سامانه پل؛ زیست بومی برای نوآوری های مالی

میزسخن اهالی پل درباره سامانه پرداخت لحظه ای (بخش اول)

پرداخت لحظه ای مبتنی بر حساب، یک اکوسیستم پویا را شکل خواهد داد. پلتفرمی فراتر از یک سامانه بدین معنی که خود می تواند زیست بومی برای نوآوری های مالی باشد؛البته این موضوع مستلزم وجود ظرفیت های مقرراتی است که توسط ناظر پولی ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سامانه پرداخت لحظه ای (پل) به عنوان یکی از سامانه های ملی پرداخت، سرویس بین بانکی، هماهنگ و استاندارد در سطح کشور است که با نظارت بانک مرکزی، تسویه پرداخت های لحظه ای با حجم انبوه و مبالغ نسبتاً خُرد را در هر ساعتی از شبانه روز و بدون تعطیلی فرآهم می کند و انتقال وجه در آن به صورت آنی و با استفاده از شماره شبا (شماره حساب) انجام می شود.

خوشبختانه این پروژه در برنامه جامع 10سالة بانک مرکزی تحت عنوان نقشه راه 1400 تعریف و از ابتدای سال 1399 جلساتی با بانک ها به منظور پیشبرد این پروژه برگزار و مقرر شد کارگروه های کسب و کاری و فنی تشکیل شوند.

این پروژه در زمره پروژه هایی است که از ابتدای راه در مسیر تعامل و مشارکت با بانکها پیش رفت و اواخر سال 1399 مستندات نهایی از طرف بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شد و پس از پیاده سازی سامانه واسط توسط بانک ها در مهر ماه سال 1400 مانور سامانة پل برگزار شد و بر اساس نتایج آن، مشکلات مربوط به سامانه واسط رفع شد و برخی مسائل نیز در سامانه مرکزی بهبود یافت.

در حال حاضر امکان ارسال دستورپرداخت پل توسط تمام مشتریان از درگاه‌های 23 بانک (حداقل در یکی از درگاه‌های شعبه، اینترنت و موبایل بانک‌های سامان، آینده، ملی ایران، صادرات ایران، دی، ایران زمین، اقتصادنوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض الحسنه رسالت، گردشگری، توسعه تعاون، معاملات ریالی، خاورمیانه، شهر، صنعت و معدن، کشاورزی، ایران – ونزوئلا، قرض الحسنه مهر ایران، سینا، پارسیان، پست بانک و مسکن ) به مقصد 27 بانک مقدور می‌باشد و به مرور زمان این خدمت در تمام بانک‌های کشور عملیاتی می‌شود.

جزئیات بیشتر درباره پل را از زبان مهمانان میزگرد بشنوید. حمیدرضا نوروزی، مسئول پروژه پل در بانک مركزی؛ محمد میرزاآقایی، مدیر سامانه های ملی پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک؛ علیرضا جلال، معاون اداره مهندسی نرم افزار بانک پاسارگاد؛ محمد ضیایی فر، معاون اداره کل مبادلات الکترونیک و خزانه داری بانک کشاورزی؛ امید صمدی، رئیس اداره پشتیبانی نرم افزار مدیریت فناوری اطلاعات بانک سامان؛ جمشید حامد، مدیر بخش خدمات غیرحضوری شرکت بهسازان ملت و سرکارخانم رادا علیجانی، کارشناس ارشد نرم افزار بانک آینده اعضای حاضر در میزگرد پیشرو هستند که متن آن را با هم می خوانیم.

حمیدرضا نوروزی

* آقای نوروزی در ابتدا به صورت خلاصه توضیحاتی در مورد سامانه پل ارائه کنید.

نوروزی: درحال حاضر 28 بانک آزمون‌های خود را به صورت موفق سپری کرده‌اند و امکان ارسال دستورپرداخت پل به مقصد 27 بانک برای مشتریان وجود دارد که طبق پایش صورت گرفته این سرویس با ضریب عملکرد موفق حدود 99 درصد در شبکه بانکی ارائه می‌شود و سایر بانک‌ها نیز در حال اتصال به سامانه پل و توسعه درگاه هستند.

به طور متوسط 9 هزار تراکنش با متوسط مجموع مبلغ 217 میلیارد ریال در سامانه پل به صورت روزانه پردازش می‌شود که به تدریج در حال افزایش است. هم اکنون حدود 40 درصد درگاه‌ بانک‌ها به صورت فعال به مشتریان ارائه سرویس می‌کنند و به دلیل اینکه برخی بانک‌ها به صورت تک درگاه فعال هستند.

