بازگشایی بانک‏‌های لبنان پس از یک هفته اعتصاب

اتحادیه بانک‌‌های لبنانی به دنبال بازگشایی بانک‌‌ها پس از یک هفته اعتصاب، خواهان تامین بیشتر امنیت بانک‌‌ها و تصویب قانونی برای آزادسازی سپرده سپرده‌‌گذاران شد. به گزارش الدیار، بانک‌‌های لبنان از روز دوشنبه که پس از گذشت یک هفته کامل از اعتصاب بازگشایی شدند شاهد صف‌‌های طویلی از شهروندان، کارکنان دولت و نظامیانی بود که برای امور بانکی معوقه خود مراجعه کرده بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک‌‌های لبنان در اعتراض به حمله مسلحانه به برخی شعب آن در بیروت و دیگر مناطق لبنان از سوی سپرده‌‌گذارانی بسته شده بود که خواهان دریافت سپرده‌‌های خود به دلار آمریکا بودند. قرار بود بانک‌‌های لبنان پنج‌‌شنبه گذشته کار خود را پس از سه روز اعتصاب از سر گیرند؛ اما با این حال اتحادیه بانک‌‌ها در شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل نبود هر گونه تدابیر یا حتی اطمینان بخشی از سوی دولت و همه نهادهای امنیتی درباره تامین امنیت یک محیط کار امن تصمیم به تمدید اعتصاب گرفته‌‌اند. در همین حال از روز دوشنبه بانک‌‌های لبنان فعالیت خود را از سر گرفتند و هر بانک کانال‌‌هایی را برای کار نهادهای تجاری، آموزشی، درمانی و… مشخص کرده و دستگاه‌‌های خودپرداز هم برای ارائه خدمات متداول خود به‌‌طور کامل پشتیبانی می‌‌شوند. با این حال ورود مشتریان به شعب بانک‌‌ها در مرحله اول منوط به تدابیر سخت‌‌گیرانه نظارتی و تعیین وقت قبلی است؛ به گونه‌‌ای که بر اساس بیانیه اتحادیه بانک‌‌های لبنان، هر مشتری در صورت لزوم می‌‌تواند با اداره کل بانک مربوطه یا بخش خدمات مشتریان آن تماس بگیرد تا هر نیاز فوری دیگری را بدون مراجعه به بانک در اسرع وقت برطرف کند یا از طریق دستگاه‌‌های خودپرداز اقدامات مربوط به برداشت‌‌های نقدی را انجام دهد و نیازی به حضور در بانک نداشته باشد. اتحادیه بانک‌‌های لبنان با اشاره به اینکه بانک‌‌ها به اندازه کافی از سوی دولت محافظت نمی‌‌شوند، گفت: اقدامات حفاظتی ویژه‌‌ای که بانک‌‌ها به صورت جداگانه اتخاذ می‌‌کنند، همگی برای اطمینان از تداوم خدمات به مشتریان با وجود شرایط امنیتی دشوار فعلی و نیاز به حفظ ایمنی مشتریان و کارکنان است.

یک مقام بانکی لبنان راهکار عملی برای برون‌‌رفت از تلاطم حاکم بر سپرده‌‌گذاران را صدور قوانین شفافی دانست که متضمن تعهد به اصل عدالت در بین مشتریان در چارچوب ظرفیت‌‌های موجود نقدینگی و مطابق با استانداردهای مصوب برای افراد باشد، در عین حال نیازهای فوری سپرده‌‌گذاران اعم از نیازهای درمانی و آموزشی و… را هم مدنظر قرار دهد. او افزود: یک قانون مصوب می‌‌تواند حافظ حقوق همگان و مرجع معتبری برای دعوی در صورت لزوم باشد‌‌ و همچنین جایگزینی برای استرداد حقوق با توسل به زور است تا در شرایطی که با سهمیه‌‌بندی اجباری نقدینگی به لیر و دلار روبه‌‌رو هستیم شاهد توزیع عادلانه سهم‌‌ها باشیم. در سایه بحران شدید اقتصادی در لبنان و خودداری بانک‌‌های این کشور از آزادسازی سپرده‌‌های مردم، هفت بانک این کشور روز گذشته از سوی سپرده‌‌گذاران هدف حملات مسلحانه قرار گرفت. منابع خبری لبنان دو هفته پیش گزارش دادند که یک شهروند لبنانی با ورود به یکی از شعبه‌‌های بانک در جنوب کشور و تهدید به آتش زدن آن، توانست سپرده بانکی خود را دریافت کند. این فرد با زور سلاح کارکنان و مراجعان بانکی را گروگان گرفت. وی پس از نیم ساعت توانست مبلغ ودیعه خود که بالغ بر ۱۹۲۰۰ دلار است، دریافت کند؛ سپس آن را به شخصی که در بیرون بانک منتظر بود، تحویل داد و سپس خود را تسلیم نیروهای امنیتی کشور کرد. به دنبال حمله مسلحانه برخی از سپرده‌‌گذاران لبنانی به شماری از بانک‌‌ها، دولت لبنان در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که بودجه‌‌ای اضطراری برای رسیدگی به اوضاع معیشتی شهروندان و تامین ثبات مالی تهیه کرده است. لبنان از سال ۲۰۱۹ تاکنون با یک بحران اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می‌‌کند؛ بحرانی که بانک جهانی آن را جزو بدترین بحران‌‌های اقتصادی از سال ۱۸۵۰ تاکنون معرفی کرده است. لیر لبنان بیش از ۹۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و به گفته رسانه‌‌ها، حدود ۸۰ درصد از مردم لبنان زیر خط فقر زندگی می‌‌کنند. میانگین بیکاری نیز در این کشور حدود ۳۰درصد افزایش یافته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5