کاهش زمان و افزایش ارزش چک‌های رفع سوءاثر شده با سامانه محچک

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خبر داد:

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه محچک گزارشی از فرآیند عملیاتی شدن و دستاوردهای این سامانه ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه محچک گفت: کاهش زمان اقدام برای رفع سوءاثر چک‌ در کنار افزایش ارزش مجموع چک‌های رفع سوءاثر شده تنها کمتر از 3 ماه پس از اجرای آزمایشی سامانه‌ محچک (مسدودی حساب های چک های برگشتی)، نشان‌دهنده اثر چشمگیر این اقدامات در کاهش هزینه‌های تبادلات اقتصادی و افزایش اعتبار چک در کشور است.

به صورتی که زمان متوسط رفع سوءاثر 80 درصد از تعداد چک های برگشتی با کاهش ۶۳ درصدی از ۴۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافته است. همچنین زمان متوسط رفع سوء اثر این چک‌ها به لحاظ مبلغی با کاهش ۹۰ درصدی از ۳۷ روز به ۳ روز کاهش پیدا کرده است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی افزود: تا قبل از راه اندازی این سامانه، مجموع مبلغ چک‌های برگشتی که توسط صادرکنندگان چک رفع سوءاثر می شدند حدود 60 درصد بود. در حال حاضر این نسبت به 85 درصد رسیده است.

محرمیان با اشاره به اینکه تعداد چک‌های پردازش شده به کل چک‌های برگشتی در سامانه محچک از ۲۲ درصد در ابتدای راه‌اندازی این سامانه به ۱۰۰ درصد چک‌ها پس از هفت هفته رسیده است، تصریح کرد: تاکنون در این سامانه ۱.۱ میلیون چک برگشتی پردازش شده است که ۵.۲ میلیون حساب متعلق به صادرکنندگان چک برگشتی به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان تا کنون مسدود شده است.در همین مدت ۳ و نیم میلیون حساب با مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز پس از طی کردن فرآیند رفع سوء اثر رفع مسدودی شده اند.

گفتنی است سامانه محچک که فرآیند مسدودی کسری چک‌های برگشتی در کلیه حساب‌های شبکه بانکی را انجام می‌دهد، به صورت آزمایشی از ۷ خرداد آغاز بکار کرده و بر اساس آمار اثرات عملیاتی شدن آن در این دوره کوتاه در بازگرداندن اعتبار به چک، بسیار مثبت بوده است.

سامانه «محچک» (مسدودسازی حساب صادرکننده چک برگشتی) این امکان را فراهم می‌سازد که در صورت کسری موجودی حساب فرد صادرکننده چک نزد بانک، مبلغ موردنظر از سایر حساب‌های شخص در همان بانک مسدود می گردد.

همچنین در مرحله بعدی و در صورت عدم تأمین مبلغ چک در همان بانک، حساب‌های فرد صادرکننده چک در سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به میزان مبلغ کسری چک از طریق سامانه محچک بانک مرکزی، مسدود و سپس مراحل قانونی از سوی قوه قضاییه انجام می‌شود.

آیین رونمایی از سامانه محچک با حضور رئیس کل بانک مرکزی، اعضای هیئت عامل این بانک، نمایندگان مجلس، نمایندگان قوه قضائیه و مدیران عامل بانک ها یکم شهریورماه 1401در آستانه فرا رسیدن هفته دولت در بانک مرکزی برگزار شد.

آمار سامانه محچک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =