اهرم کمکی بورس کالا در عرضه اعتباری طلا

عرضه اعتباری طلا در بورس کالا برای خریداران فراهم شده است تا در صورت کمبود نقدینگی خریدها بر اساس اعتبارات بانکی مشتریان صورت گیرد و به این ترتیب این نوع عرضه یک اهرم کمکی برای حرکت روان‌‌‌تر چرخ صنعت به حساب می‌‌‌آید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،در ایران معدن‌‌‌کاری طلا صنعت جدیدی به حساب می‌‌‌آید، به طوری که در بخش معدن آغاز فعالیت‌ها به سال ۱۳۷۱ می‌رسد و اولین معدن، معدن طلای موته بود که با تکنولوژی استرالیایی به چرخه فعالیت و استحصال طلا وارد شد. هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون در کشور معادن خوبی در حال شناسایی و فعالیت هستند.

سال‌ها پیش که از اسکناس‌‌‌ها و بانکداری نوین خبری نبود، طلا به عنوان اصلی‌‌‌ترین واسطه مبادلاتی شناخته می‌شد و امروز نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی در جهان شناخته شده است. این فلز ارزشمند سال‌هاست بر زندگی افراد تاثیر می‌‌‌گذارد و نقش مهمی در تعیین سرنوشت اتفاقات اقتصادی جهان دارد. بررسی نقش طلا در اقتصاد جهان باعث می‌شود دید بهتری نسبت به اهمیت این دارایی به وجود آید. طلا به عنوان پشتوانه اصلی پول ملی کشورها شناخته می‌شود و بازار طلای جهانی یکی از محافل تعیین‌کننده قیمت سایر اقلام و خدمات در اکثر کشورهاست.

بر اساس آمارهای بخش معدنی کشور، تاکنون در ایران به‌‌‌طور متوسط ۳۵۰میلیون تن ذخیره خاک معدنی دارای طلا شناسایی شده است که با احتساب عیار ۲گرم بر تن با راندمان۸۵‌‌‌درصد، پتانسیل تولید حداقل ۶۰۰تن طلا در کشور وجود دارد. به طور کلی با توجه به تیپ و نوع معادن طلا، معمولا در معادن با خاک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اکسیده تا سولفوره، برحسب فواصل حمل، عیار خاک ۳/  ۰ تا ۵/ ۱گرم بر تن برای استحصال توجیه اقتصادی دارد. این موقعیت موجب شده شرکت‌های بزرگ معدنی و به‌ویژه فولادی‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش طلا ترغیب شوند.

الزامات سرمایه‌گذاری در حوزه طلا

محمدرضا کریمی، مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اظهار کرد: در سراسر کشورهای جهان سرمایه‌گذاری در حوزه فلز طلا نیازمند برخورداری از دانش فنی، ماشین‌آلات و تجهیزات، آگاهی و تبعیت از استانداردها و الزامات زیست محیطی، توانایی مالی در تامین مواد اولیه در بخش فرآوری و انجام عملیات استخراج کانسنگ در بخش معدن است که به همین منظور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) نیز جهت احراز صلاحیت فنی و تخصصی و بالاخص توان مالی در اتمام موفق پروژه تمام شرایط لازم را متناسب با هر طرح یا پروژه در قالب اسناد سرمایه‌گذاری تهیه کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.وی در رابطه با بهترین رویکرد برای توسعه معادن طلا گفت: استمرار حمایت سازمان‌های دولتی ذی‌ربط از قبیل ایمیدرو و ایمپاسکو در راستای تشویق، آموزش و آگاه ساختن سرمایه‌گذاران از فرصت‌‌‌های ویژه سرمایه‌گذاری طلا با نگاهی به سوابق موفق گذشته، واحدهای فرآوری طلا در سطح کشور ایجاد شود تا سود اقتصادی قابل‌توجهی متناسب با حجم سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در زمینه استحصال فلز طلا، برای سرمایه‌گذاران و کشور حاصل شود. همچنین با کمک دانش فنی جدید و تجربه‌‌‌های کسب شده در زمینه استحصال طلا، مدل ایجاد واحد فرآوری در یک معدن با مدل خام‌فروشی مواد همان معدن جایگزین شود که قطعا واحد فرآوری، توجیه اقتصادی بسیار بالاتری دارد. همچنین اینکه اقدامات در جریان ایمپاسکو از قبیل تهیه بانک اطلاعات جامع از وضعیت منابع طلای کشور در ۴ فاز و راه‌اندازی سامانه تحت وب برای دسترسی ذی‌نفعان صنعت طلا نیز می‌تواند نقش موثری در توسعه این امر داشته باشد.

ضرورت ورود شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی به حوزه طلا

کریمی در ادامه با اشاره به آینده معدنکاری طلا در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل بخش معدنی کشور (شناسایی اولیه بالغ بر ۳۵۰‌میلیون تن ذخیره خاک معدنی طلادار با قابلیت استحصال حداقل ۶۰۰ تن طلا) از یک طرف و توجیه اقتصادی زیاد (IRR)  بالا برای استحصال فلز طلا در مقایسه با سایر فلزات نظیر مس و آهن و… از طرف دیگر و نیز اقدامات حمایتی دولت در این راستا، نوید رشد و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه استخراج و استحصال طلا با عملیات آماده‌سازی معادن و ایجاد کارخانه‌ها تولیدی توسط سرمایه‌گذاران طی سال‌های آتی را می‌دهد.

مدیر اقتصادی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تاکید کرد: ورود شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی و انجام سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه‌‌‌های استحصال در جوار معادن طلا، علاوه بر تنوع سبد محصولات، سود قابل‌توجهی عاید آن شرکت‌ها و نیز کشور شده و به تبع آن مسیر دسترسی به توسعه پایدار هموارتر می‌شود. نقش چشمگیر این امر در پویایی اقتصاد کشور، بهره‌‌‌برداری صحیح از منابع معدنی کشور، کسب ارزش افزوده مناسب در بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی از مزیت‌‌‌ها و منافع دیگر سرمایه‌گذاری حوزه طلاست که از موارد مشابه در سطح کشور می‌توان به سرمایه‌گذاری‌‌‌های معادن طلای هیرد، خونیک، موته، جانجا، زرشوران اشاره کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1