آیا web3 از تکرار اشتباهات امروزی اینترنت جلوگیری خواهد کرد؟

شرکت‌ها در سراسر جهان در حال کار بر روی نسل بعدی اینترنت هستند. “metaverse” یا “web3” می‌تواند وبی را که می‌شناسیم اصلاح کند. اما چگونه می توان از تکرار اشتباهات امروزی اینترنت جلوگیری کرد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آیا ما در آستانه یک انقلاب اینترنتی دیگر هستیم؟ بله هستیم؛ به گفته کارشناسان فناوری در برلین که برای کنفرانسی که توسط پلتفرم یادگیری دیجیتال ada سازماندهی شده است، گرد هم آمده اند.

آنها گفتنه اند که فناوری جدید می تواند وب را آنطور که ما می خواهیم در دهه آینده بازنگری کند، هم در مورد نحوه ساخت و هم ظاهر آن.

در سطح فنی، ایده آل گرایان فناوری امیدوارند که فناوری بلاک چین به ساخت یک معماری غیرمتمرکز جدید برای زیربنای اینترنت کمک کند.

در عصر جدید “web3″، ایده این است که کاربران به جای تعداد انگشت شماری از غول‌های فناوری، بتوانند کنترل داده های خود، حریم خصوصی و آنچه را که به صورت آنلاین ایجاد می کنند، داشته باشند.

شرمین وشمگیر، نویسنده پرتغالی، می‌گوید: “این نشان می‌دهد که چگونه اینترنت در پس‌زمینه دوباره باز راه‌اندازی شده، این یک تغییر پارادایم کامل است.”

همزمان، شرکت‌ها در سرتاسر جهان روی فناوری هایی کار می‌کنند تا روش حرکت ما در وب را متحول کنند.

در چشم انداز آنها به جای پیمایش در وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها، مردم به زودی به صورت مجازی در نسخه‌ای از اینترنت که «متاورس» نامیده می‌شود، قدم می‌زنند.

منظره‌ای دیجیتال از انواعی که کاربران می‌توانند در آن کار کنند، چیزهایی بخرند یا با دوستان خود ملاقات کنند، و در جایی واقعیت های فیزیکی و دیجیتالی همگرا می شوند.

کانستانزه اوسی که جامعه و تلاش‌های سیاست نوآوری در آلمان، اتریش و سوئیس را در غول فناوری ایالات متحده “متا”، رهبری می‌کند، گفت: “به اصطلاح، این یک قدم زدن در اینترنت خواهد بود.”

اما از آنجایی که شرکت‌هایی مانند او میلیاردها دلار برای توسعه نسل بعدی اینترنت سرمایه‌گذاری می‌کنند، فعالان حقوق دیجیتال هشدار می‌دهند که این شرکت‌ها در نهایت می‌خواهند از سرمایه‌گذاری خود پول نقد کنند و این می‌تواند تلاش‌ها برای دادن قدرت بیشتر به کاربران بر خود دیجیتالی‌شان را خنثی کند.

مایکلا مانتگنا، وکیل آرژانتینی و محقق حقوق دیجیتال، می‌گوید: “متاورس می‌تواند تهاجمی‌ترین سیستم نظارتی باشد که تاکنون ایجاد شده است.”

تکامل اینترنت

برای درک اینکه نسل بعدی اینترنت در کجا ممکن است اشتباه کند، نگاهی به اینکه چگونه به اینجا رسیدیم کمک می کند.

در اوایل دهه ۱۹۶۰، محققان شروع به اتصال کامپیوترها در سراسر جهان کردند. اما تا دهه ۱۹۹۰ بود که اختراع وب جهانی و مرورگرهای وب این شبکه را در دسترس همه کسانی قرار داد که توانایی پرداخت هزینه اتصال به اینترنت را داشتند.

از آن زمان تاکنون، وب هر جنبه ای از جامعه را تغییر داده است، از نحوه کسب و کار افراد گرفته تا نحوه یافتن اطلاعات یا تعامل با یکدیگر.

میریام مکل، مدیر عامل ada و استاد ارتباطات شرکتی در دانشگاه سنت گالن در سوئیس، گفت: “همه چیز به دلیل اینترنت تغییر کرده است و خود اینترنت نیز تغییر کرده است.”

در مرحله اول گسترش وب، مردم وب را از رایانه های رومیزی خود مرور می کردند و عمدتاً از طریق موتورهای جستجو در آن پیمایش می کردند.

این در دهه ۲۰۰۰ با ظهور رسانه های اجتماعی و اینترنت موبایل تغییر کرد و دنیای آنلاین را به شکلی که امروز می شناسیم ایجاد کرد.

در هسته این «web2»، پلت‌فرم‌های آنلاینی مانند Facebook و Instagram متا یا اخیراً سرویس‌های پیام‌رسانی مانند Telegram وجود دارد.

این پلتفرم‌ها به مخالفان در رژیم‌های استبدادی کمک کرده‌اند تا اعتراضات را سازماندهی کنند یا به گروه‌های به حاشیه رانده شده صدایی بدهند.

اما افشاگری هایی مانند رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که از آنها برای گسترش نفرت، تقویت اطلاعات نادرست و تحت تاثیر قرار دادن انتخابات دموکراتیک استفاده می شود.

