ادغام اتریوم و سناریوهای پیش روی آن

امیرعباس امامی؛ رئیس هیئت‌مدیره فینوپیا

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اتریوم بیش از حد سردرگم‌اند. این در حالی است که توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال با نزدیک شدن به تاریخ اجرای ادغام یا مرج (Merge) جشن گرفته‌اند و از آن به‌عنوان مهم‌ترین ارتقای فناوری تاریخ ارزهای دیجیتال یاد می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از فینوپیا، پروژه ادغام در گذشته نام‌های زیادی مانند اتر ۲.۰ یا اتریوم ۲.۰ داشته است، اما در اوایل سال ۲۰۲۲ اعضای جامعه این ارز دیجیتال بر عنوان «ادغام» به توافق رسیدند. منظور از ادغام، ارتقا بلاک‌چین اتریوم برای بهبود آن است که فعالان صنعت ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۱۴ منتظرش بوده‌اند.

هرچند که چنین به‌روزرسانی‌های زیادی هرساله در صنعت ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، این ارتقا مهم‌ترین به‌روزرسانی تاریخ محسوب می‌شود و اگر موفق شود، ویژگی‌های جدیدی به شبکه اتریوم اضافه می‌کند.

با اجرای ادغام، بلاک‌چین اتریوم از سازوکار اجماع اثبات کار به سازوکار اجماع اثبات سهام منتقل می‌شود. طبق گفته‌های بنیاد اتریوم، اجماع اثبات سهام از نظر انرژی کارآمدتر است و پروژه ادغام می‌تواند تا ۹۹ درصد، میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید بلاک‌چین اتریوم را کاهش دهد.

این اتفاق باعث می‌شود تا جذابیت اتریوم برای سرمایه‌گذاران نهادی افزایش یابد. برای مثال شرکت تسلا که چندی پیش به‌خاطر مصرف انرژی بالای بیت‌کوین، از این ارز دیجیتال دست کشیده بود، احتمالاً در اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کند.

با این ‌حال، ادغام تأثیری در سرعت تراکنش‌های بلاک‌چین اتریوم یا حجم تراکنش‌های آن ندارد. برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم، چهار مرحله دیگر می‌بایست اجرا شود که به ترتیب سرج (Surge)، ورج (Verge)، پرج (Purge) و اسپلرج (Splurge) نام دارند.

با توجه به اهمیت فوق‌العاده زیاد این اتفاق (که به نظر می‌رسد در تاریخ ۱۵ سپتامبر یا همان ۲۴ شهریور رخ دهد)، کارشناسان زیادی باور دارند که هیاهو و جنجال رسانه‌ای موجود باعث می‌شود تا قیمت این ارز دیجیتال حداقل در کوتاه‌مدت افزایش یابد.

در هر حال، معامله‌گران باید به این نکته دقت کنند که ادغام ممکن است آن طور که همه انتظارش را دارند، پیش نرود و تنها به‌عنوان یک هارد فورک بحث‌برانگیز تأثیر بدی روی کل بازار و صنعت ارزهای دیجیتال بگذارد.

رشد قیمت اتریوم ممکن است در نتیجه استراتژی «شایعه را بخر؛ خبر را بفروش» رخ دهد. بنا بر این استراتژی مشهور، معامله‌گران وقتی شایعه‌ای درباره یک ارز دیجیتال پخش می‌شود، آن را خریداری می‌کنند و قبل از اجرا و تأیید خبر مربوط به شایعه و سقوط ارز دیجیتال، آن را می‌فروشند. این اتفاق معمولاً فشار فروش زیادی ایجاد می‌کند و ارزهای دیجیتال یا حتی سهام را به ورطه سقوط می‌کشاند.

در هر حال، عملکرد اتریوم در هفته‌های گذشته به دلیل هیاهویی که پیرامون آن وجود داشته، نسبتاً بهتر از بیت‌کوین بوده است.

قیمت این ارز دیجیتال در دو هفته گذشته حدود ۱۵ درصد رشد کرده؛ در حالی که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار در این مدت تنها توانسته است حدود ۶ درصد رشد کند.

به همین خاطر، بسیاری باور دارند که ادغام تأثیر خود بر اتریوم را گذاشته است و پس از اجرای آن، اتفاق خاصی برای این ارز دیجیتال نمی‌افتد.

از طرفی بسیاری هنوز نمی‌دانند که پس از اجرای مرج، چه اتفاقی برای راهکارهای لایه دوم اتریوم می‌افتد. انواع مختلف راهکارهای لایه دوم اتریوم برای بهبود مقیاس‌پذیری این ارز دیجیتال به وجود آمده‌اند و سعی می‌کنند با اجرای تراکنش‌ها به‌صورت برون‌زنجیره‌ای، کارایی آن را افزایش دهند.

