هنریکه میراندا با ارائه راه حلی نوآورانه که مشکل را با تطبیق دادن ماشین‌آلات مورد استفاده در حال حاضر و در عین حال پایدارتر کردن فرآیند، حل می‌کرد، برنده چالش شد.

کارخانه ماژولار و قابل حمل برای تولید پیش‌ساخته‌های بتنی

در پروژه‌های بزرگ مهندسی عمران، از کارخانه‌های موقت برای تولید بتن پیش ساخته در نزدیکی محل پروژه استفاده می‌شود. این امکانات پرهزینه بوده و زمان مونتاژ و جداسازی زیادی را می‌طلبد، به همین دلیل است که تنها در پروژه‌هایی که بیش از 5 سال طول می‌کشد قابل توجیه هستند.

در فوریه ۲۰۱۶، Pacadar، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت چندملیتی OHL، قصد داشت پروژه‌های کوتاه‌‌تری را آغاز کند و تصمیم گرفت چالشی را برای طراحی یک ساختمان انعطاف‌‌پذیر برای ساخت یک کارخانه راه‌اندازی کند.

هدف توسعه یک طرح کارخانه موقت انعطاف‌‌پذیرتر بود که شامل فرآیند مونتاژ و جداسازی قطعات چابک‌‌تر بود؛ همچنین، محلول باید از بیشترین مقدار مواد ممکن استفاده مجدد می‌کرد.

پس از راه‌اندازی چالش، مهندسان، شرکت‌‌ها، فریلنسرها و استارتاپ‌هایی از کانادا، عربستان سعودی، اسپانیا، اسرائیل، استرالیا و غیره به طرح پیوستند و راهکارهای مختلفی را پیشنهاد کردند.

راهکار برنده توسط یک استارتاپ مهندسی ایجاد شد که یک طرح ماژولار با هزینه حمل و نقل کمتر و در کانتینرهای حمل و نقل ارائه می‌شد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده شد بازار مسکن به دلایلی همچون کاهش نرخ بیکاری و تورم و اقتصاد و بازار کار سالم افرایش یافته است. نرخ بیکاری و بهبود بازار مسکن همواره رابطه عکس داشته‌اند.

به این ترتیب که کاهش نرخ بیکاری موجب افزایش ارزش بازار مسکن می‌شود و بالعکس. با کاهش همه‌گیری و کاهش نرخ بیکاری بازار متأثر از این موضوع بوده است. همچنین مؤسسات مالی و بانک‌ها، آژانس‌های املاک و مستغلات و دیگر شرکت‌ها همچون بیمه‌ها نیز با سرمایه‌گذاری در این بخش موجب رشد آن شده‌اند.

می‌توان انتظار داشت بانکداری باز بیش از این در بخش املاک و مستغلات به کار گرفته شود و با ارائه پلن‌هایی به جهت سهولت روابط طرفین و افزایش معاملات شاهد افزایش ارزش بازار مسکن بود که این به خودی خود موجب کاهش نرخ بیکاری نیز خواهد شد.

نوآوری باز نیز به بخش صنعت ساختمان‌سازی وارد شده است و با ارائة نوآوری‌هایی که نمونه‌هایی از آن در این گزارش آورده شده، می‌تواند موجب افزایش ارزش بازار مسکن و ساختمان‌سازی و کاهش هزینه‌های کلی شود.

منابع:

nordigen.com

www.urban.org

www.ennomotive.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

53  +    =  59