فعالیت نظام بانکی در چارچوب بانکداری بدون ربا انجام شود

رئیس کل بانک مرکزی:

دکتر صالح ابادی اجرای فعالیت های نظام بانکی در چارچوب بانکداری اسلامی را از الزامات شبکه بانکی کشور برشمرد و گفت: باید فعالیت های نظام بانکی در چارچوب بانکداری بدون ربا انجام شود تا ضمن رفع دغدغه های مراجع و مردم، خدمات در چارچوب بانکداری اسلامی ارائه شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزیف رئیس کل بانک مرکزی در سی و دومین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به ماده 16 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد شورای فقهی در بانک مرکزی اظهار کرد: شورای فقهی از سال 1397 کار خود را در بانک مرکزی آغاز کرده است و در این سال ها تلاش فراوانی در راستای کمک به شبکه بانکی برای حرکت به سمت بانکداری اسلامی کرده است.

دکتر صالح آبادی با اشاره به فعالیت ها و تاثیرگذاری کمیته فقهی در بازار سرمایه افزود: کمیته فقهی در بازار سرمایه دارای سابقه 15 ساله است و با ایجاد ابزارهای جدید مالی در بازار سرمایه کمک شایانی به توسعه و تعمیق این بازار مطابق با قوانین شریعت اسلام کرده است و شورای فقهی نیز می تواند نقش موثری در حرکت نظام بانکی به سمت فعالیت در چارچوب بانکداری اسلامی و رفع شبهات مراجع و متدینین و مردم در خصوص فعالیت های نظام بانکی بردارد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: عملیات ریپو و امهال تسهیلات بانکی از مهمترین دستورالعمل های شورای فقهی در این سال ها بوده است که کمک مهمی به فعالیت های شبکه بانکی در سال های اخیر کرده است.

دکتر صالح ابادی اجرای فعالیت های نظام بانکی در چارچوب بانکداری اسلامی را از الزامات شبکه بانکی کشور برشمرد و اظهار داشت: باید فعالیت های نظام بانکی در چارچوب بانکداری بدون ربا انجام شود تا ضمن رفع دغدغه های مراجع و مردم، خدمات در چارچوب بانکداری اسلامی ارائه شود. دریافت جریمه دیرکرد و سود جریمه تسهیلات توسط شبکه بانکی از مواردی بود که مراجع عظام ایراداتی به آن وارد می کردند که با کمک شورای فقهی در بانک مرکزی در خصوص نظارت و تصحیح ان گام های مهمی برداشته شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته تطبیق در بانک ها عنوان کرد: این کمیته وظیفه تطبیق قوانین و مقررات سیاستگذار پولی با خدمات شبکه بانکی را برعهده دارد. یکی از اعضای این کمیته در هر بانک مسئول تطابق خدمات و فعالیت های بانک با قوانین بانکداری اسلامی به عنوان یکی از قوانین مرجع پولی کشور را برعهده دارد. این فرد بایستی دارای گواهینامه بانکداری اسلامی که از طریق برگزاری آزمون به افراد دارای صلاحیت از سوی بانک مرکزی اعطا می شود، بوده و به بانک ها در راستای تطبیق هرچه بیشتر خدمات با چارچوب بانکداری اسلامی کمک کند.

الزامی به روحانی‌ بودن ناظر شرعی نیست

وی با بیان اینکه باید مصوبات شورای فقهی در شبکه بانکی کشور رعایت شود؛ تصریح کرد: در کمیته تطبیق بانکها یک نفر عضو کمیته است که منتخب هیات مدیره بانک می باشد و باید گواهینامه بانکداری اسلامی را دریافت کند هر فردی متخصص دارای اطلاعات مرتبط می تواند در این آزمون ها شرکت کند و در صورت تایید صلاحیت ؛عضو کمیته تطبیق بانکها شود.

صالح آبادی گفت: وظیفه این افراد کمک به بانک ها برای تطابق بیشتر با بانکداری اسلامی است که در هر بانک یک نفر و نه در هر شعبه است و لزومی هم‌ندارد روحانی باشد. این فرد می تواند عضو کمیته شود و به بانک در جهت تطابق با بانکداری اسلامی کمک کند.

اجرای دقیق بانکداری بدون ربا مستلزم نظارت سیستمی

دکتر صالح آبادی اجرای قوانین بانکداری اسلامی را یکی از مطالبات دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور از سیاستگذار پولی برشمرد و گفت: بانک مرکزی و شورای فقهی با نظرخواهی و مشورت از تمامی متخصصان و صاحب نظران به گونه ای عمل خواهد کرد که با رفع شبهات در جهت بانکداری اسلامی حرکت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: امروزه موضوع بانکداری اسلامی و ابعاد ان در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در دنیا مورد بحث بررسی قرار گرفته و عملیاتی شده است و ما می توانیم از این تجارب و همچنین تجارب نهادهای مالی اسلامی متعدد، رویه ها و استانداردهای نظارتی تدوین شده، تحقیقات و پژوهش ها در خصوص بانکداری اسلامی در دنیا بهره ببریم.

دکتر صالح آبادی همچنین بر لزوم توجه به اموزش بانکداری اسلامی تاکید کرد و افزود: قانون بانکداری بدون ربا قانون جامعی است که انتظار داریم موسسه آموزش عالی بانکداری با برگزاری دروه مختلف نسبت به اموزش بانکداری اسلامی به کارکنان خدوم شبکه بانکی کشور در راستای تسهیل و پیاده سازی عملیات بانکداری بدون ربا گام بردارد. همچنین با تفاهم نامه ای که با حوزه علمیه قم منعقد شده است می توانیم از ظرفیت های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی این مرکز نیز در راستای گسترش بانکداری اسلامی استفاده کنیم.

سی و دومین همایش بانکداری اسلامی با عنوان «نظارت و تطبیق شرعی در بانکداری اسلامی: مبانی نظری، تجارب جهانی و توصیه های سیاستی» برگزار می شود.

همایش سالیانه بانکداری اسلامی، به عنوان بزرگترین رویداد علمی در این حوزه و به طور خاص در زمینه بانکداری اسلامی، در هفته بانکداری، مقارن با تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا، طی سی و یک سال گذشته برگزار و تداوم یافته است. این همایش برای بسط دانش بانکداری، تضارب افکار بین صاحب‌نظران داخلی و خارجی و هم‌افزایی میان آنان، فرصت شایسته‌ای را فراهم کرده است.

مخاطبان اصلی این همایش، مدیران، کارشناسان ارشد نظام بانکی کشور و اساتید هستند. آخرین دستاوردهای مطالعات و پژوهش‌ها در حوزه علوم بانکداری و مالی اسلامی در قالب سخنرانی، مقاله و میزگرد تخصصی در این رویداد ارائه می‌شود. همچنین دستاوردهای علمی همایش همه ساله به صورت کتاب مجموعه مقالات و سخنرانی‌ها در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و مرجع ارزشمندی برای مطالعات و پژوهش‌های آتی می‌باشد.

سی و دومین همایش بانکداری اسلامی روزهای سه شنبه و چهارشنبه 8 و 9 شهریورماه در بانک مرکزی برگزار می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

68  −    =  65