مهاجرت رمز ارزی ها

با وجود عبور بیت‌کوین از کف ۲۰‌هزاردلاری خود، این کاهش تنها چند ساعت دوام داشت و این رمزارز سطح ۲۰هزاردلاری را تا ساعت ۶ عصر روز گذشته پس گرفت. علاوه بر رمزارزها، بازار طلا و بازار سهام اروپا نیز در واکنش به سخنان رئیس ‌فدرال‌رزرو مبنی بر ادامه سیاست انقباضی آمریکا، نزولی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بیت‌کوین روز گذشته با افت حدود ۵/ ۰‌درصدی خود، حمایت ۲۰‌هزار‌دلاری خود را از دست داد. لیدر رمزارزها که در روز شنبه ۲۷ ماه اوت با سقوط ۷‌درصدی مواجه شده بود، در آغاز روز گذشته با قیمت ۱۹‌هزار و ۹۳۸‌دلار در بازار معامله می‌شد، اما در میانه روز بار دیگر حمایت ۲۰‌هزار‌دلاری را به دست آورد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که افت قیمت بیت‌کوین، باعث کوچ سرمایه‌گذاران به سایر بازارها خواهد شد.

اما برخی دیگر معتقدند بیت‌کوین با تمام توان در حال حفظ کانال ۲۰‌‌هزار‌دلاری است، اما در‌نهایت این رمزارز نمی‌تواند در خلاف جهت بازار حرکت کند و رشد قیمتی آن تا زمانی که از سرعت افزایش نرخ بهره کاسته نشود، امکان‌پذیر نیست. ریزش بازارهای پرریسک را در کاهش قیمت اتریوم نیز می‌توان دنبال کرد. این رمزارز در ریزش اولیه خود در روز شنبه توانست سطح ۱۵۰۰دلار را حفظ کند، اما روز گذشته وارد کانال ۱۴۰۰دلاری شد.

گروه دیگری از تحلیل‌گران افزودند: افت بازار طلا و رمز‌ارزها سرمایه‌گذاران را به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته اول سرمایه‌گذارانی هستند که دارایی خود را در دو بخش محبوب (طلا و بیت‌کوین) سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با کاهش ارزش بازارها، دارایی‌های خود را با توجه به افزایش نرخ بهره به بانک منتقل خواهند کرد. اما دسته دوم شامل سرمایه‌گذارانی است که از تلاطم بازارها بهره می‌برند و طلا، بیت‌کوین و… را با قیمت‌های پایین‌تری خریداری می‌کنند تا با بازگشت قیمت‌ها به جایگاه سابق خود، عایدی به دست آورند. علاوه بر بازارهای مذکور، طلا نیز روند معاملاتی ۲۷ ماه اوت را با قیمت ۱۷۳۶دلار به پایان رساند. اما سوال این است که قیمت طلا در روزهای آتی ریزش بیشتری را متحمل خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید به دو عامل «تقویت شاخص دلار» و «سخنان رئیس فدرال رزرو در تدام سیاست‌های انقباضی» در روزهای اخیر اشاره کرد. اما بازار طلا در حال حاضر تنها با معضل سیاست‌های انقباضی و به دنبال آن افزایش نرخ بهره، دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ زیرا اعمال سیاست‌های پولی اثر خود را در شاخص دلار نیز نشان داده و توانست آن را با کاهشی اندک رو‌به‌رو کند.

افت شاخص سهام در آمریکا و اروپا

علاوه بر بازارهای ریسکی و طلا، بازار بورس آمریکا نیز دومین هفته منفی را پشت‌سر گذاشت. اثر سیاست‌های مورد‌تاکید رئیس فدرال رزرو به بازارهای اروپا نیز سرایت کرده و توانست بازار بورس اروپا را وارد روند نزولی کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که با اعلام رئیس فدرال رزرو مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی، بازار بورس اروپا واکنش نشان داد و منفی شد. به دنبال این موضوع شاخص «STOXX ۵۰» با  افت ۷/ ۱درصدی رو‌به‌رو شد. همچنین سهام‌های خرده‌فروشی و تفریحی منطقه یورو نیز با افت ۵/ ۳ و ۴/ ۳درصدی مواجه شدند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =