ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی در بستر نوآوری

در افتتاحیه سلسله رویدادهای «نوآوری بهره‌ور» عنوان شد؛

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در افتتاحیه سلسله رویدادهای «نوآوری بهره‌ور» تاکید کرد: در برنامه عملیاتی ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی، شاخصی با عنوان «نوآوری بهره‌ور» تعریف شده است که بر اساس آن دستگاه و سازمان باید مساله خود را از طریق نوآوری بهره‌ور حل کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، میرسامان پیشوایی در این نشست با بیان اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان با تمرکز بر بخش‌های اقتصادی اولویت‌دار، از طریق «نوآوری بهره‌ور» با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اقدام به برگزاری سلسله رویدادهای نوآوری بهره‌ور کرده است، گفت: برای تحقق رشد اقتصادی دو مجرا وجود دارد؛ یکی سرمایه‌گذاری و تزریق نیروی انسانی و دوم، بهره‌وری است. به بیانی می‌توان با استفاده از منابع محدود، خروجی بیشتری داشت که تحقق این امر در گرو نوآوری است.

یعنی با یک نوآوری در فرایندها، مدل کسب‌وکار، تکنولوژی‌ و فناوری‌های نرم و سخت که مورد استفاده است، بتوان به سطح بالاتری از بهره‌وری رسید.رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: از گذشته بین نوآوری و بهره‌وری ارتباط جدی وجود داشته است و برای دستیابی به بهره‌وری نیاز به نوآوری است. از همین رو، یکی از اهدافی که سازمان ملی بهره‌وری ایران در این راستا دنبال می‌کند، جریان‌سازی نوآوری به‌منظور ارتقای بهره‌وری است. او با بیان اینکه تاکنون در ادبیات مدیریت نوآوری، نوآوری‌های مختلفی با تقسیمات متنوع مطرح شده است، خاطرنشان کرد: یکی از این نوآوری‌ها، نوآوری مقرون‌به‌صرفه است که به‌دنبال منافع عمومی بیشتر است. یعنی قشر بیشتری از جامعه از آن استفاده کنند. بنابراین در کشور ضرورت نوآوری‌هایی که آحاد جامعه از آن بهره‌مند شوند بیشتر است. پیشوایی با اشاره به اینکه باید این جریان در کشور شکل یافته و حول آن شبکه‌سازی صورت گیرد، بیان کرد: در حال حاضر «نوآوری بهره‌ور» دیگر ایده نیست و در آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره «۱۸» بودجه ۱۴۰۱ نیز دیده شده است. به‌نحوی که طبق ماده ۴ و ۵ این آیین‌نامه، دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی مکلف شده‌اند از محل «نوآوری بهره‌ور»، بهره‌وری دستگاه‌های خود را ارتقا دهند. حتی در برنامه عملیاتی ارتقای بهره‌وری آنها شاخصی با عنوان «نوآوری بهره‌ور» تعریف شده است؛ به‌طوری که از طریق نوآوری بهره‌ور مساله دستگاه، سازمان و… خود را حل کنند. رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه در کنار سیاستگذاری و پیگیری‌های انجام‌شده در این خصوص، سازمان بهره‌وری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اقدام به برگزاری سلسله رویدادهای نوآوری بهره‌ور کرده است، عنوان کرد: به این منظور چهار ضلع مربع کنار هم قرار گرفته‌اند؛ سازمان ملی بهره‌وری ایران که وظیفه جریان‌سازی دارد. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که در حوزه نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت دارد. ضلع سوم، دستگاه‌های متولی آن بخش به‌عنوان صاحب نیاز قرار دارند. در واقع صلاحیت اعلام نیاز را دارند. ضلع چهارم مربع مربوط به افراد یا شرکت‌هایی می‌شود که صلاحیت و شایستگی عرضه در این بازار را دارند. به بیانی، هر هسته‌ای که یک ایده را به نتیجه برساند مانند شرکت‌های دانش‌بنیان. او گفت: سازمان ملی بهره‌وری ایران بعد از غربال‌گری طرح‌ها، وارد فاز توانمندسازی می‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز برای ایده‌های برگزیده تسهیلاتی در نظر گرفته است. او اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال بخشی از نیازهای دستگاه‌های دولتی و بخش‌های حوزه حمل‌ونقل توسط فعالان اکوسیستم نوآوری پوشش داده شود و ایده‌ها به ثروت ملی تبدیل شود.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  5