ما در یک مسیر توسعه 60 درصدی فعال شدن سرویس در کلیه درگاه‌‌ها قرار داریم و امید است پس از اتصال همة بانک‌ها، توسعة درگاه‌ها،‌ فرهنگ‌سازی و بهره‌برداری رسمی از سامانه، حجم این تراکنش‌ها در سامانه به چند میلیون تراکنش در روز برسد.

* آقای میرزاآقایی در تکمیل صحبت‌های آقای نوروزی و از منظر اجرا به نکات لازم اشاره کنید.

میرزاآقایی: آقای نوروزی به نکات اصلی اشاره کردند؛ بنابراین فقط اتفاقات این چند سال را از دیدگاه فنی و کسب و کاری مرور می‌کنم. جای این سرویس در صنعت بانکی و سرویس‌های پرداخت خالی بود.

برای انجام تراکنش‌های اکانت بیس در محدوده مبالغ متوسط پایا را داشتیم و برای تراکنش مبالغ کلان سامانة ساتنا وجود داشت و سال‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته بودند؛ اما برای مبالغ خرد و آنلاین سامانه‌ای وجود نداشت و جای خالی آن احساس می‌شد.

محمد میرزاآقایی

در مراحل اولیه تعریف و طراحی پروژه اتفاق خوبی که افتاد این بود که ما چرخ را از ابتدا اختراع نکردیم؛ بلکه از تجربیات موجود در دنیا هم در زمینه کسب و کار و هم کاربردها و استانداردسازی بهره گرفتیم.

بعد از طی مراحل اولیه و تعریف حدود پروژه و کاربردها و هدف‌گذاری و انتخاب استاندراد کسب و کار باید مطالعات تطبیقی و بومی‌سازی را انجام دهیم. در مرحلة بومی‌سازی شرایط حال حاضر سیستم بانکی و سیاست‌های حاکم در آن را در نظر گرفتیم و در نهایت طراحی اولیه و نهایی انجام گرفت.

یکی از موارد مؤثر دیگر توجه به این نکته بود که در همان مراحل اولیه پیاده‌سازی با کارگروه‌هایی که به صورت پیوسته تشکیل شد ذی‌نفعان را درگیر و از همان ابتدا نظرات و پیشنهادات را دریافت و سعی کردیم در اجرا و طراحی‌ها به نظرات ذی‌نفعان پروژه دقت ویژه‌ای داشته باشیم. که در نهایت توجه به این موضوع کمک شایانی به سهولت عملیاتی کردن و بهره‌برداری از پروژه کرد.

خوشبختانه بانک‌ها که ذی‌نفعان اصلی این سامانه هستند به خوبی همکاری کردند. امروز در فاز نهایی پروژه یعنی توسعة آن در بازار پرداخت و توسعه کاربردهای آن قرار داریم که امیدوار هستیم این سامانه جایگاه واقعی خود را در بازار پیدا کند.

* آقای حامد لطفاً وضع موجود را در داخل و خارج از بانک ملت بررسی کنید.

حامد: از آقای نوروزی و آقای میرزاآقایی تشکر می‌کنم؛ در طول سالیانی که به واسطة پروژه‌های مختلف با اداره نظام پرداخت و شرکت خدمات انفورماتیک ارتباط دارم جزو معدود نهادهای کشور هستند که بر مبنای دانش و تجربة موفق دیگران عمل می‌کنند نمونة آن نیز سامانة پل است.

همان‌طور که آقای میرزاآقایی بیان کردند؛ مدت‌ها بود جای خالی چنین سامانه‌ای را احساس می‌کردیم که مبتنی بر اکانت و مختص پرداخت‌های خرد باشد.

هر سامانه‌ای باید دوران طفولیت خود را بگذراند تا به دوران بلوغ برسد. به نظرم اگر پای کار باشیم یک سال آینده این سامانه به دوران بلوغ خود خواهد رسید و درگاه‌های همة بانک‌ها فعال می‌شوند و مشتریان، استفاده از این سامانه را یاد می‌گیرند و بخش عمده‌ای از تراکنش‌های کارت به کارت همچنین بخشی از حواله‌های سامانه پایا به این سامانه سرریز می‌شود؛ چون پرداخت لحظه‌ای و آنی است.

