نظارت زیاد قاتل نوآوری است/ تطبیق مقررات مهمترین چالش بانکداری دیجیتال

یک فعال حوزه بانکداری باز درباره فرصت ها و تهدیدات این حوزه می گوید؛

عمده چالش های حوزه بانکداری دیجیتال از دیدگاه یک فعال بانکداری دیجیتال، تطبیق مقررات است وی نظارت های سختگیرانه این حوزه را قاتل نوآوری دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اولین رویداد about business با موضوع بانکداری دیجیتال برگزار شد. در این رویداد چالش های حوزه بانکداری دیجیتال مطرح شد که محسن زادمهر، مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه در این رویداد عنوان کرد: زمانی که بانکینو وارد شد سعی کرده ایم با یک ریسک معقول وارد شویم تا بازخورد خوبی از رگولاتورها بگیریم اما بلوبانک بسیار جدی تر وارد میدان شد.

وی ادامه داد: این چند نئوبانکی که وارد عرصه دیجیتال بنکینگ شدند رویکردهای متفاوتی در حوزه کسب و کاری دارند. ما در ابتدا دنبال حساب باز کردن بوده ایم تا فرآیند احراز هویتی که ممکن است رخ دهد برایمان آشکار شود.

زادمهر تاکید داشت: یکی از مسائلی که باعث شد ما در این مسیر گام برداریم آن بود که این نیاز را در جامعه حس کردیم و بر اساس نیاز مشتری جلو رفتیم که این فضا را از بانکداری سنتی جدا می کند. همچنین سعی کردیم لایه های BTOB  و BTOBC را در بانکینو گشترش دهیم تا NTTها سودآور شوند.

وی افزود: قابل انکار نیست که فضای نوآوری مطابق با دستورالعمل ها نیست اما نظارت زیاد هم قاتل نوآوری است. سختگیری های بانک مرکزی برای ارائه بخش نامه های احراز هویت رویه نادرستی بوده است.

زادمهر گفت: نگاه ما افزایش یوزر در بانکینو نبوده و همواره سعی کردیم کمپین به کمپین جلو رویم تا مشتریان پر خطر را هم شناسایی کنیم

وی افزود: بانک مرکزی NTT بانک و دیجیتال بنکینگ به رسمیت نمی شناسد و می گوید من 30 بانک دارم و تنها آن ها را به رسمیت می شناسم و همواره با بانک مادر وارد مذاکره و همکاری می شود. در بانکداری دیجیتال چالش حوزه IT نداریم بلکه چالش ها از جنس تطبیق مقررات است.

زادمهر ادامه داد:دیجیتال بنکینگ ها به دنبال ایجاد حال خوب برای مشتریان خود هستند و اینکه پروسه افتتاح حساب و یا پرداخت وام مرحله به مرحله بایستی انجام شود به این دلیل است که ریسک کار خارج شود در این صورت است که موضع خودمان را با رگولاتورها مشخص کرده ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مدل اعتبارسنجی جامع و کاملی در این حوزه نیست اما همواره سعی کرده ایم در یک فضای آزمایشی تسهیلات بدون ضمانت و ضامن با نرخ نکول نیم درصد ارائه کنیم. امروز به راحتی می توانیم تسهیلات تا سقف 200 میلیون تومان بدون ضامن و ضمانت اولیه و با نرخ نکول 2 درصد در بانکینو ارائه دهیم.

زادمهر به ریسک ارائه وام در این حوزه اشاره کرد و گفت: وام دادن راحت است اما تامین مالی و نیز بازپس گیری آن سخت است.

وی افزود: در بانکینو سعی کرده ایم دیتاهایمان را در دیجیتال بنکینگ مخدوش کنیم اما این مساله تا یک حد معینی انجام می شود به عنوان مثال نمی توانیم عکس موجود در کارت ملی ها را مخدوش نماییم.

زادمهر عنوان کرد: وقتی اسناد بالا دستی مانند FATF را می خوانیم این مساله روشن می شود که نمی توان از برخی مسائل گذشت بنابراین فرآیند احراز هویت امری مهم است چرا که یک حساب بانکی افتتاح خواهد شد و با این حساب بانکی کارهای زیادی می توان انجام داد. پس دغدغه ایجاد حساب برایمان وجود دارد و ما ترجیح داده ایم اطلاعات بیشتری دریافت کنیم تا به آن سطحی که رگولاتورها رضایت دارند برسیم. CFT ها هم از ما این را می خواهند که اطلاعات مشتری ها را به طور کامل دریافت کنیم.

وی ادامه داد: اگر جزئی نگرتر در این حوزه باشیم مشاهده می کنیم این حوزه هنوز جای کار زیادی دارد چرا که ما تاکنون فقط در حد افتتاح حساب و احراز هویت پیش رفته ایم . امضای دیجیتال کمک زیادی به گسترش این حوزه می کند تا بحث ارائه وام و تسهیلات را به دنبال آن توسعه دهیم.

زادمهر تاکید داشت: بخش بزرگی از دغدغه های ما مربوط به رگولاتورها بوده است که دقیقا نمی دانستیم رگولاتورها ما را در این حوزه تا چه میزان همراهی می کنند.

وی افزود: برای اینکه تحول دیجیتال اتفاق افتد اگر سرویس ثبت احوال برای همان افتتاح حساب دیجیتالی که انجام می دهیم قطع شود ما دیگر نمی توانیم کاری انجام دهیم پس ما نیازمند آن بودیم که یک بخشی مانند ثبت احوال این اطلاعات را در اختیار ما بگذارد که بتوانیم اطلاعات را با هم مطابقت دهیم.

مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه به استفاده از مزیت هوش مصنوعی در دیتاهای بانکداری دیجیتال اشاره کرد و گفت: زمانی از هوش مصنوعی استفاده می شود که حجم بسیار خوبی از دیتاها وجود داشته باشد. این درحالی است که زمانی که تسهیلاتی ارائه می شود در دیتاها مشخص می شود چه میزان اعتبار وجود داشته و یا تا چند درصد نرخ نکول بوجود می آید اما متاسفانه چنین دیتاهایی وجود ندارد. دیتاهای بانک های سنتی دیتاهای ساختاریافته خوبی است اما بانک های سنتی در ارائه دیتا به این حوزه تعصب داشته و رغبتی برای ارائه آن نشان نمی دهند چرا که فکر می کنند یک رقیب جدی برایشان بوجود می آید.

وی افزود: تا مادامی که وامی ارائه نشود و نکول نداشته باشیم نمی توانیم یک الگوریتم خوب حاصل کنیم . من فکر می کنم برای ارئه تسهیلات خرد نیاز چندانی به هوش مصنوعی نداریم .البته باید یک الگوریتم اعتبار سنجی برای آن ایجاد شود و همین که شغل و میزان درآمد آن فرد شناسایی شود بعید می دانم نرخ نکول بالای 5 درصد رود.

شایان ذکر است در این رویداد شرح قصه هر کسب و کاری عنوان می شود که در نخستین رویداد about business  قصه شکل گیری بانکینو به همت شرکت فناپ در دانشگاه خاتم عنوان شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  15  =  16