تامین مالی قرض‌الحسنه دانش‌بنیان‌ ها اجرایی شد

نشست بررسی میزان پیشرفت تفاهم نامه تامین مالی قرض الحسنه شرکت های دانش بنیان و فناور که بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و صندوق توسعه فناوری های نوین منقعد شده است برگزار شد و گزارشی از میزان اجرایی شدن این تفاهم نامه ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از روابط عمومی صندوق توسعه فناوری های نوین؛ عصر روز دوشنبه؛ 21 شهریورماه نشست مشترک مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران و صندوق توسعه فناوری های نوین  با حضور سعید شمسی نژاد؛ مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، سید روح الله میرامینی؛ مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین و جمعی از مدیران و معاونان دو نهاد و اصحاب رسانه در محل ساختمان مرکزی این بانک برگزار شد. تفاهم نامه همکاری مشترک بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و صندوق توسعه فناوری های نوین همزمان با نمایشگاه اینوتکس امسال درراستای تحقق شعار سال« تولید؛ دانش‌‌‌بنیان، اشتغال‌‌‌آفرین » منعقد شد تا برای نخستین بار در کشور زمینه تامین مالی قرض الحسنه شرکت های دانش بنیان و فناور فراهم شود. بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تعداد 100 فقره وام 5000 میلیون ریالی و بدون سپرده به شرکت های ارزیابی شده از سوی صندوق توسعه فناوری های نوین پرداخت شود.در این راستا عصر امروز نشستی با هدف بررسی و ارائه گزارش از میزان پیشرفت اجرای تفاهم نامه مذکور برگزار شد.

صندوق توسعه فناوری های نوین؛ حلقه اتصال بانک مهر با شرکت های دانش بنیان

سعید شمسی نژاد؛ مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به نقش آفرینی موثر صندوق های پژوهش و فناوری در اقتصاد کشور گفت: قرض الحسنه یک عقد با برکت است و اکنون با مسئولیتی که بانک های قرض الحسنه در نظام بانکی کشور عهده دار شده اند، توسعه مطلوبی در اقتصاد کشور از این ناحیه صورت گرفته است.

 وی افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه را مفید خواند و خاطرنشان کرد: این تسهیلات از 50 میلیون تومان به 200 میلیون تومان افزایش یافته است و در سال جاری بیش از 11 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه 200 میلیون تومانی توسط بانک مهر پرداخت شده است.این مهم رنجِ تامین مالی گران را از دوش مردم و کسب و کارهای کوچک برداشته است.

 شمسی نژاد وضعیت منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: ما از بُعد منابع مالی مشکلی نداریم و منابع بانک با رشد بیش 37 درصدی در سال جاری همراه بوده است. همچنین بیشترین پرداخت تسهیلات نیز در سال جاری متعلق به بانک مهر ایران بوده است.چراکه همواره تمایل داریم که بدون مراجعه حضوری متقاضی، وام را سریع پرداخت کنیم.

 وی یادآور شد: اکنون به طور روزانه حدود 9 هزار افتتاح حساب و 8هزار پرداخت تسهیلات داریم.همچنین کمترین معوقات یعنی نیم درصد را در نظام بانکی داریم. در کنار اولین بودن ها، برای اولین بار در نظام بانکی با یک نهاد تخصصی در حوزه دانش بنیان وارد قرارداد شده ایم وبا تکیه بر تخصص این نهاد، ضمن حمایت از شرکت های این حوزه، ریسک ارزیابی را از سر خود برداشته ایم. به طوری که اکنون صندوق توسعه فناوری های نوین حلقه اتصال ما با شرکت های دانش بنیان است واین همکاری سبب تسهیل گری در فعالیت ما شده است.

 مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران توسعه این همکاری را مطلوب دانست و اظهار کرد: اکنون این فرآیند آغاز شده است، ولی ما نباید به همین حد اکتفا کنیم.بر این اساس به دنبال توسعه این همکاری و افزایش منابع برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان و فناور هستیم.بنابراین در گام بعدی تلاش ما این است تا با کسب نظر هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر، این 100 فقره را به 200 فقره برسانیم تا گره گشای فعالیت تعداد بیشتری از این شرکت ها باشیم.همچنین با رشد منابع چنانچه بتوانیم از بانک مرکزی مصوبه ای دریافت کنیم این تسهیلات را به یک تا 2 میلیارد تومان هم برسانیم.

اعتبارسنجی اشخاص حقوقی؛تخصص صندوق توسعه فناوری های نوین

سید روح الله میرامینی؛ مدیرعامل صندوق توسعه فناوری های نوین با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته در تعامل دو مجموعه گفت: ارائه تسهیلات قرض الحسنه به شرکت ها به صورت پایلوت و برای نخستین بار در کشور با این تفاهم نامه اتفاق افتاده است و در این کار بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان یک بانک با یک صندوق پژوهش و فناوری که دارای ادبیات مشترک با حوزه فناوری است تقسیم کار کرده اند. به نحوی که صندوق تشکیل پرونده، اعتبارسنجی و ارائه ضمانت نامه و بانک نیز تامین مالی را برعهده گرفته است.

 وی زیرساخت های صندوق توسعه فناوری های نوین را مکمل فعالیت های بانک مهر دانست و افزود: در مجموعه صندوق ماژول های مورد نیاز مسیر تامین مالی شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و اکنون سامانه اعتبارسنجی، سامانه صندوق ها، سامانه کراد فاندینگ، سامانه ارزیابی و سایر سامانه های مورد نیاز در تامین مالی اکوسیستم فناوری در اختیار صندوق است.