جمشید حامد

در مورد وضع موجود باید بگویم که مشخصاً در بانک ملت اتفاقات خوبی صورت گرفته است؛ با توجه به اینکه بانک‌ها مشغله‌های متعددی دارند؛ از جمله یکی از درگیری‌های بسیار مهم آنها مسئلة پولشویی است که زمان بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های پیمانکاری آنها صرف آن می‌شود.

با این حال این سامانه در حال پیشرفت است. ما یکی از بخش‌هایی هستیم که فعالیت در این زمینه را کمی دیر آغاز کردیم و بخش عمدة آن به دلیل درگیری‌های کاری بوده و بخش دیگر آن نیز پاندمی کرونا، همة این عوامل باعث شده تا جلسات بانک مرکزی با تأخیر برگزار شوند. ما خودمان به واسطة اینکه پروژه قطعی نبود، نمی‌توانستیم آغاز کنیم؛ ولی بالاخره انجام شد.

جلسات اولیه سامانة پل مربوط به سه سال قبل یعنی قبل از شیوع بیماری کرونا بود. طی جلسه‌ای طرح مطلب شد؛ اما با کرونا مواجه شدیم و این مسئله به تأخیر افتاد؛ اما مجدداً شروع به کار کردیم.

سامانه‌ای که در حال حاضر در بانک مرکزی در حال اجراست چفت و بست محکمی دارد و مؤلفه‌های لازم در آن دیده شده است. یک الی دو مطلب در جلسات کارشناسی مطرح شد و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک مشکلات مرتفع می‌شوند؛ وقتی دربارة انتقال وجه صحبت می‌کنیم آنچه در ظاهر قضیه است بحث انتقال وجه است پشت قضیه مسائل دیگری هم وجود دارد؛ چون به جز در ساتنا در تمامی سامانه‌ها تسویة بانکی متأخر بوده و بعداً انجام می‌شود در سامانة پل هم همین‌طور است؛ بنابراین مسائل باید درست دیده شوند تا این بحث به درستی پیش برود. تصورم بر این است که امروز در جایی قرار گرفتیم که این اتفاقات افتاده و سامانه ظرفیت این را دارد که میلیون‌ها تراکنش را در طول روز جابه‌جا کند.

نکتة مهم دیگر در رابطه با مردم است؛ در واقع مردم هنوز این سامانه را نمی‌شناسند؛ بنابراین باید اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت بگیرد.

موضوعات فنی بسیار ریزی وجود دارد که در حوصله این جلسه نمی‌گنجد؛ ولی در کل این حرکت را مثبت می‌دانم در واقع کاری که تا به امروز انجام شده بسیار ارزنده است. بانک مرکزی و شرکت خدمات پیشرو بودند؛ اما بانک‌ها عقب هستند باید خود را به آنها برسانیم.

بعضی از درگاه‌های بانک‌ها هنوز راه نیفتاده‌اند و اداره سازمان بانک‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که باید حل شوند امیدوارم در آینده‌ای نزدیک این مسائل حل شوند.

ضیایی فر

* آقای ضیایی‌فر، محور اول این گفت‌وگو نگاه درون‌بانکی و محور دوم برون‌بانکی است؛ بنابراین نکاتی که در دور اول بیان می‌کنید بیشتر به چالشها و وضع موجود فعلی بانک کشاورزی که نمایندة آن هستید تمرکز داشته باشد.

ضیایی‌فر: سیستم IPS (Instant Peyment System ) که برگی دیگر از نظام پرداخت بود با عنوان سامانه پل (سامانه پرداخت لحظه‌ای) ورق خورد و معرفی شد این خلأ در بخش سامانه‌ها مشاهده شد و مستندات آن از طریق نهاد ناظر یعنی بانک مرکزی به عنوان راهبر در اختیار بانک‌ها قرار گرفت و بانک‌ها بر اساس سررسیدی که بانک مرکزی انتظار داشت تا حدودی موفق عمل کرده‌اند.

بانک کشاورزی نیز بر اساس برنامه‌های بانک مرکزی پیش رفت؛ اما این سامانه هنوز نوزاد است؛ اما یک نوزاد شکموست، چرا که این سامانه باید سریع رشد کند و جلوتر از سامانه‌های دیگر حتی ساتنا و پایا قرار بگیرد؛ چون با تراکنش‌های انبوهی مواجه خواهد شد.

