ریشه رشد نقدینگی از زبان آمار بانک مرکزی/ ارائه تسهیلات بی حساب و کتاب

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نقدینگی کشور در پایان تیر ماه سال 1401 به رقم 5250 همت رسیده که این رقم نسبت به پایان اسفند ماه سال قبل 8.6 درصد و نسبت به تیر ماه سال قبل 37.4 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس آمار منتشر شده (از حیث عوامل موثر بر نقدینگی در سمت عرضه) حدود 64 درصد از مبلغ فوق به مطالبات بانک ها از اشخاص غیردولتی مربوط است که عمدتا مانده تسهیلات اعطایی به این افراد را شامل می شود. مانده این مطالبات نسبت به اسفندماه و تیر ماه سال قبل به ترتیب رشد 4.4 درصدی و 25.8 درصدی داشته که با توجه به وزن بالای آن تاثیر قابل توجهی در رشد نقدینگی کشور داشته است.

حدود 8 درصد از نقدینگی کشور نیز ریشه در مطالبات دولت و شرکت های دولتی از نظام بانکی کشور دارد. مبلغ ریالی این مطالبات در پایان تیر ماه سال 1401 به رقم 390 همت رسیده که در مقایسه با اسفند ماه سال قبل رشد حدود 2.3 درصدی داشته است. نکته قابل توجه در این زمینه عدم تغییر قابل توجه در مطالبات نظام بانکی از دولت در یک سال اخیر است.

خالص دارایی های خارجی و هچنین دیگر دارایی های نظام بانکی نیز در تاریخ یاد شده به ترتیب سهم 16 درصدی و 11 درصدی در نقدینگی کشور داشته اند که با توجه به ماهیت آن ها، عدد مربوط به رشد آن ها تاثیر چندانی در نقدینگی کشور نداشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  −    =  70