استفاده شخصی از دستگاه های پوز هم مشمول مالیات می شود

اخیراً اصناف اعتراضاتی به افزایش مالیات پرداختی خود داشته‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از این افزایش مالیات به دلیل استفاده غیرتجاری و شخصی از دستگاه‌های پوز است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،در دولت سیزدهم برخی قوانین مالیاتی که در گذشته وجود داشته‌اند، به شکل جدی تری اجرا شده است، همچنین سیاست‌های جدیدی در نظام مالیاتی کشور اخذ شده است که در این خصوص می‌توان به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اشاره کرد. بر این اساس مشمولان این قانون فعالانی که از دستگاه کارتخوان یا پوز استفاده می‌کنند، باید شماره حساب متصل به کارتخوان خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. البته سازمان امور مالیاتی نظارت و دسترسی کاملی به تمامی حساب‌هایی که با آن اقدام به اخذ کارتخوان شده، دارد.

مطابق با این قانون، تمامی تراکنش‌های انجام شده صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی باید اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان پس از ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و سایر ابزارهای پرداخت، از اوایل خرداد ماه امسال تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی آغاز شد. در این زمینه، فعالان اقتصادی باید حساب تجاری مرتبط به کسب‌وکار خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. اما اخیراً اصناف اعتراضاتی به افزایش مالیات پرداختی خود داشته‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از این افزایش مالیات به دلیل استفاده غیرتجاری و شخصی از دستگاه‌های پوز است.

یکی دیگر انواع مالیاتی که در دولت سیزدهم مطرح و به صورت جدی اجرا شده است، اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس است که جزئیات آن به شرح زیر است:

در سال ۱۴۰۱ ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر می‌باشند:

۱- تا مبلغ پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یک درصد

۲- تا مبلغ سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ۲ درصد

۳- تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ۳ درصد

۴- نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ۴ درصد.

در این راستا و برای مشخص شدن جزئیات قانون پایانه‌های فروشگاهی و آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس و همچنین پرداخت مالیات توسط فعالان فرهنگی و تولیدکننده صنایع دستی با وجود معافیت مالیاتی در استان، گفت‌وگویی با عباس مزیکی، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

هدف از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی چه بود؟

در دوره جدید سازمان امور مالیاتی برای وصول مالیات رویکرد جدیدی اتخاذ کرد که یکی از آنها وصول مالیات بر مبنای داده‌محوری است. در سنوات اخیر به داده‌های پولی توجه شد و اطلاعات مالی افراد توسط بانک‌ها در اختیار این سازمان قرار گرفت‌. همچنین گردش دستگاه‌های پوز نیز برای بررسی عملکرد فعالان اقتصادی در محاسبه مالیات در نظر گرفته شد. با اجرای این طرح مشخص شد که گردش مالی واقعی فعالان اقتصادی بیش از آنچه پیش از این محاسبه می‌شد بوده است.

برخی از اصناف نسبت به افزایش مالیات خود معترض هستند. دلیل این اعتراضات چیست؟

برخی از اصناف بدون اطلاع از این قانون از دستگاه‌های پوز برای عملیات‌هایی غیر از خرید و فروش استفاده می‌کردند. برای رسیدگی به اعتراض این دسته از فعالان اقتصادی، در محاسبه ضریب سود، تخفیفاتی داده شد.

آمار خوداظهاری کسبه نشان‌دهنده استقبال کسبه از این طرح است. پس از اجرای این طرح، دستگاه‌های پوز ساماندهی و به پرونده‌های کسبه متصل شد.

در سال ۱۳۹۹، ۲۲۹ هزار اظهارنامه تحویل شده بود که ۶۰ درصد از آن خوداظهاری بود. در سال ۱۴۰۰، این تعداد به ۳۴۹ هزار پرونده افزایش یافت که ناشی از ساماندهی دستگاه‌های پوز است. بیش از ۹۸.۵ درصد از این دستگاه‌ها تاکنون تعیین تکلیف شده است.

۷۵ درصد از مودیان در سال ۱۴۰۰، خوداظهاری کردند. در سال ۱۳۹۹، درآمد مالیاتی استان حدود ۲۷۴ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به سال ۹۹، رشد سه برابری داشته است.

اجرای این طرح چه نتایجی داشته است؟

این فرایند در کل کشور اجرا شد. بنابراین عدالت مالیاتی میان همه فعالان اقتصادی استان‌ها ایجاد شد. به فعالان اقتصادی توصیه می‌شود از حساب‌هایی که به دستگاه پوز متصل است صرفاً برای فروش استفاده کنند، همچنین براساس ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی حساب‌های تجاری و غیر تجاری را جدا کنند و اسناد و مدارک گردش حساب‌ها را نزد خود نگه دارند و برای اعمال غیر تجاری از حساب‌های دیگری استفاده کنند.

اظهارنامه اشخاص حقوقی نیز نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم و بودجه ۱۴۰۱، واحدهای تولیدی به مبلغ ۶,۷۰۰ میلیارد تومان از تخفیفات و مشوق‌های قانونی استفاده کرده‌اند.

آماری از مالیات ارزش افزوده سال گذشته ارائه دهید.

میزان استرداد ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰، بیش از هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به سال ۹۹ رشد ۲‌.۵ برابری داشته است. به نظر می‌رسد تا پایان سال این مبلغ به بیش از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان برسد تا از بخش صادرات حمایت شود. گردش حساب فعالان اقتصادی در قرض‌الحسنه‌ها پیش از این در اختیار اداره‌کل امور مالیاتی قرار نمی‌گرفت که امسال در اخذ مالیات محاسبه شد.

در سال ۱۴۰۰، ۴,۶۰۰ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده پرداخت شد که نسبت به سال گذشته، بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است. در چهارماهه ۱۴۰۱، نیز بیش از دو هزار و ۲۰ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها واریز شده که رشد ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

چه پایه‌های جدید مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ ایجاد شده و چه میزان در هر بخش رشد اخذ مالیات داشته‌ایم؟

همه معتقدیم که مالیات در بودجه باید جای نفت را بگیرد، اما برای تحقق این هدف نیازمند همکاری همه بخش‌ها از جمله بانک‌ها هستیم. همچنین ظرفیت‌های جدیدی برای وصول مالیات باید پیش‌بینی شود.

در بخش مالیات خانه‌های خالی، با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی داده‌هایی اخذ شد. البته نیازمند داده‌های دقیق‌تر هستیم تا وصول مالیات بهتر انجام شود.

در بخش خانه‌های گران‌قیمت نیز هنوز نتوانسته‌ایم اطلاعات صحیحی به دست آوریم. همچنین اطلاعات ماشین‌های لوکس توسط پلیس راهور اعلام شده است که بنابر آن ۸,۶۰۰ برگه اجراییه در استان صادر شد که ۸۰ میلیارد تومان مالیات باید از آن وصول شود که تاکنون ۳۰ درصد آن توسط صاحبان این ماشین‌ها پرداخت شده است.

در سال جاری، قانون سامانه مودیان حتماً باید اجرایی شود. از مهرماه امسال این قانون درخصوص شرکت‌های بزرگ بورسی اجرا خواهد شد. این قانون از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد.

مالیات بر عایدی سرمایه نیز از پایه‌های جدید مالیاتی است و برخی از اقلام همچون خانه، ارز و طلا را مشمول مالیات می‌کند. مالیات بر مجموع درآمد نیز امسال در مجلس تصویب خواهد شد. با اجرایی شدن این پایه‌های جدید مالیاتی، حذف نفت از بودجه دور از انتظار نیست.

یکی از راهبردهای جدید نظام مالیاتی تاکید بر الکترونیکی و هوشمند شدن فرآیندها است. ابلاغ الکترونیکی در این راستا از ابتدای شهریورماه اجرایی شد. توصیه می‌شود مودیان به این ابلاغ‌ها توجه ویژه داشته باشند.

هنوز اعتراضاتی به پرداخت نکردن مالیات توسط پزشکان وجود دارد. رسیدگی به این بخش چگونه است؟

برخی از فعالان اقتصادی از چند دستگاه پوز استفاده و برای این کار از حساب‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند. در زمان اخذ مالیات، صاحبان حساب‌های متصل به دستگاه پوز مورد حسابرسی قرار گرفته و تعیین تکلیف انجام می‌شود. به پزشکان نیز توصیه می‌شود سعی کنند به طور شفاف از دستگاه پوز استفاده کنند.

با وجود مشخص شدن اطلاعات حساب‌های بانکی امکان فرار مالیاتی وجود ندارد. حتی اگر افرادی از کارت به کارت برای انجام عملیات بانکی استفاده کنند در نهایت اطلاعات آن در اختیار نظام مالیاتی قرار می‌گیرد. بخشی از کارت به کارت به عنوان عرف در نظر گرفته شده و از مابقی مالیات اخذ می‌شود. همچنین امیدواریم با ساماندهی حساب‌های بانکی تعداد این حساب‌ها نیز کاهش یابد.

آماری از فرار مالیاتی در استان گزارش شده است؟

هنوز آمار دقیقی از فرار مالیاتی مشخص نشده است. برای مبارزه با شرکت‌های صوری و استفاده از کارت بازرگانی به نام دیگران، اقدامات زیادی انجام و برخوردهای جدی شده است. با انجام این اقدامات استفاده از کارت بازرگانی به نام دیگران در استان تقریباً به صفر رسیده است.

تاکنون بیش از ۶,۰۰۰ هزار فرار مالیاتی به سامانه سوت زنی در کشور اعلام شده است. همچنین مردم نسبت به اخذ مالیات حساسیت نشان داده و گزارشات خوبی از تخلفات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهند. بزرگترین هدف سامانه مودیان، اتصال حساب‌های بانکی به نظام مالیاتی است که از هرگونه فرار مالیاتی جلوگیری خواهد کرد.

دلیل اعتراض برخی فعالان فرهنگی و تولیدکننده صنایع دستی نسبت به اخذ مالیات با وجود معافیت‌ها چیست؟

در ماده ۱۳۹ و ۱۴۹ قانون مالیات، معافیت مالیاتی فعالان فرهنگی و صنایع دستی اعلام شده است اما براساس تبصره یک ماده ۱۴۶، افراد برای استفاده از این قانون باید اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند تا به همان میزان معافیت اعلام شود. برخی از این فعالان اظهارنامه تسلیم نمی‌کنند و یا اطلاعات دقیق ارائه نکرده و یا اسناد و مدارک کامل تحویل نمی‌دهند که در این صورت سازمان امور مالیاتی موظف به اخذ مالیات از بخشی از فعالیت‌هایی است که در اظهارنامه ارائه نشده است.

منبع: ایمنا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  7