از آنجایی که سامانة پل سامانة استاندارد و استانداردتر از سامانة حواله کارت به کارت است؛ بنابراین جایگزین مناسبی برای سامانه سحاب (سامانه حواله الکترونیکی بین بانکی) است؛ سامانة حواله کارت به کارت به لحاظ مبارزه با پول‌شویی ابهاماتی دارد؛ اما سامانه‌های مبتنی بر حساب از استاندارد مطلوب‌تری برخوردارند.

سامانة پل در شرایط فعلی با 9 هزار تراکنش هنوز نوزاد است و کار زیادی می‌طلبد و از نظر بیزینس‌من‌ها باید تست استرس‌های سنگینی بدهد تا اشکالات و باگ‌های آن مشخص شوند به نظرم با نه هزار تراکنش مشکلات مشخص نخواهند شد.

* بانک کشاورزی دقیقاً کجای پروژه پل ایستاده است؟

ضیایی‌فر: بانک کشاورزی به عنوان یکی از بانک‌های بزرگ بدون درگاه همراه بانک در ردة سوم بلحاظ تعداد تراکنش در سامانة پل قرار دارد؛ البته در بانک های بزرگ در رده اول قرار دارد ضمن اینکه همراه بانک را تا چند روز دیگر پیاده‌سازی خواهیم کرد. در حال حاضر در شعبه و درگاه اینترنت بانک سامانه را پیاده‌سازی کردیم. ما در بستر پاسخگویی اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم و در بخش تبلیغات نیز در حال انجام اقداماتی هستیم.

* آیا در زمان اتصال دچار چالش نشدید؟

ضیایی‌فر: چالش‌ها و باگ‌های کوچکی بود که با تعاملی که با نمایندگان شرکت انفورماتیک و جناب آقای نوروزی داشتیم مرتفع شدند؛ ولی هنوز جای کار بسیاری دارد.

صمدی

* آقای صمدی پیشرفت کار در بانک‌ سامان را مرور کنید و نظرتان را در این مورد بگویید.

صمدی: از سال 99 که جلسات فنی کسب و ‌کاری سامانة پرداخت لحظه‌ای آغاز شد با یک سری تغییرات در بانک سامان و شکل‌گیری بلوبانک سامان همزمان شد؛ این موضوع به عنوان ایده‌ای در ذهن مدیران بانک قرار گرفت که به عنوان اولین بانک اقدام به فرآیندهای تست و اتصال و در نهایت عملیاتی کردن این سامانه باشیم.

اما بانک سامان یک مشکل داشت و آن اینکه پیمانکار کربنکینگ بانک سامان یعنی شرکت توسن درگیر امور دیگری بود. بانک مرکزی در ردیف پروژه‌هایی که برای تیم‌های اجرایی ایجاد کرد سبد متنوع و گسترده‌ای به ویژه در حوزه‌های تسهیلات و چک است که تیم‌های فناوری را به شدت درگیر می‌کند؛ اما مزیت ساختار پرداخت لحظه‌ای این است که در نهایت به جای پروژه‌های نظارتی، پروژه‌ای عرضه می‌شود که مشتری نظام بانکی می‌تواند ارزش افزودة جدیدی در تسهیل عملکرد روزانه مالی خود داشته باشد.

تمام اقدامات در سامانة تسهیلات، در حوزة افزایش نظارت‌های بانک مرکزی همچون توسعه سمات یا در ناحیة چک پروژه بزرگ پیچک و غیره یا در ناحیه ساتنا و پایا اقدامات نظارتی مثل قرار دادن کدپستی و … است؛ اما وقتی در سال 99 این بستر یعنی سامانه پل ایجاد شد تا بر اساس آن امکان انجام تراکنش انتقال از طریق سپرده را به صورت پرداخت‌های خرد و لحظه‌ای به عنوان یک بستر جدید ایجاد کنیم در انتهای سال 99 خدمت همکاران بانک مرکزی مثل پرداخت و خدمات پیشنهاد دادیم تا آمادگی تست داریم.

قطعاً در آن مرحله یک سری از بانک‌های دیگر نیز امکان تست را داشتند؛ ولی بانک مرکزی در فاز اولیه تست اعلام کرد که شما به عنوان اولین بانک قصد دارید این سامانه را تست کنید طبعاً قصد داریم در یک محیط پروداکشن این سامانه را تست کنیم؛ بنابراین این چالش‌ها وجود دارد که بخواهیم در این فرآیند توسعه صورت بگیرد.

به این ترتیب در اسفند 99 با همکاران خدمات فرآیند تست را آغاز کردیم در ادامه مجدداً با توجه به تغییراتی که در سامانه صورت گرفت از ما خواستند که مجدداً تست کنیم؛ به این ترتیب بانک سامان دارای چالش داخلی عظیمی شد.

بانک سامان دارای دو ساختار کربنکینگ یکی کربنکینگ بانک سامان و کربنکینگ نئوبانک بلوبانکمی باشد. این دو کربنکینگ در نهایت باید با یک کانال با بانک مرکزی در ارتباط می‌شدند؛ اولین کاری که انجام دادیم این بود که تیم تولید بانک سامان تمام لایه‌های ارتباطی سرویس‌هایی را که با بانک مرکزی داشت از شرکت توسن تحویل گرفت.

شرکت توسن در آن مقطع زمانی اعلام کرد که در برنامه‌های کوتاه‌مدت امکان راه‌اندازی سامانة پل را ندارد واین اعلام به صورت رسمی به بانک‌های طرف قرارداد خود نیز صورت پذیرفته بود؛ ولی به دستور مدیرعامل بانک سامان تیم تولید داخلی موظف بود به منظور استفاده از ظرفیت‌های پل این پروژه را آغاز و پیاده‌سازی کند و در نهایت با توجه به تست‌های مجددی که انجام شد از انتهای آذرماه و ابتدای دی‌ماه با بانک مرکزی هماهنگ شد و آن را در سامانه‌های‌مان عملیاتی کردیم که در این مرحله نیز توسن اعلام آمادگی کرد و در فاز اول در اپلیکیشن بلوبانک سامان عملیاتی شد و نرم‌افزار موبایل‌بانک سامان (موبایلت) که انتقال از طریق پل عملیاتی شد و یک هفته بعد در اینترنت بانک سامان عملیاتی شد.

میزپرد پل

تیم فنی بانک سامان علاقه‌مند بود خدمات جدیدی به مشتریان بانک ارائه کند؛ اما با یک چالش مواجه شد و آن چالش مغایرت‌گیری بود. ما در زمانی محصول را عملیاتی کردیم که شرکت توسن بر اساس اصرار شدید بانک سامان محصول را عملیاتی کرد و در آن مرحله ما سیستم مغایرت‌گیری نداشتیم؛ در آن زمان با آقای نوروزی مذاکرات بسیاری می‌کردیم و از طرف دیگر با فشار مشتریانی که وارد مغایرت شده بودند مواجه بودیم.

ما در ساختار بانک‌ها در تیم‌های فناوری مباحث توسعه را بیشتر مدنظر داریم؛ ولی در ساختارهای مالی مباحث تسویه و مغایرت‌گیری اهمیت دارد در هفته‌های اول تا قبل از اینکه شرکت توسن بتواند پچ مغایرت‌گیری کربنکینگ سامان را در سامانة پل راه‌اندازی کند تیم بانک سامان به صورت مستمر و حتی خارج از زمان ساعات کاری درگیر این مسئله بود که تراکنش‌ها را مغایرت‌گیری کند از طرف دیگر مشتریان شاکی بودند؛ به این ترتیب تمام تراکنش‌ها و مغایرت‌گیری‌ها به صورت دستی انجام می‌شد؛ ولی امروز سیستم به صورت خودکار مغایرت‌گیری انجام می‌دهد.

نکتة دیگر در فرآیند پرداخت لحظه‌ای اینکه امروز 70 درصد ظرفیت تراکنش موجود در بخش پذیرندگی را بانک سامان پذیرش می‌کند. در حالت پذیرندگی به دلیل اینکه از سه کانال امکان انجام تراکنش با مبدأ سامان وجود دارد میزان تراکنش‌های با مبدأ سامان بالاست؛ ولی در حالت صادرکنندگی وضعیت فعلی مطلوب نیست اینکه من بتوانم به عنوان مقصد قرار بگیرم پیش نیاز این حالت این است که بانک‌های دیگر توسعة درگاه بدهند.

