آغاز ارائه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هفته جاری

رئیس بنیاد مسکن گفت: متقاضیان وام ۲۰۰ میلیونی نوسازی مسکن روستایی می‌توانند با مراجعه به بانک‌های دولتی از این هفته تسهیلات خود را دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اکبر نیکزاد به سوالات  روند نوسازی و مقاوم سازی پروژه‌های مسکن روستایی پاسخ داد:

سوال:چرا جشن مقاوم سازی روستایی به تأخیر افتاد؟

نیکزاد:ما در کشور حدود پنج میلیون و چهارصد هزار واحد مسکونی روستایی داریم. سال ۱۳۸۴ حدود هفت درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم بودند. با اقدامات خوب دولت‌ها وام‌های به ساکنان روستایی پرداخت شد.

۵۰ درصد واحد‌های روستایی ما نوسازی شده است. ما امیدوارم تا سال ۱۴۱۰  هیچ واحد روستایی مقاوم سازی نشده نداشته باشیم و تا آن زمان بتوانیم این جشن را برگزار کنیم. ما هم اکنون ۱۸۵ هزار واحد مسکونی روستایی در حال ساخت داریم که از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد  آن به مرحله سقف رسیده است.

هفته گذشته وام ۲۰۰ میلیون تومانی توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شد و از این هفته توسط بانک‌های عامل به ساکنان روستایی پرداخت می‌شود.

سوال:آیا هم اکنون روستاییان به بانک‌ها معرفی شدند؟
نیکزاد: شعبه‌های  بنیاد مسکن ما در خدمت روستاییان  قرار دارد  وساکنان مراجعه داشته اند و عملیات اجرایی ساختمان‌ها را هم شروع کردند؛ و امیدواریم طی چند روز آینده تسهیلات هم پرداخت خواهد شد.

سوال:کدام بانک‌ها به عنوان بانک‌های عامل هستند؟
نیکزاد ما همه‌ی بانک‌های دولتی از جمله  بانک ملی، بانک مسکن، بانک کشاورزی و… به عنوان بانک‌ها عامل هستند.

سوال:آیا برآوردی از روستاییانی که مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند دارید؟
نیکزاد: ما پنج میلیون و چهارصد هزار واحد روستایی داریم که دو میلیون و هفتصد هزار  واحد  بازسازی شده است. دو میلیون و هفتصد هزار دیگر واجد شرایط هستند. با اخذ پروانه ساختمان نوساز ایجاد کنند. بنیاد مسکن باید سالانه دویست هزار واحد مسکونی را نوسازی کند و خوشبختانه روند خوبی در پیش گرفته شده است.

سوال:  تسهیلاتی برای موضوع دریافت وثیقه و ضامن قائل شدید که روستاییان آسان‌تر وام دریافت کنند؟
نیکزاد: بله خوشبختانه بانک‌های عامل خیلی همکاری خوبی داشتند و پرداخت تسهیلات این عزیزان به صورت دریافت سفته زنجیره‌ای سه نفره انجام می‌شد. خوش حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها برای تسهیلات پرداخت شده روستاییان هستند. ما خوشحالیم که اعلام کنیم که سه میلیون و ۷۰۰ هزار فقره سند با همکاری در ثبت اسناد صادر شده و به روستاییان تحویل داده شده است؛ و روستاییان میتوانند همین سند تک برگ خود آن‌ها  هم به عنوان ضمانت در بانک برای دریافت تسهیلات قرار دهند.

سوال: آیا ما نسبت به برنامه ساخت سالانه دویست هزار واحد مسکونی عقب هستیم یا خیر؟
نیکزاد:ما از برنامه عقب نیستیم ۱۵۵ هزار واحد روستایی در حال ساخت است. برآورد ما این است که بتوانیم بیشتر از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی بسازیم.

سوال: آیا آماری از کاهش خسارات سیل و زلزله و… دارید؟
نیکزاد: وظیفه ذاتی ما بازسازی واحد‌های مسکونی مردم است. ما چند روز اول در صحنه حادثه حضور داریم و آماده امداد رسانی هستیم؛ و هر وقت امداد رسانی تمام شد ما باز سازی را شروع میکنیم. ما در واحد‌های بازسازی شده‌های اخیر یا هیچ گونه خسارتی نداشتیم یا مثلا با فشار زیاد آب یک تیکه از دیوار افتاده، اما سازه ساختمان پا بر جاست و خسارتی ندیده است.

سوال:در چند منطقه بنیاد مسکن فعال است؟
نیکزاد: در اثر زلزله و سیل خب ما نقاط مختلف کشور دچار آسیب شدند و من به عینه شاهد تلاش مسئولان  بودم و اگر مسئولان در همه رده‌ها اگر پای کار نبودند ما خسارات بسیار سنگینی می‌دیدیم. اما خوشبختانه مدیریت شد و خسارت‌ها به حداقل رسید.

ما ۱۷ نقطه کشور ستاد بازسازی داریم و از روز اول امداد رسانی بحث بازسازی شروع شده است. تعداد زیادی از این نقاط ما ستاد‌های بازسازی مان تبدیل شدند به ستاد‌های محرومیت زدایی، یعنی با توجه به اوضاع و شرایط دستور دادند که زیر ساخت‌ها هم کامل شود. ما مثلا در بندر امام پنج هزار واحد مسکونی روستایی در حال نوسازی داریم.

مسئولان تلاش کرده اند رسیدگی به مناطق سیل و زلزله  زده انجام شود  و اقدامات خوبی هم  در همه زمینه‌ها انجام شده حدود ۲۰ هزار واحد تعمیری در این نقاط انجام شده است.

سوال  در این ۱۷ ستاد چقدر تسهیلات در خدمت مردم قرار گرفته است؟
نیکزاد: مصوبات هر ستاد بنا بر دستورات هیات وزیران متفاوت بوده است. در این بار سازی‌ها اقدامات بسیار ارزشمندی در حال انجام است. ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان کار بسیار ارزشمندی انجام می‌دهند. ما هیچ موقع عملیات بازسازی را منوط بر مصوبات مسئولان نکردیم.

سوال:آیا بنیاد مسکن از روش‌های صنعتی و سازه‌های پیش ساخته هم استفاده میکند؟
نیکزاد: ما همیشه به تکنولوژی‌های نوین توجه کردیم. از همان ساعت‌های اول حادثه اسکلت‌های پیچ مهره‌ای به منطقه اعزام می‌شود؛ و نصب آن با تمام متعلقات ۴۸  ساعت طول می‌انجامد. ما هم اکنون قراردادی را داریم یا دانشگاه صنعتی شریف و متخصصان  در حال کار هستند.

سوال:وضعیت ساخت برای محرومان چگونه است؟
نیکزاد: همیشه بنیاد مسکن به این موضوع توجه دارند که اسم این بنیاد مسکن برای محرومان و اقشار کم در آمد است ما امروز حدود ۲۰ هزار مسکن برای محرومان  را در دست ساخت داریم. ۴۰ هزار واحد مسکن محرومان را با همکاری بنیاد مستضعفان در حال ساخت داریم. ما نباید از مسئولیت خود بنیاد مسکن  غفلت کنیم. یا هزینه‌ای را برای ساخت دریافت نمی‌کنیم یا هزینه بسیار کمی را دریافت میکنیم در راستای کمک به اقشار کم در آمد.

سوال: آیا برای بافت قدیمی و اصیل روستا‌ها چاره اندیشی شده که تخریب نشود؟
نیکزاد: این یکی از وظایف اصلی بنیاد مسکن است .  ما روستا‌های دارای بافت با ارزش یک قسمت داریم که مسئولیت آن بر عهده ما است.  بافت‌های با ارزش باید حفظ و احیا شود؛ و اعتبارات ویژه تری برای احیای آن بافت‌های با ارزش در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −  51  =