در همین حال، تعداد کمی از شرکت‌های فناوری بزرگ مانند متا یا شرکت مادر گوگل آلفابت بر بخش‌های مربوطه خود از اقتصاد اینترنتی تسلط پیدا کرده‌اند.

قدرت بیشتر برای کاربران

برای بازگرداندن قدرت به افراد و جوامع، افرادی مانند شرمین وشمگیر، بازسازی وب با بلاک چین های عمومی غیرمتمرکز را پیشنهاد کرده اند. پایگاه های داده ای که توسط همه قابل جستجو هستند و در رایانه های سراسر جهان به اشتراک گذاشته می شوند.

چنین «web3» به‌جای چند نگهبان قدرتمند، به‌طور جمعی توسط کاربران کنترل می‌شود. به‌عنوان مثال، کسب درآمد برای خلاقان با کارهایی که به صورت آنلاین منتشر می‌کنند، آسان‌تر می‌شود.

اکنون، سؤال چند میلیاردی این است: آیا این طرح موفق خواهد شد؟

همه متقاعد نشده‌اند: یورگن گوتر، نظریه‌پرداز اینترنت ساکن برلین که به صورت آنلاین با نام مستعار «تانته» شناخته می‌شود، تردید دارد که یک معماری غیرمتمرکز به تنهایی برای انتقال قدرت به کاربران کافی باشد. او به ارزهای دیجیتال اشاره کرد، حوزه‌ای که امروزه در آن چند شرکت با توسعه نرم‌افزار لازم برای دسترسی به شبکه غیرمتمرکز زیربنایی، میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند.

گوتر گفت: “تکنولوژی هرگز خنثی نیست.”

Web3 در مقابل Metaverse؟

کارشناسان می‌گویند برای جلوگیری از کنترل متاورس توسط چند بازیکن تأثیرگذار، کاربران باید بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، مهم نیست در کجای متاورس هستند یا چگونه از آن استفاده می‌کنند.

این نیز تغییری نسبت به وب امروزی است، جایی که برنامه‌ها عمدتاً «باغ‌های محصوری» هستند که برای مثال به کاربران اجازه نمی‌دهند پیام یا پول بین برنامه‌های مختلف ارسال کنند.

کانستانزه اوسی از Meta تصدیق کرد: «این درک وجود دارد که همه چیز باید از web2 تغییر کند. او به ابتکار جدیدی اشاره کرد که در ژوئن اعلام شد، که با آن شرکت او، همراه با دیگر غول های فناوری و نهادهای تنظیم کننده استاندارد، می خواهند در مورد استانداردهای قابلیت همکاری بحث کنند.

اما برخی از بازیگران بزرگ دیگر مانند اپل، غول فناوری ایالات متحده به طور قابل توجهی در این تلاش غایب هستند.

بر اساس برآورد بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، متاورس تا سال ۲۰۲۵ می تواند به یک بازار ۸ تریلیون دلاری تبدیل شود.

در عین حال، طنز خاصی در این واقعیت وجود دارد که بزرگ‌ترین غول‌های فناوری جهان می‌گویند که می‌خواهند در ساخت یک معماری اینترنتی جدید سرمایه‌گذاری کنند که در نهایت می‌تواند قدرت بازار آنها را محدود کند.

و برخی از ناظران هشدار می‌دهند که وقتی شرکت‌ها تلاش می‌کنند آن سرمایه‌گذاری را متمرکز کنند، برخی از ایده‌آل‌های معماری غیرمتمرکز وب ۳ می‌توانند به عنوان آسیب جانبی ختم شوند.

وکیل آرژانتینی Micaela Mantegna گفت: “نسخه شرکتی متاورس تکامل نظام سرمایه داری خواهد بود.”

علاوه بر این، او اضافه کرد که ماهیت همه جانبه متاورس می تواند برخی از مشکلاتی که وب ۲ امروزی را گرفتار می کند، از اطلاعات نادرست گرفته تا آزار و اذیت آنلاین، تشدید کند.

برخی از کاربران قبلاً گزارش داده اند که در نسخه های اولیه متاورس مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

و مانتگنا هشدار داد که با تکامل فناوری، دستگاه‌هایی که برای دسترسی به متاورس استفاده می‌شوند می‌توانند در برخی مواقع نظارت بر اطلاعات حساس مانند فعالیت مغز کاربران را آغاز کنند.

وکیل مانتگنا هشدار داد که متاورس می تواند به “بزرگترین سیستم نظارتی تاکنون وجود داشته تبدیل شود.”

او گفت که برای محافظت از چنین داده‌هایی و جلوگیری از نظارت در مقیاس بی‌سابقه، دولت‌ها و تنظیم‌کننده‌ها باید قوانینی را برای عصر متاورس وضع کنند.

اولین تلاش ها در حال انجام است: اوایل این هفته، اتحادیه اروپا یک ابتکار برای وضع مقررات جهانی برای سال آینده را اعلام کرد.

اما مانتگنا گفت که دولت‌ها باید عجله کنند تا از اشتباهات اینترنت امروزی جلوگیری کنند. وب‌ای که به قول او “با نیت خوب اما اجرای بد طراحی شده است.”

او گفت: «ما نمی‌خواهیم متاورس به ادامه دهنده اینترنت بد تبدیل شود.»

 

منبع: دویچه وله
عصر اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  10  =