نکتة دیگر اینکه من از ظرفیت تیم فنی این پروژه بسیار سپاسگزارم. تعاملاتی که با آقای نوروزی و سایر دوستان داشتیم گاهی تا پاسی از شب ادامه می‌یافت؛ یعنی تمام پیام‌ها و بررسی‌های تراکنش‌ها تا 11 الی 12 شب به صورت مستمر با دوستان ادامه داشت. معمولاً بعد از مستندسازی پروژه‌ها مستندات فنی‌شان نیاز به ابلاغ و اصلاح دارند؛ ولی خوشبختانه به جرأت می‌توانم، بگویم که ما در هیچ کدام از مستندات ابلاغی این پروژه مشکل خاصی ندیدیم.

* آقای ضیایی‌فر آیا نکتة خاصی دارید؟

ضیایی‌فر: برای تکمیل صحبت‌های آقای صمدی باید بگویم که من به عنوان بیزینس‌من این سامانه همیشه دغدغه کاربری سیستم را در اجرای سیستم داشتم. پشت سیستم باید بسیار قوی عمل کند.

معتقدم پاشنه‌آشیل این سامانه، سامانة مغایرت‌گیری است؛ چرا که این سامانه قصد دارد به صورت انبوه فعالیت کند. دیروز از یکی از همکارانم سؤال کردم که چند مغایرت دارید؟ گفت؛ طی چهار روز یک مغایرت دارم.

اما معتقدم یک مغایرت هم بسیار زیاد است؛ چون در مرحلة پنج ، شش هزار رکورد، «یک» مغایرت بسیار زیاد است. ما در این سامانه قرار است روزانه بیش از پنج میلیون رکورد داشته باشیم.

اما بانک کشاورزی در این بحث بسیار پیشرو بود و به شدت در این زمینه فعالیت کرد و تمام گزارشات بانک مرکزی و گزارشات سمت هاست‌مان را در قالب یک نرم‌افزار قوی طراحی کردیم و آن‌طور که آقای مهندس نوروزی انتظار دارند طی 48 ساعت مغایرت رفع شود تلاش داریم این میزان را به کمتر از چند ساعت برسانیم.

جلال

* آقای جلال، شما در بانک پاسارگاد تا به امروز چه مسیری را طی کرده‌اید؟

جلال: در ابتدا از شما تشکر می‌کنم به دلیل زمانی که برای این مسئله اختصاص داده‌اید. سامانه پل برای بانک‌ها و مشتریان بانک‌ها بسیار کاربردی و تسهیل‌کنندة معاملات است؛ بنابراین معتقدم به چنین جلسه‌ای برای معرفی آن نیاز بود که خوشبختانه شما با همکاری بانک مرکزی آن را برعهده گرفتید جا دارد از همکاران بانک مرکزی و شما تشکر ویژه‌ای داشته باشم.

دوستان به خوبی به جزئیات سامانة پل اشاره کردند. جای خالی این سامانه در نظام بانکی احساس می‌شد. مشتریان درخواست‌هایی داشتند که پول‌های خردشان در لحظه به حساب‌شان نزد بانک‌های دیگر واریز شود؛ چون در سامانه‌های دیگر مثل ساتنا و پایا با تأخیر واریز می‌شد؛ ولی سامانه پل این گپ را پر و این اطمینان خاطر را برای مشتریان ایجاد کرد که می‌توانند بین حساب‌های‌شان در لحظه انتقال بزنند و نیازی به کارت نیست؛ البته در گذشته انتقال کارت به کارت انجام می‌شد؛ ولی آن هم محدودیت‌های خاص خود را داشت؛ بنابراین سامانه پل در مجموع یکسری از محدودیت‌های انتقال وجه را مرتفع کرد.

نکتة دیگری که در مورد سامانة پل به نظرم می‌رسد این است که در آینده حجم تراکنش های این سامانه افزایش می‌یابد. امروز تراکنش‌های خرد سامانة پایای بانک‌ها بسیار زیاد است؛ طبیعتاً با معرفی این سامانه و استیبل شدن آن، تعدادی از مشتریان سامانه پایا به سمت سامانه پل متمایل می‌شوند.

