حرکت بانک ملی به سمت فین‌تک بنکینگ ملی و بانکداری ونچر

مرکز نوآوری فینوداد رونمایی شد

مدیرعامل بانک ملی در آیین رونمایی از مرکز نوآوری بانک ملی (فینوداد) گفت: قصد ما از راه اندازی مرکز نوآوری فینوداد این است که یک فین‌تک بنکینگ ملی داشته باشیم و در همین راستا به سراغ بانکداری ونچر خواهیم رفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آیین رونمایی از مرکز نوآوری بانک ملی ایران (فینوداد) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، مدیران ارشد بانکی و فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور برگزار شد.

محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی در این مراسم گفت: با توجه به اینکه کفایت سرمایه بانک ها باید رقم 8 باشد اما امروز کفایت سرمایه بانک های ما زیر یک بوده بنابراین صنعت بانکداری کشور با چالش های جدیدی مواجه است و اگر این چالش ها رفع نشوند، این صنعت نمیتواند پاسخگوی نیازهای جدید باشد.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بانکداری کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم ناترازی شدید درآمد و هزینه بانک ها را رفع کنیم، نیاز به 650 همت منابع جدید و تزریق آن به افزایش سرمایه داریم.

فرزین با بیان اینکه برخی از قوانین و مقررات دست‌و پای بانک های دولتی را بسته است، تصریح کرد: با قوانین و مقررات فعلی نمی توان در فضای شدید رقابتی چه در داخل و چه در خارج از کشور با رقبا رقابت کنیم. به طور مثال این بانک آمادگی دارد شش هزار نیروی جدید و جوان را جذب کند اما باید مقررات و مجوزهای لازم مهیا شوند.

مدیرعامل بانک ملی گفت: توسعه دانش در اصلاح فرآیندها را در دستور کار قرار دادیم.

محمدرضا فرزین

وی اضافه کرد: رویه های فعلی با ساز و کارهای دانش بنیانی سازگار نیستند و به منظور رفع مشکلات وثایق دانش بنیان ها، با ۱۲ صندوق سرمایه گذاری قرارداد همکاری منعقد کردیم.

فرزین راه اندازی فینوداد با همکاری هلدینگ سداد را اقدام دیگر بانک ملی در جهت توسعه فعالیت های دانش بنیانی عنوان کرد و گفت: در چارچوب برنامه های دانش بنیان، سه شعبه تخصصی دانش بنیان برای نخستین بار توسط بانک ملی ایران در کشور راه اندازی شد و برنامه داریم این شعب را در همه استان های کشور توسعه دهیم.

امضای تفاهم نامه با سه دانشگاه برای استفاده از ظرفیت های دانش بنیان

وی امضای تفاهم نامه با سه دانشگاه در حوزه های اعتبارسنجی، هوش مصنوعی و تسهیلات را از جمله اقدامات بانک ملی در راستای استفاده از ظرفیت های دانش بنیان عنوان کرد.

فرزین ادامه داد: توسعه پلتفرم بله نیز دیگر اقدام ما در این بخش است و تا پایان سال شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

فینوداد آینده بانک ملی است

در ادامه این مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در گذشته چالش های بسیاری بین بانک ها و فین تک ها وجود داشت اما امروز دیگر کسی در نظام بانکی کشور به دنبال راه اندازی شعبه نیست.

وی عنوان کرد: نسبت به چند سال پیش اکنون با قاطعیت می توان گفت که بانکداری به شیوه جدید حتما ماندگار است اما بانک ها به شیوه های سنتی باقی نخواهند ماند.

ستاری

ستاری ادامه داد: امروز باید شاهد توسعه مراکز نوآوری در کشور باشیم. بازیگران جدید باید روی سیستم های جدید سرمایه گذاری کنند و خوشبختانه بانک ملی ایران در این حوزه پیشرو بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری عنوان کرد: امروز بانک ها می توانند به صورت مستقیم در حوزه دانش بنیان ها سرمایه گذاری داشته باشند. اقتصاد دانش بنیان چیزی نیست جزء سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش پژوهش.

ستاری گفت: یکی از بزرگترین اشتباهات ساختار اکوسیستم ما در حوزه دانش بنیان این است که ما محدود به وام دادن باشیم. شرکت های دانش بنیان با سرمایه گذاری توسعه پیدا می کنند.

افزایش سهم دانش بنیان ها در اقتصاد کشور

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه اقدامات ارزشمند بانک ملی ایران مورد حمایت ماست، افزود: این مسیر باید به گونه ای باشد که سایر بانک ها نیز آن را دنبال کرده و الگو قرار دهند.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساخت های مناسب عنوان کرد: در رقابت با کشورهای منطقه باید دانش و رویکرد علمی را از معبر تجاری سازی به یک خلق ثروت تبدیل کنیم.

پور ابراهیمی با اشاره به ایجاد ظرفیت های جدید در حوزه دانش بنیان با راه اندازی مرکز نوآوری فینوداد، تاکید کرد: امیدواریم در هفته آینده شاهد گشایش های جدیدی در کشور و در نظام بانکی باشیم تا منابع حاصل از رفع تحریم ها به ایفای تعهدات و موضوعات مرتبط با سیستم بانکی از سوی دولت اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک ملی به عنوان اصلی ترین بانک دولتی کشور، امروز با چالش هایی مواجه است. به عنوان نمونه، تنها 80 هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت در بانک ملی ایران است که اگر تعیین تکلیف نشود، عملا ادامه فعالیت این بانک با چالش مواجه خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  4  =