آشنایی با انواع مکانیسم های پرداخت لحظه ای

سیستم پرداخت لحظه ای پشتیبانی شده با API در حال افزایش است

محبوبیت سیستم پرداخت لحظه ای پشتیبانی شده با API در حال افزایش است. بازیگران حوزه فناوری از قابلیت های موجود برای نوآوری در محصول استفاده می کنند. بررسی ها نشان می دهد 86 درصد از بانک های جهان می خواهند از API های باز برای فعال کردن حوزه بانکداری باز در 12 ماه آینده استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پرداخت های لحظه ای یکی از مهمترین نوآوری های مالی طی دهه گذشته است. پرداخت های لحظه ای از رشد چند برابری در پذیرش منتفع شده اند و اقتصادهای خرد دیجیتالی را در سراسر جهان (کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته) به طور یکسان تقویت کرده اند.

شش سال پیش، تنها 14 کشور این قابلیت را دارا بودند. امروزه 56 کشور از پرداخت های لحظه ای برخوردار هستند و این تعداد هنوز هم کمتر از یک سوم کشورهای جهان است. این مقاله نگاهی کوتاه به اکوسیستم پرداخت لحظه ای جهانی دارد و آینده آن را بررسی می کند.

انواع مکانیسم های پرداخت لحظه ای

در درجه اول سه نوع مکانیسم پرداخت لحظه ای وجود دارد که در موارد کوچک اما قابل توجهی با یکدیگر متفاوت هستند:

نقل و انتقالات بانکی لحظه ای با استفاده از شماره حساب (رویکرد سنتی)

انتقال پرداخت لحظه ای (RTP) از یک حساب بانکی به حساب دیگر با استفاده از نام مستعار مانند شماره تلفن همراه یا شناسه منحصر به فرد

والت الکترونیکی

چشم انداز جهانی پرداخت های لحظه ای

این مقاله پرداخت های لحظه ای را که با استقبال گسترده مشتریان، فضای پرداخت را متحول کرده است، تحلیل می کند. ممکن است برای برخی تعجب آور باشد که چین علی رغم اینکه کشوری پیشتاز در حوزه پرداخت لحظه ای است، دیگر در صدر جدول نیست.

این موضوع به این دلیل است که اکوسیستم پرداخت چین تحت سلطه والت های الکترونیکی مانند WePay و AliPay است.

بر اساس گزارش پرداخت های Daxue Consulting، از تمام پرداخت های انجام شده در چین، در سال 2018، 83 درصد از والت های الکترونیکی موبایل استفاده کرده اند.

با این وجود چین سیستم RTP (پرداخت لحظه ای) خود را دارد. IBPS (سیستم پرداخت بانکی اینترنتی)، اغلب برای تامین مالی حساب ‌های والت الکترونیکی استفاده نمی‌ شود و سپس برای پرداخت واقعی استفاده می ‌شود.

بنابراین با توجه به استقبال گسترده از والت الکترونیکی در چین، انتقال افراد به یک سیستم RTP دشوار خواهد بود.

روندهایی که پرداخت‌های لحظه ای را به همراه دارند

بر اساس تجربه های پیشین از کار با برخی از پیشرفته ترین اکوسیستم های پرداخت جهان، می توان نتیجه گرفت که شاهد روندهای در حال ظهور متمایزی هستیم:

محبوبیت سیستم پرداخت لحظه ای پشتیبانی شده با API در حال افزایش است: 86 درصد از بانک های مورد بررسی توسط Finastra می خواهند از API های باز برای فعال کردن حوزه بانکداری باز در 12 ماه آینده استفاده کنند.

