سبقت بازار بانکی از بازار سهام

رها شدگی بورس توسط مسئولان اقتصادی

بازار سهام اولین روز معاملاتی فصل پاییز را در حالی آغاز کرد که شاهد تشدید روند ریزشی روزهای گذشته بودیم. روز جمعه قیمت‌های جهانی با افت شدیدی روبه‌‌‌‌‌‌‌‌رو بود و علاوه‌بر آن ناامیدی محضی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در بازار سهام به‌وجود آمده که باعث‌شده بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در حال جمع‌‌‌‌‌‌‌‌آوری داشته و نداشته خود از بازار باشند.مقصر این ناامیدی را نیز باید مسوولان اقتصادی و مسوولان سازمان بورس دانست که بازار را به حال خود رها کردند و این رهاشدگی باعث‌شده سرمایه از بازار سهام فرار کند و جذابیت در بازارهای رغیب و مخصوصا بازار بانکی، گوی سبقت را به‌رغم اینکه در نقطه ارزنده‌‌‌‌‌‌‌‌ای قرار گرفته از بورس برباید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همه این موارد در کنار یکدیگر بازار شنبه را به‌شدت منفی کرد و شاهد بالاترین خروج پول در دو سه‌ماه اخیر بودیم و تقریبا ۲۵‌درصد از ارزش معاملات خروج پول بوده که این نسبت بالایی است.  این شرایط در حالی بود که حجم مبنای برخی از نمادهای بزرگ در پایان روز معاملاتی گذشته پر نشد و اگر شاخص‌کل بر مبنای قیمت پایانی رقم می‌خورد، یک‌درصد دیگر هم افت می‌کرد. احتمالا این عدد امروز اعمال شود اما در هر صورت بازار سهام امروز هم نزولی خواهد بود مگر اینکه تصمیم عملیاتی جدیدی برای بازار اتخاذ شود.  با توجه به وضعیتی که در کشور حاکم است برخی از دوستان توقع داشتند معاملات متوقف شود. البته بر اساس تجربه در چنین شرایطی می‌شد تصمیماتی گرفت. یک‌سری اتفاقات پیش از این در کشور رخ داده بود و تصمیماتی به‌صورت کاملا مقطعی در آن زمان گرفته‌شده بود که بعدها مشخص شد تصمیمات خوبی بوده است.

مثلا بعد از شهادت سردار سلیمانی دامنه‌نوسان را محدودکردند و پول خوبی از طریق هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صندوق توسعه بازار به بورس تزریق شد که توانست هیجان مقطعی بازار را تخلیه کند، لذا در حال‌حاضر بورس سهام نیازمند تصمیمات عملیاتی از سوی مسوولان بازار است و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار خرد باید اثرگذاری این تصمیمات را روی تابلو ببیند. اگر این تصمیمات اتخاذ نشود، روند منفی همچنان ادامه دارد. ادامه روند منفی و فرسایشی‌شدن شرایط نزولی در بازار در کنار فضای به‌شدت مبهم اقتصادی سبب می‌شود تا در نهایت افرادی که فروشنده نیستند و به بازار امید دارند نیز از بازار ناامید شوند و شاخص‌کل کف قبلی که حدود یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد بود را دوباره ببیند.  البته باید توجه داشت که به‌طور کلی شرایط فعلی کشور در بازار سهام تاثیری ندارد، قبلا هم شاهد چنین اتفاق‌هایی بوده‌ایم و بازار سهام نهایتا یک روز از این جو متاثر می‌شد و پس از آن به روند خود ادامه می‌داد، ولی الان مشکل بازار جدای از این موضوعات است و حتی اگر همه‌چیز آرام بود با توجه به روند سابق بازار، امروز باز‌ شاهد چنین ریزش شدیدی بودیم.

باید یادآوری کرد که وزارت اقتصاد حدود یک سال‌پیش تصمیماتی در قالب فرمان ۱۰‌بندی برای بازار سهام اتخاذ کرد که پس از گذشت یک سال ‌همچنان اجرا نشده است. تمامی بندهای این فرمان از نرخ بهره بین‌بانکی تا تزریق پول به صندوق توسعه و تثبیت بازار و … همگی آیتم‌‌‌‌‌‌‌‌هایی هستند که می‌تواند بخش تقاضا را کمی تقویت کند. علاوه‌بر این، موضوع مهم بعدی بودجه۱۴۰۲ است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  −    =  21