 میرامینی با تاکید بر پذیرش ریسک و تعمیم این فعالیت به سایر مشتریان حقوقی بانک مهر خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که در راستای اجرای این تفاهم نامه صورت گرفت، صندوق توسعه فناوری های نوین در آینده می تواند شعبه مجازی دانش بنیان بانک مهر برای اعتبارسنجی و ارزیابی مشتریان حقوقی باشد. به طوری که بانک مهر بتواند از زیرساخت ها و دانش صندوق در راستای اعتبارسنجی مشتریان حقوقی خود بهره مند شود. همچنین با تکیه بر تجربه 14 ساله فعالیت صندوق، سایر بانک ها نیز ارزیابی تخصصی مشتریان خود را به صندوق بسپارند و ریسک خود را کاهش دهند.این مدل می تواند توسعه پیدا کرده و ضمن افزایش سقف اعتبار و با تکیه بر سرمایه های خردِ شرکت ها، فعالیت های بزرگی را رقم بزند.

برکت قرض الحسنه سبب رونق تولید شده است

محمد کلاهی؛ مدیر امور اعتباری و تجاری سازی صندوق توسعه فناوری های نوین با ارائه گزارشی از میزان پیشرفت در اجرای این تفاهم نامه گفت: با این تفاهم نامه همکاری موثری بین دو مجموعه شکل گرفت. به طوری که اکنون اجرای این تفاهم نامه  بر روی ریل افتاده و پرونده شرکت های متقاضی به سرعت توسط صندوق توسعه فناوری های نوین در حال ارزیابی و معرفی به بانک است.

 وی همکاری بین دو مجموعه را سازنده ارزیابی کرد و افزود: همزمان با آغاز این همکاری از اردیبهشت ماه تاکنون تعداد 203 فقره درخواست تسهیلات از محل این تعامل داشته ایم که پس از غربال و ارزیابی اولیه ،171 شرکت دارای شرایط اولیه مورد نظر بودند و توانستند به مرحله ارزیابی ما برسند.

 مدیر امور اعتباری و تجاری سازی صندوق توسعه فناوری های نوین ادامه داد: از این 171 شرکت 110 مصوبه کمیته اعتبارات در مجموعه صندوق نوین تصویب شد و به همکاران بانک مهر در حوزه اعتبارات ارجاع شد که از 80 پرونده تائید شده توسط بانک، تاکنون در 41 پرونده پرداخت تسهیلات انجام شده است و مابقی در مراحل تکمیل پرونده و رسیدگی هستند.

 کلاهی با اشاره به استقبال از تسهیلات قرض الحسنه ارائه شده در این تعامل خاطرنشان کرد: برکت این تسهیلات قرض الحسنه تاکنون حمایت از حوزه های مختلفی همچون ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، ICT، الکترونیک، تجهیزات پزشکی، حوزه نفت و گاز و غیره را در پی داشته است.

 وی یادآور شد: مفتخریم که اعلام کنیم این تسهیلات صرف تولید دستگاه بی هوشی، تولید پانسمان های نانو و تولید داروهای ضد سرطان شده است که تاکنون امکان تولید آن در کشور وجود نداشت.همچنین در حوزه برق گیرها و صنعت برق کشور و تولید دستگاههای نوار قلب که قیمت وارداتی بسیار بالایی دارند نیز حمایت تسهیلاتی صورت گرفته است.ضمن این که تسهیلات حاصل از این تفاهم نامه در تولید کوره های ذوب القایی ، ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی در حوزه نفت و گاز، تولید رباتها و شناورهای تعمیر و نگهداری زیرساخت ها و مخابرات دریایی نیز گره گشای صنعت بوده است.

 مدیر امور اعتباری و تجاری سازی صندوق توسعه فناوری های نوین یادآور شد: معرفی 110 شرکت به بانک مهر با تکیه بر زیرساخت های صندوق و فرآیند تمام مکانیزه ارزیابی،  تنها در عرض یک ماه نیم تا 2 ماه اجرایی شده است.

ارزیابی تخصصی صندوق به مدد بانک قرض الحسنه مهر آمد

محمدرضا اخوان؛ رئیس اداره کل اعتبارات و بین الملل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال های قبل نیز اقدام به ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان کرده بود،اما این تسهیلات در قالب پرونده اشخاص حقیقی ارائه می شد که مشکلات و محدودیت هایی در پی داشت.

 وی با اشاره به مجوز بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در سال جاری خاطرنشان کرد: با این مجوز و تکیه بر ارزیابی تخصصی صندوق توسعه فناوری های نوین توانستیم شرکت های دانش بنیان و فناور حقوقی را نیز تامین مالی قرض الحسنه کنیم.

 رئیس اداره کل اعتبارات و بین الملل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به آمار ارائه شده از سوی محمد کلاهی؛ مدیر اعتبارات صندوق توسعه فناوری های نوین افزود: تاکنون به 41 شرکت ارزیابی شده از سوی صندوق به میزان 201میلیارد ریال تومان تسهیلات در کمتر از دو ماه پرداخت شده است و اکنون حدود 6 پرونده نیز ضمانت نامه های آنها دریافت شده و در نوبت پرداخت است.

 وی یادآور شد: بانک قرض الحسنه مهر ایران امسال به شرکت های معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز 170 فقره تسهیلات پرداخت کرده است که این رقم در سال های قبل 2700 فقره و به ارزش یک هزار و 350 میلیارد بوده است. البته این تسهیلات در قالب اشخاص حقیقی بود و اکنون با مجوز اخذ شده و ارزیابی تخصصی صندوق این اقدام در قالب تسهیلات شرکت های ادامه خواهد یافت.

در پایان این نشست نماینده شرکت های دانش بنیان متقاضی و دریافت کننده تسهیلات به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص این تعامل پرداختند که افزایش اعتبارات بانک از مهمترین درخواست های آنان در راستای بهبود ادامه این تامین مالی بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

33  +    =  35