رفع تحریم های فناوری اطلاعات ایران توسط آمریکا

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در روز جمعه بیست‌وسوم سپتامبر اعلام کرد برخی از «محدودیت‌»های بخش فناوری اطلاعات را تسهیل می‌کند تا خدمات اینترنتی به ایران ارائه شود. آمریکا این اقدام را در جهت کمک به معترضان خوانده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس اعلامیه وزارت خزانه‌داری، شرکت‌های آمریکایی مجازند خدمات پیغام‌رسانی و ویدئوکنفرانس، نرم‌افزارهای مرورگر وب، رسانه‌های اجتماعی، خدمات مبتنی بر ابر و نرم‌افزارها را در کنار وی‌پی‌ان و نرم‌افزارهای ضدویروس به ایران ارائه دهند. در این مجوز یکی از شروط پیشین ارائه خدمات که «شخصی» بودن ارتباطات بوده، حذف شده است؛ به گفته وزارت خزانه‌داری این الزام، بار بررسی و تایید هدف ارتباطات را به روی شرکت‌های فناوری می‌انداخت.

همچنان فروش یا تامین «خدمات اتصال به اینترنت یا امکانات مخابراتی» همچنان تحریم است.

در سال ۲۰۱۴ خزانه‌داری آمریکا، جواز صادرات نرم‌افزار و خدمات اینترنتی به ایران را  صادر کرد که امکان ارتباطات آزاد و جریان داده برای شهروندان ایرانی را در سراسر اینترنت فراهم می‌آورد. این مجوز قدیمی امکان «صادرات یکسری سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات مربوط به ارتباطات اینترنتی از جمله خدمات اینترنت مصرفی و ترمینال‌های ماهواره‌ای برای مصرف‌کنندگان را بر اساس مجوز عمومی D-1 مجاز می‌داند.» با این حال خیلی از شرکت‌های آمریکایی به دلیل هراس از نقض تحریم‌های موجود یا مواجهه با جرائم نقدی، مایل به ارائه خدمات نبودند. با درخواست ماسک برای امکان ارائه اینترنت استارلینک در ایران، جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، چنین تصمیمی را در حوزه اختیار خزانه‌داری خواند. این وزارت در نهایت با رفع بخشی از تحریم‌های مرتبط به بخش فناوری اطلاعات و به‌روزرسانی و تغییر مجوز قدیمی، اعلام کرد «با ایجاد این تغییرات به ایرانیان کمک می‌کنیم که بهتر بتوانند با اقدامات دولتی در راستای نظارت و سانسور مقابله کنند».

وضعیت اختلال سراسری در اینترنت ایران در میانه اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی که در پی بازداشت او در واحد امنیت اخلاقی وزرا رخ داد، همچنان ادامه دارد. شبکه‌های اجتماعی واتس‌اپ و اینستاگرام در روزهای اخیر فیلتر شده‌اند و لینکدین نیز به گزارش کاربران از دسترس خارج شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

82  −    =  75