نرخ سود بین بانکی به مرز ۲۱ درصد رسید

نرخ سود بین‌ بانکی که در ۲۳ شهریور رقمی معادل ۲۰.۹۳ درصد برآورد شده بود، هفته گذشته با افزایش ۰.۰۱واحددرصدی به ۲۰.۹۴درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روند روبه‌رشد نرخ سود بین‌ بانکی بر اساس نرخ سود منتشرشده از سوی بانک مرکزی، از فروردین‌ماه امسال آغاز شد و از ۲۰.۳۶ درصد در یازدهم فروردین‌ماه امسال به ۲۱.۳۱ درصد در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ رسید.

روند صعودی نرخ سود بین‌ بانکی در هفته گذشته نیز ادامه داشت و بر همین اساس این نرخ با افزایش اندک ۰.۰۱واحددرصدی به ۲۰.۹۴درصد رسید.

این نرخ پس از صعود به سقف سال جاری خود؛ یعنی ۲۱.۳۱درصد در ۳۰ تیرماه، تا ۱۹مرداد مسیر کاهشی در پیش گرفته و به ۲۰.۵۹درصد رسیده بود.

نرخ سود بازار بین‌بانکی در حالی در مسیر افزایشی قرار گرفته که شورای پول‌واعتبار و بانک مرکزی تأکید بر کنترل و مدیریت این نرخ داشتند.

مسئولان بورسی هم امیدوار بودند با ورود جدی بانک مرکزی به این موضوع، شاید تغییری در بازار سرمایه ایجاد و بهانه ریزش‌های پی‌درپی گرفته شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با رئیس سازمان بورس گفته بود نرخ سود در بازار بین‌بانکی، طبیعتاً متناسب با عرضه و تقاضا و مکانیسم بازار تعیین می‌شود، اما بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز و در چارچوب سیاست پولی تورمی که به تأیید دولت نیز رسیده، در این بازار حضور دارد و نرخ سود در این بازار را در چارچوب مشخصی کنترل می‌کند.

اما با وجود تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی و مصوبه شورای پول‌واعتبار برای کنترل نرخ سود بین‌بانکی، این نرخ تنها سه هفته مسیر نزولی را طی کرد و از دو هفته قبل دوباره وارد مسیر صعودی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  +    =  85