مهر پررونق بازار مشتقه

روزنه امید برای فعالان سرمایه با افزایش ارزش معاملات در هفته اخیر

بازار مشتقه مدتی است که در آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات و حجم معاملاتش روند صعودی را در پیش گرفته است. این بازار در هفته‌ای که گذشت یکی از بهترین معاملات خود را تجربه کرد و توانست رکورد ارزش معاملات روزانه در کل سال‌۱۴۰۱ را نیز بشکند. با توجه به آمار رشد ارزش معاملات و حجم معاملات در چند‌ماه اخیر می‌توان متوجه شد که اعتماد فعالان بازار سرمایه به قرارداد‌های مشتقه نسبت به گذشته افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بازار مشتقه در اولین هفته فصل پاییز توانست یکی از بهترین هفته‌های خود را ثبت کند. میانگین ارزش معاملات این هفته به مرز ۱۶‌میلیارد‌تومان رسید ‌که اگر این آمار را با تاریخچه ارزش معاملات مقایسه کنیم، متوجه رونق کم‌نظیر آن می‌شویم. میانگین ارزش معاملات در فصل تابستان ۴/ ۴‌میلیارد ‌تومان بود که این نشان می‌دهد میانگین ارزش معاملات هفته‌ای که گذشت بیش از ۳‌برابر کل تابستان بود. میانگین ارزش معاملات شهریور‌ماه ۶/ ۶میلیارد‌تومان بود و با مقایسه هفته اول مهر با شهریور متوجه می‌شویم بازار مشتقه، هفته خیلی خوبی را به پایان رسانده است. بهترین روز برای ارزش معاملات در هفته‌ای که گذشت روز چهارشنبه بود و در پایان روز ارزش معاملات به بیش از ۲۳‌میلیارد ‌تومان رسید ‌که با بررسی آمار تاریخی این بازار، بیشترین ارزش معاملات روزانه را در کل سال‌۱۴۰۱ به ثبت رساند.

 درباره حجم معاملات باید گفت که این آمار نیز رشد کم‌نظیری را رقم زده است. میانگین حجم معاملات این هفته بیش از یک‌‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد قرارداد بوده است که این رقم ۸۷‌درصد بیشتر از میانگین حجم کل تابستان و ۴۵‌درصد بیشتر از میانگین این آمار در شهریور‌ماه است. بیشترین حجم معاملات در هفته گذشته مربوط به‌روز سه‌شنبه بوده است که عدد آن به بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار قرارداد در پایان ساعات معاملات رسید.  نکته قابل‌توجه دیگر در هفته‌ای که گذشت در دو آمار ارزش معاملات و تعداد معاملات نهفته است. با تقسیم ارزش معاملات بر تعداد معاملات به ارزش هر معامله پی می‌بریم و می‌توانیم بسنجیم که آیا افراد فعال در بازار قرارداد‌های سنگین‌تری بسته‌اند یا اینکه فعالان بازار محتاط عمل کرده و از آوردن سرمایه خود به بازار هراس دارند. ارزش هر قرارداد در هفته‌ای که گذشت به بیش از ۳‌میلیون‌تومان رسید ‌که اگر با دو میانگین تابستان و شهریور مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم ارزش هر قرارداد مشتقه بسته شده به ترتیب یک‌‌میلیون‌تومان و ۶/ ۱‌میلیون‌تومان بوده که به‌معنای رشد ۲۱۶‌درصد نسبت به فصل تابستان و رشد ۹۴‌درصد نسبت به شهریور‌ماه است.  با توجه به آمار‌های ذکر شده، بازار مشتقه در هفته اول پاییز بیش از پیش برای فعالان حاضر در این عرصه جذاب بوده و توانسته باعث شود که مردم به این بازار در حال رشد اعتماد بیشتری را نشان دهند. با وجود اینکه در این هفته تعداد تعطیلات زیاد بود و این باعث افت ارزش معاملات و حجم معاملات در بازار اوراق‌بهادار شد، اما تعداد روز‌های کم معاملاتی در این هفته، نتوانست از رونق در بازار مشتقه بکاهد. برای آینده بازار مشتقه می‌توان آمار معاملاتی بیشتری را انتظار داشت و با توجه به روند رشد ارزش معاملات و حجم معاملات طی ‌ماه‌های اخیر، رشد چند صد‌درصدی در این آمار‌ها تا آخر سال‌ دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  −    =  16