* لطفاً همکاری‌تان با فناپ چطور پیش رفت نظر آنها چه بود و چیست؟

جلال: بانک پاسارگاد همیشه در پیاده‌سازی سامانه‌های بانک مرکزی پیشگام بوده و همیشه با نهاد ناظر همراهی کرده است. بخش فنی بانک پاسارگاد به‌رغم اینکه در حوزة پیاده‌سازی سامانه‌های حاکمیتی مثل چک و تسهیلات و … مشغله و درگیری بسیاری داشت؛ اما پیاده‌سازی سامانة پل را در اولویت قرار داد و خوشبختانه بعد از مانور مشترک موفق با بانک مرکزی، طبق زمان‌بندی اعلامی نهاد ناظر در تاریخ 9 آذرماه 1400 به همراه 11 بانک، این سامانه را در شعب خود عملیاتی کرد. طبیعتاً به عنوان یک سامانه نوظهور مشکلاتی در ابتدای کار وجود داشت که با تعامل سازنده با بانک مرکزی این مشکلات به تدریج مرتفع شد و امروز سامانه تقریباً به حالت ثبات رسیده و به تدریج مشتریان به سمت این سامانه متمایل می‌شوند.

در تاریخ 27 بهمن ماه 1400 با اولویت‌بندی‌ که انجام دادیم این سامانه را در نسل دوم اینترنت بانک‌مان عملیاتی و در اختیار مشتریان‌مان قرار دادیم و می‌بینیم که استفاده از این سامانه روز به روز در میان مشتریان چه در حوزة صادرکنندگی و چه پذیرندگی توسعه می‌یابد.

* در میان درگاه‌های بانک پاسارگاد فقط اینترنت بانک به سامانة پل متصل است؟

جلال: بله در اینترنت‌بانک موجود است و در موبایل‌بانک پیاده‌سازی شده و در مرحله تست امنیت قرار دارد که به زودی موبایل بانک پاسارگاد نیز عملیاتی می‌شود؛ همچنین پیاده‌سازی سامانه پل در برنامه ویپاد- شبکه مالی و اجتماعی هوشمند پاسارگاد و ترابانک پاسارگاد نیز در دست اقدام است.

علیجانی

* خانم علیجانی وضعیت موجود در بانک آینده در مورد روند اجرای پل را چطور می‌بینید و در طی این مسیر با چه مشکلات و فرصت‌ها و ایده‌هایی مواجه شدید؟

علیجانی: از شما و سایر بزرگواران بسیار متشکرم از نظرات دوستان استفاده کردم. اساتید به همة موارد اشاره کردند فقط قصد داشتم در مورد سامانة پل به نکته‌ای اشاره کنم که به دفعات در جلسات فنی و کسب و‌ کاری توسط تمامی همکاران بانکی‌مان مطرح شد و آن اینکه بانک مرکزی طی چند سال اخیر در راستای نظارت بیشتر و تراکنش‌های مالی کشور سامانه‌های نظارتی متعددی را پیشنهاد کرده است که یکی از پروژه‌ها پروژه پل است.

به‌رغم سایر پروژه‌هایی که از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها پیشنهاد می‌شد و هیاهوهای سیاسی به همراه داشت پروژه پل به دور از هیاهو به بانک‌ها اعلام و در کمال آرامش مباحث فنی پیاده‌سازی و اجرا شد و با توجه به آماری که دوستان بیان کردند یکی از پروژه‌هایی است که با وجود عمر کم در طول یک سال گذشته آمار مناسبی برای بهره‌برداری توسط مشتریان ارائه شد.

بانک آینده هم از ابتدا با پیمانکار شرکت خدمات انفورماتیک مباحث فنی را مطرح و از اسفند سال 1399 این پروژه را آغاز و در سامانه کربنکینگ خود پیاده‌سازی کرد و در اردیبهشت 1400 نیز در سامانة موبایل بانک خود در سامانة کلید در محیط دولوپ که به محیط عملیاتی متصل بود تراکنش‌های اجرایی را در سامانة تسویه بین بانکی با بانک ملی انجام داد و در نهایت نسخه عملیاتی بانک آینده مهرماه آماده و در آذر 1400 همزمان با سایر بانک‌ها عملیاتی و اجرایی شد.

سامانة کلید (موبایل بانک) بانک آینده به مدت 9 ماه این سامانه را به صورت آزمایشی عملیاتی کرد و حجم مغایرت‌ها و مشکلات او بسیار کم بود و آن مشکلات معدود هم با همکاری سایر بانک‌ها و شرکت خدمات انفورماتیک کامل پوشش داده شد امروز این زیرساخت به صورت کامل در تمامی شعب بانک آینده، سامانه موبایل بانک و سامانه اینترنت بانک قابل بهره‌برداری توسط تمام مشتریان است.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  3  =