منسوخ شدن آلت‌کوین‌ها توسط درایو‌چین

درایوچین نام یک سافت‌فورک پیشنهادی بیت‌کوین است که می‌تواند مجموعه‌ای از زنجیره‌های جانبی را به بیت‌کوین اضافه و عملاً آلت‌کوین‌ها را منسوخ کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،Drivechain از طریق BIP 300/301، معرفی شده‌ و در توضیحات این سافت‌فورک به چشم‌انداز جدیدی برای بیت‌کوین اشاره می‌شود و برای تحقق این چشم‌انداز، درایوچین قرار است چالش‌هایی را حل کند.

در این BIP، ابتدا با تاکید بر حفظ قوانین لایه اول بیت‌کوین، برای توسعه و افزایش ویژگی‌های بیت‌کوین، افزودن زنجیره‌های جانبی معرفی می‌شود. با این کار ضمن دست نخوردن قوانین و پروتکل‌های امنیتی لایه اول، امکان اضافه کردن ویژگی‌های آلت‌کوین‌ها با استفاده از زنجیره‌های جانبی در بیت‌کوین فراهم می‌شود. در صورت تحقق یافتن این پیشنهاد، بیت‌کوین عملاً بازار رمزارزها را به دست می‌گیرد و به یکه‌تاز بازار تبدیل می‌شود که می‌تواند همه ویژگی‌های آلت‌کوین‌ها را در کنار ویژگی‌های کلیدی خود ارائه دهد.

از دیگر ویژگی‌های این BIP می‌توان از افزایش تعداد تراکنش‌ها و کارمزدها نام برد. موضوعی که با توجه به هاوینگ بیت‌کوین، نصف شدن پاداش ماینرها در هر دوره چهارساله، می‌تواند به تامین مالی ماینرها و افرایش انگیره آنها منجر شود.

کاهش درآمد ماینرها تاکنون بارها امنیت شبکه بیت‌کوین را به خطر انداخته است. ماینرها با کاهش درآمدشان معمولاً تصمیم به انجام راه‌حل‌هایی مانند افزایش سایز بلاک یا تغییر سقف ۲۱ میلیونی بیت‌کوین گرفته‌اند که با اجرایی شدن هر کدام احتمال مرگ بیت‌کوین بسیار بالا می‌رود.

همچنین با استفاده از زنجیره‌های جانبی، صحبت‌ها پیرامون بالا بودن کارمزد بیت‌کوین هم به پایان می‌رسد. هرچند در حال حاضر هم شبکه لایتنینگ به عنوان لایه دوم بیت‌کوین فعال است و برای استفاده از آن کارمزد بسیار ناچیزی باید پرداخت، اما به وسیله زنجیره‌های جانبی متعدد می‌توان شاهد بهره‌وری از کارمزدهای بسیار کم برای استفاده‌های روزمره باشیم.

تمام ویژگی‌هایی که برشمرده شد با یک سافت‌فورک به دست می‌آید و در نتیجه آن سه ویژگی مهم فعال می‌شود:

  1. گره‌های زنجیره اصلی فقط نیاز است مجموعه کوچک، ساده و ثابتی از قوانین BIP300 و BIP301 را تایید کنند و دیگر قوانین و پروتکل‌ها توسط یک نرم‌افزار کاملاً مجزا تایید و اجرایی می‌شوند. به همین ترتیب اگر تاییدکننده‌ای در شبکه اصلی با زنجیره‌های جانبی موافقت نکند، به راحتی می‌تواند آنها را نادیده بگیرد.
  2. زنجیره‌های جانبی نیاز به تعریف دارایی جدید ندارند و می‌توان در آنها از بیت‌کوین استفاده کرد. به همین دلیل برخلاف آلت‌کوین‌ها رقابتی بر سر ارزش دارایی‌ها شکل نمی‌گیرد که باعث تقسیم شبکه شود.
  3. امنیت زنجیره‌های جانبی با نرخ هش شبکه اصلی بیت‌کوین تامین می‌شود. با این کار به جای خرج شدن کارمزد تراکنش‌ها در آلت‌کوین‌ها، تمام کارمزدها به بالا بردن امنیت شبکه بیت‌کوین منجر می‌شود.