بازیگران حوزه فناوری از قابلیت های موجود برای نوآوری در محصول استفاده می کنند: شرکت های فناوری بزرگ مانند گوگل و اپل از زیرساخت ‌های موجود و پایگاه مشتری برای ارائه محصولات مالی نوآورانه استفاده می ‌کنند.فین تک ‌هایی مانند PayTM سرمایه‌ گذاری ‌های صندوق ‌های مشترک را با استفاده از زیرساخت‌ های زیربنایی ارائه می ‌کنند. واتساپ نیز در حال ورود به فضای پرداخت است.

پرداخت های لحظه ای به نوآوری در فناوری دامن می زنند و بالعکس: بانک‌ ها و موسسات مالی ارزش تجاری حرکت به سمت زیرساخت‌ های فناوری اطلاعات یکپارچه / قدیمی به معماری سرویس ‌گرا را درک می کنند.

آن ها از داده های بزرگی که تولید می کنند برای ایجاد چشم انداز مشتری و ارائه تجربیات شخصی استفاده می کنند. بسیاری نیز در حال آزمایش راهکارهای مبتنی بر بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستند.

پرداخت های لحظه ای اقتصادهای خرد را توانا می سازد: RTP اکوسیستمی را ایجاد کرده است که شرکت های شخص ثالث را تشویق می کند تا محصولات نوآورانه را به مشتریان ارائه دهند. همچنین به خزانه‌ های شرکت‌ ها به وسیله مدیریت بهتر سرمایه در گردش و نقدینگی کمک می ‌کند.

کووید-19 پذیرش پرداخت های لحظه ای غیر تماسی را تسریع بخشیده است: راهکارهای پرداخت لحظه ای به‌ ویژه در صنایعی که نقاط تماس با مشتری بالایی دارند مانند خرده ‌فروشی ها، رستوران ‌ها، کسب ‌و کار فیلم و غیره، ارزش ارائه می‌ کنند.

حتی با وجود اینکه هیجانات در مورد RTPها به بالاترین حد خود رسیده است، کشورها مشتاق ایجاد یا تقویت سیستم پرداخت خود هستند. باید با احتیاط پیش رفت چرا که فعال سازی چنین سیستم سراسری در مقیاس، چالش های منحصر به فرد و پیچیده ای را به همراه دارد.

چالش های ایجاد یک راهکار RTP (پرداخت لحظه ای) قوی

تغییر رفتار کاربر: اغلب، مشتریانی که در عادات مالی خاص ریشه دارند، ممکن است تغییر را دوست نداشته باشند. بازرگانان و معامله ‌گرانی که از روش‌ های پرداخت سنتی استفاده می ‌کنند ممکن است تمایلی به سرمایه‌ گذاری در راه ‌اندازی فرآیندهای جدید نداشته باشند.

ایجاد یک زیرساخت قوی: کشورها اغلب برای راه‌ اندازی زیرساخت ‌های پیشرفته مورد نیاز برای یک سیستم RTP متمرکز، در کنار زیرساخت بانکی مقیاس‌ پذیر و اتصال در سراسر کشور تلاش می ‌کنند.

فعال سازی قابلیت همکاری: والت های موبایل مشکلاتی در زمینه قابلیت همکاری داشته اند. بانک های مرکزی این چالش را در پرداخت های لحظه ای حذف کرده اند. با این حال، در مورد پرداخت های آفلاین نمی توان همین را گفت.

انطباق با مقررات در حال تحول: اقدامات رگولاتوری در مورد امنیت اطلاعات، حریم خصوصی، زمان آپدیت، عملکرد و غیره باید با سرعتی که پرداخت های لحظه ای در حال تکامل هستند، تکامل یابد.

تضمین امنیت: جلوگیری از کلاهبرداری، ایمن سازی درگاه های پرداخت و پایانه ها در برابر حملات فیشینگ، مهندسی اجتماعی، بدافزارها و غیره باید تضمین شود.

ایجاد آینده پرداخت های لحظه ای

موفقیت پرداخت‌ های لحظه ای به سرعت و کارآمدی در استاندارد سازی اکوسیستم جهانی بستگی دارد. همچنین به تنوع مزایای مرتبط با RTP که مشتریان می توانند به آنها دسترسی داشته باشند بستگی دارد.

