استفاده از بانکداری باز توسط جوامع اسلامی

تحقیقات جدید نشان می دهد که اکثر متخصصان برجسته مالی اسلامی انتظار دارند که سیستم مالی و بانکدارای این کشورها به سرعت به سمت استفاده بیشتر از بانکداری باز طی سه سال آینده حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،این تحقیق توسط اسلام مارکت که یک پلت فرم پیشرو که دسترسی به دانش تخصصی و فرصت های مالی را برای حمایت از مجمع جهانی مالی اسلامی 2022  فراهم می کند، انجام شده است.این رویداد با مضمون “در دست گرفتن کنترل” توسط انجمن بانکداری اسلامی و موسسات مالی مالزی (AIIBIM) و با مشارکت بانک مرکزی مالزی  سازماندهی شده است و هدف آن ایجاد گفتمان فعال در مورد این حرکت  است. بر اساس این گزارش این اقدام یعنی حرکت به سمت بانکداری باز برای تقویت جایگاه رهبری جهانی مالی اسلامی لازم است.

این مطالعه نشان داده است که 90 درصد متخصصان مالی اسلامی بر این باورند که پذیرش بانکداری باز توسط مؤسسات مالی، دولت ها، فین تک ها و سایر سهامداران تا سال 2025 افزایش خواهد یافت و تقریباً از هر پنج متخصص مالی (38 درصد) دو نفر انتظار افزایش چشمگیر پذیرش این نوع بانکداری  را دارند.

این مطالعه همچنین نشان داده است  که رشد بانکداری باز در امور مالی اسلامی تا حدی توسط مقررات بیشتر و بهتر هدایت خواهد شد. تقریباً یک سوم (32 درصد) از متخصصان مالی اسلامی که مورد سؤال قرار گرفتند، افزایش چشمگیر مقررات را پیش‌بینی کردند و 59 درصد دیگر افزایش جزئی در مقررات را پیش‌بینی کردند.

این مطالعه از طرفی  نشان داده است که متخصصان مالی اسلامی که در طیف وسیعی از بخش‌ها کار می‌کنند معتقدند بانکداری باز به معنای استفاده بیشتر از نوآوری‌های فین‌تک در امور مالی اسلامی مانند وقف، زکات و صدقه است.

بیش از نیمی (62 درصد) مورد سؤال، کاملاً موافق هستند که APIهای باز پلتفرم‌ها را قادر می‌سازد به حساب‌های مشتریان در امور مالی اسلامی دسترسی داشته باشند و در نتیجه مشتریان می‌توانند از طریق پلتفرم‌های مالی در بانکداری  مشارکت داشته باشند.

متخصصان مالی اسلامی معتقدند که مزیت کلیدی بانکداری باز در صنعت مالی اسلامی، پاسخگویی به تقاضای مشتریان و ارائه انتخاب های  بیشتر با توانایی بانک ها برای ارائه محصولات نوآورانه تر است.

از دیگر مزایای آن می‌توان به مدیریت هزینه‌های فزاینده راه‌اندازی خدمات دیجیتال جدید در مقیاس و توسعه استراتژی‌های جدید برای کسب درآمد از داده‌های مشتری برای تولید جریان‌های درآمد جدید اشاره کرد. رشد بانکداری باز همچنین مؤسسات را قادر می سازد تا الزامات نظارتی را برای ارائه شفافیت بالاتر برای گزارش داده ها برآورده کنند.

ارسلان احمد، رئیس GIFF2022،در این باره  گفت: پذیرش فزاینده بانکداری باز در امور مالی اسلامی منافع زیادی را برای این بخش به ارمغان می‌آورد و تحقیقات نشان می‌دهد که متخصصان مالی اسلامی منتظر تحولات سریع در این بخش در سه سال آینده هستند. نیاز آشکار به مقررات بیشتر و بهتر در مورد بانکداری باز و تامین مالی باز در امور مالی اسلامی وجود دارد و این مورد توسط متخصصان مالی اسلامی که انتظار پیشرفت قوی را دارند به رسمیت شناخته شده و تایید شده است.

مترجم: نیلوفر ادیب نیا

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  5  =  7