با این پیشنهاد، بیت‌کوین صاحب مجموعه‌ای از زنجیره‌های جانبی می‌شود. اما این موضوع که آیا یک زنجیره جانبی به بیت‌کوین اضافه می‌شود یا خیر، بستگی به پتانسیل هر زنجیره برای ایجاد کارمزد دارد. در این سازوکار، ماینرها اضافه شدن زنجیره‌هایی را تایید می‌کنند که سود آنها را به حداکثر برساند و به همین دلیل زنجیره‌ای که بتواند اقبال کاربران را بیشتر جلب کند، تایید ماینرها را هم به دست می‌آورد. این سازوکار تصمیم‌گیری اقتصادی می‌تواند در نهایت جایگزین بسیاری از فرایندهای تصمیم‌گیری سیاسی شود.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، برخی از زنجیره‌های جانبی از ابتدا با هدف ایجاد عملکردهای جدید ساخته می‌شوند در حالی که دیگر زنجیره‌ها نسخه‌ای از آلت‌کوین‌ها خواهند بود با این تفاوت که امنیت آنها متاثر از شبکه اصلی بیت‌کوین است؛ حال آنکه در شرایط فعلی هیچ‌کدام از آلت‌کوین‌ها از این موقعیت برخوردار نیستند.

در حال حاضر، پاداش اضافه کردن بلاک به بلاک‌چین بیت‌کوین، ۶.۲۵ بیت‌کوین است. این عدد تا سال ۲۰۴۰ به 0.390625 بیت‌کوین می‌رسد. در کنار این ۹۴ درصد کاهش، نمی‌توان انتظار داشت کاربران همچنان مایل به پرداخت هزینه کارمزد بالا باشند. بنابراین با این وضعیت قیمت هر واحد بیت‌کوین باید به ۳۵۰ هزار دلار برسد (افزایش قیمت هر واحد بیت‌کوین تا ۳۵۰ هزار دلار شبکه بیت‌کوین را به هدفی ۱۵ برابر ارزشمندتر از اکنون برای به دست آوردن مالکیت شبکه تبدیل می‌کند) تا همچنان سود ماینرها تامین شود و شبکه امن بماند یا تعداد تراکنش‌ها بیشتر شود.

برای مقایسه می‌توانیم تعداد تراکنش مورد نیاز را تخمین بزنیم. از ۲۰ جولای ۲۰۲۲ بودجه مورد نیاز برای تامین امنیت شبکه بیت‌کوین حدود ۲۵۰ دلار بر ثانیه است. این عدد با توجه به پاداش استخراج هر بلاک، قیمت هر واحد بیت‌کوین و مجموع کارمزد تراکنش‌ها به دست آمده است. بنابراین برای پاسخ به این هزینه ما نیاز به حدود ۲۵۰ تراکنش در ثانیه داریم.

برای درک بهتر می‌توان شرکت پرداخت بین‌المللی ویزا را مثال زد. این شرکت توانایی پردازش ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد. با فرض رشد قیمت بیت‌کوین تا سال ۲۰۴۰ که پاداش دریافتی بابت هر بلاک کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، تنها رسیدن به هدف ۲۵۰ تراکنش (حدود ۱۵ درصد از تراکنش‌های ویزا) با توجه به استقبال روزافروزن از بیت‌کوین، غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

در حال حاضر از نظر فنی تعداد تراکنش‌های قابل پردازش بیت‌کوین روی عدد ۵ تراکنش در ثانیه قفل شده است. اما دستیابی به تراکنش‌های بیشتر با استفاده از BIP300 و BIP301 امکان‌پذیر است. با توجه به محاسبات، استفاده از زنجیره‌های جانبی حتی تا سال‌ها بعد از کاهش پاداش شبکه، باز هم امکان تامین مالی ماینرها را فراهم می‌کند و امنیت شبکه حفظ می‌شود.

تامین امنیت شبکه بیت‌کوین با تقاضای کاربران برای تراکنش‌های بیت‌کوین سنجیده می‌شود. این عدد همچنین نشان‌دهنده میزان سرمایه مورد نیاز برای حمله مهاجمان است. در این مدل کاهش ارزش شبکه می‌تواند باعث افزایش احتمال حمله شود و افزایش ارزش، به مقاوم‌تر شدن شبکه در مقابل حملات می‌انجامد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =