رفع مشکلات پیشین سامانه تدارکات الکترونیکی با ارائه سرویس خرید توصیفی

سرویس خرید توصیفی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با هدف برطرف کردن چالش‌های پیشین این سامانه رونمایی شد. در این سرویس جدید تلاش شده است برای سهولت بیشتر از ساختار طبقه‌بندی کالا استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آرش عسگری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، در جلسه معرفی خرید توصیفی که در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار شد درباره این قابلیت جدیدی که در سامانه فراهم شده است توضیح داد: پیش از این اگر دستگاه‌ها قصد خریدی بر بستر سامانه ما داشتند، کارپرداز باید به سایت سامانه مراجعه می‌کرد و بر اساس ایران کدهایی که در داخل سامانه قابل جست‌وجو بود، می‌توانست کالای مورد نظر خودش را انتخاب کند. اگر کارپرداز ایران کد مورد نظر خود را نمی‌شناخت، می‌توانست برای معرفی کالا توسط تامین‌کنندگان درخواست اعلام نیاز کند تا تامین‌کنندگان ایران کد کالای مد نظر او را معرفی کنند.

با این حال به گفته عسگری چالش‌ها و مشکلات این رویه رصد شد و در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تلاش شد راهکارهایی برای حل آن اتخاذ شود. او در این باره گفت: جلسات ما با همکاران در شناسه کالا و همکاران فنی حدود دو سال طول کشید تا بتوانیم راهکاری برای حل این چالش‌ها در بستر سامانه تدارکات بیابیم. در نهایت با توجه به الگوبرداری‌های انجام‌شده از سایر کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم از ساختار طبقه‌بندی کالا استفاده کنیم. ما سرفصل‌های این ساختار را احصا کردیم و سپس شناسایی کردیم که برای کدام سرفصل‌های کالایی لازم است شناسه کالا به صورت اجباری در سامانه درج شود.

مدیر ستاد ادامه داد: تمامی سرفصل‌های طبقه‌بندی کالا که لازم بودند و اقلام پرمعامله بودند کاتالوگ شدند؛ به این معنی که لیست ویژگی‌های آن کالا یا محصول استخراج شده و مقادیر آن ویژگی‌ها هم توسط تیم‌های تخصصی به دست آمد تا بتوانیم کاتالوگ‌های کالاها و محصولاتی را که در حوزه تدارکات کاربرد دارند به دست بیاوریم و سعی کردیم برای کالاها و قطعات فنی نیز از کاتالوگ‌های فنی استفاده کنیم. همچنین برای کالاهایی که رهگیری‌شان الزامی است، سرفصل‌های شناسه‌ کالا را مد نظر قرار دادیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه حالت‌های مختلفی برای خرید در این سامانه اتفاق می‌افتد گفت:‌ یکی از حالات این است که شناسه کالایی که درخواست می‌شود الزامی باشد. حالت دیگر این است که شناسه کالا برای درج الزامی نباشد که در چنین موقعیتی دو حالت محتمل است؛ یا بر اساس توصیفی که کارپرداز در زمان خرید انجام داده است خرید پیش برده می‌شود یا کارپرداز کالا را به توصیف می‌گوید و مقادیر و ویژگی‌ها را با استفاده از ویژگی‌های خود کاتالوگ مشخص می‌کند و خرید خود را انجام می‌دهد. تامین‌کننده نیز بر اساس کالاهایی که در داخل انبار خود دارد، پاسخ استعلام را به کارپرداز اعلام کرده و کارپرداز این موارد را بررسی می‌کند و خرید خود را ادامه می‌دهد.

او در ادامه با اشاره به صددرصدی نبودن الزام شناسه‌های کالا افزود: ما در حال حاضر در سامانه هم از ایران کد استفاده می‌کنیم و هم از خرید توصیفی و مقادیر، ویژگی‌های کاتالوگ، ویژگی‌ها و شناسه‌های کالایی که رهگیری دارند تا این مهاجرت و سیر تکاملی اتفاق بیفتد و قادر باشیم تمام کاتالوگ‌ها را بر اساس شناسه کالا منتقل کنیم که به نظر می‌رسد فرایندی است که چند سال به طول خواهد انجامید.

عسگری در این جلسه همچنین با اشاره به اینکه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در راستای شفافیت، افزایش کارایی و سلامت معاملات دولت راه‌اندازی شده است گفت: از سال ۱۳۹۸ ما بستری برای ثبت‌نام غیرحضوری کاربران بخش خصوصی شامل تامین‌کنندگان فراهم کرده‌ایم و امکان استعلام سیستمی و هویتی کاربران، مکان آنها، اطلاعات تماس و صلاحیت کاربر از طریق این وب‌سرویس‌ها فراهم شده است. در حال حاضر ۳۴ نوع معامله را شناسایی کرده‌ایم و بستر آن با استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه فراهم است.

او ادامه داد: بر اساس آمارهای این سامانه تا پایان شهریور ۱۴۰۱ حدود ۱۴ هزار دستگاه اجرایی و ۳۶۲ هزار فعال بخش خصوصی شامل تامین‌کنندگان، مناقصه‌گران و مزایده‌گران در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و به ۶۰۰ کاربر دستگاه نظارتی دسترسی داده شده است. کل کاربران این سامانه اعم از دولتی، اجرایی، نظارتی و خصوصی حدود ۴۵۰ هزار نفر هستند و تا این تاریخ بالغ بر یک میلیون و ۴۱۷ هزار فقره معامله به ارزش ۹۴۲ هزار میلیارد تومان در این سامانه انجام شده است. این معاملات به صورت برخط منتشر می‌شوند و دسترسی آزاد برای عموم وجود دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  4  =