با این حال، سرنوشت این راهکارها بعد از اجرای ادغام هنوز کاملاً مشخص نیست. برخی باور دارند که با کارآمدتر شدن لایه اول، راهکارهای لایه دوم هم راه آن را در پیش می‌گیرند و علاوه بر حفظ مزایای فعلی خود، خصوصیات به‌روزرسانی‌شده لایه دوم را هم به دست می‌آورند.

از آن جا که بعد از اجرای ادغام، تا مدتی اتریوم به مقیاس‌پذیری موردنظر خود دست نمی‌یابد، برخی باور دارند که این به‌روزرسانی بیشتر بر لایه دوم تأثیر می‌گزارد؛ زیرا میزان ذخیره‌سازی داده‌های قابل‌دسترسی را افزایش می‌دهد و به‌طور قابل‌توجهی توان عملیاتی خود را بهبود می‌بخشد.

با این حال، برخی نیز باور دارند که با از بین رفتن اجماع اثبات کار، شبکه‌های لایه دوم کاربرد خود را از دست می‌دهند و اتریوم با شکست مواجه می‌شود.

از طرفی، اتریوم در حال حاضر بلاک‌چین غالبی است که پروتکل‌ها و برنامه‌های دیفای روی آن کار می‌کنند. استیبل‌کوین‌ها نیز در عملکرد دیفای نقشی اساسی دارند؛ زیرا اغلب در ساختار دیفای برای تسهیل تجارت و به‌عنوان ابزاری برای اعطای وام و استقراض عمل می‌کنند.

به‌عنوان مثال، استیبل‌کوین‌ها اغلب یکی از دارایی‌های جفت ارزهایی هستند که در معاملات مربوط به بازارسازان خودکار حضور دارند. اگرچه این مسئله هرگز به‌صورت رسمی تأیید نشده است، اما معیار اصلی معامله‌گران برای اندازه‌گیری مشارکت دیفای شامل درصد استیبل کوین‌هایی است که در قراردادهای هوشمند اتریوم قفل شده‌اند. به همین دلیل است که ادغام سؤالات زیادی را در مورد پایداری استیبل‌کوین‌ها ایجاد می‌کند.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران بلاک‌چین اتریوم، پیش از این هشدار داده بود که قدرت استیبل‌کوین‌ها می‌تواند مشکلاتی را در هارد فورک‌های آتی صنعت بلاک‌چین ایجاد کند.

به گفته بوترین، مؤسسات متمرکزی مانند تتر و سرکل می‌توانند به‌جای تمرکز بر پیشنهادهای ارائه‌شده توسط جامعه اتریوم، از بلاک‌چین فورک‌شده برای مطابقت با نیازهای خود استفاده کنند. با این حال، این دو شرکت هر دو اعلام کرده‌اند که از ادغام اتریوم حمایت خواهند کرد.

شایان ذکر است که تمام فعالان صنعت ارزهای دیجیتال مشتاق ادغام نیستند. میکردائو (MKR)، توسعه‌دهنده استیبل‌کوین دای، ادعا کرده است که ضرر ادغام می‌تواند بیشتر از فایده آن باشد. این شرکت توضیح داده‌ است که ادغام می‌تواند به عقب‌ماندگی دائمی قراردادهای هوشمند و تأمین مالی منفی منجر شود و فشار فروش زنجیره‌های موجود در اجماع اثبات کار را افزایش دهد.

همچنین این شبکه ممکن است با خرابی‌هایی هم مواجه شود؛ زیرا تمام پروتکل‌های مبتنی بر اتریوم همراه با این بلاک‌چین، به اجماع اثبات سهام منتقل نمی‌شوند. میکر دائو خاطرنشان کرده است که این امر می‌تواند کاربران و تراکنش‌های مربوط به این ارز دیجیتال را به‌طور یکسان تحت‌تأثیر قرار دهد.

نگرانی شرکت سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل (Grayscale) نیز در این است که با اجرای ادغام، استیبل‌کوین‌ها و توکن‌های قفل‌شده در قراردادهای هوشمند قابل بازخرید نباشند.

طبق توضیحات این شرکت، هولدرها هم ممکن است وحشت کنند و دارایی‌های‌ خود را نقد نمایند. چنین نتیجه‌ای فشار فروش قابل‌توجهی برای اتریوم ایجاد خواهد کرد.

در هر حال، در این مرحله هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور قطع آینده اتریوم و تأثیرات فرایند ادغام را پیش‌بینی کند. کارشناسان و تحلیلگران صنعت ارزهای دیجیتال، همگی منتظرند تا آینده سرنوشت دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار ارزهای دیجیتال را تعیین کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1