زمینه های اصلی رشد به شرح زیر است:

سرمایه گذاری در زیرساخت های بهتر: حجم کوچک و حجم زیاد RTP بر زیرساخت های موجود هر دو بانک و توانایی آنها برای پردازش تراکنش ها فشار وارد می کند. بانک ها برای حمایت از این تراکنش ها باید زیرساخت های خود را ارتقا دهند.

یکپارچه سازی تا زمانی که هنوز زمان وجود دارد: در حالی که برخی از مصرف کنندگان ممکن است ترجیح دهند از پول نقد استفاده کنند، بانک ها باید هرچه سریعتر با سیستم های RTP یکپارچه شوند تا از ضرر فین تک ها و تاجران خاص جلوگیری کنند.

مدرن سازی موثر: بانک‌ ها و موسسات مالی باید پلتفرم‌ های خود را مدرن‌ سازی کنند تا امکان ادغام آسان API، توسعه اپلیکیشن‌ های پرداخت بصری و موارد دیگر را فراهم کنند.

حل مشکلات اتصال: رگولاتورها راهکارهای پرداخت آفلاین را برای افزایش پذیرش در مناطق روستایی یا دور افتاده ‌ای که محدودیت‌ های اتصال دارند، تحت فشار قرار خواهند داد.

تمرکز بر مشتری: فرصت ‌های زیادی برای ایجاد یکپارچه ‌تر و شهودی ‌تر تجربه مشتری وجود دارد؛ دیجیتالی ‌سازی سرتاسر سفر مشتری، ورود آسان، امنیت تراکنش، یکپارچه‌ سازی و مقبولیت در نقاط مختلف تماس مشتری.

برای درک بهتر اینکه چگونه توصیه‌ های ارائه شده تاثیر ارزشمندی برای کسب و کار مشتریان ایجاد می ‌کند، باید به یک مطالعه موردی نگاه کرد.

Thoughtworks با National Payments Corporation of India (NPCI)، یک شرکت غیرانتفاعی که پرداخت های خرد و سیستم های تسویه حساب را اداره می کند، شریک شد.

هدف بازنویسی و مدرن سازی یکی از بزرگترین برنامه های پرداخت هند، BHIM بود. BHIM بر روی زیرساخت یکپارچه پرداخت (UPI) ساخته شده است که انتقال سریع پول غیرنقدی، مطمئن و قابل اعتماد از طریق تلفن های همراه را تضمین می کند.

مشارکت بین Thoughtworks و NPCI منجر به افزایش حجم به میزان 4/14 میلیون تراکنش در ماه، از ژوئن 2020 شد و نفوذ قابل توجه کاربر با حدود 50 میلیون دانلود اپ BHIM شد.

این کار با تجسم مجدد سفرهای مشتری، طراحی مجدد بیش از 200 صفحه نمایش و ساختن یک نرم افزار سفارشی با ارائه ویژگی های محصول نوآورانه امکان پذیر شد.

به صورت کلی، بیشتر مصرف‌ کنندگان در صورت وجود راهکارهای پرداخت لحظه ای، بدون دردسر و با تلفن همراه را انتخاب می ‌کنند.

ارائه یک مورد در مقیاس ملی نیاز به تمرکز جدی بر ایجاد زیرساخت های قوی مورد نیاز و ایجاد یک تجربه یکپارچه بدون به خطر انداختن امنیت یا حریم خصوصی دارد.

به منظور دسترسی به مزایای بی شمار و مورد توجه، اتصال پرداخت ‌های لحظه ای با بانک‌ ها باید با پرداخت ‌های آفلاین یا والت همراه شود و توسط پروتکل ‌هایی برای کاهش چالش ‌های حوزه قابلیت همکاری پشتیبانی شود.

منبع: https://www.thoughtworks.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄  8  =